Jag funderar på att bygga en stenmur mot vägen, jag kommer att ha en smidesgrind igenom stenmuren.
Stemnuren skulle jag vilja ha ca 20m sen grind och ytterligare 15m.
Lat som jag är så funderar jag på att fuska:D
Materialet blir gråsten från åkrar med tillskott av ev sprängsten eller vad nu som finns.
Jag tänkte skrapa bort ytlagret, ca 3-5 dm och lägga blandgrus, padda ordentligt.
Sen bygga upp en form som när man gjuter och sen tippa i 3dm lager med sten, därefter hälla på ett par säckar cement mestadels i mitten så att bara lite cement syns från utsidan.
Vattna.
Och sen göra om samma sak 3-4 ggr.
Om detta kan fungera, bör man då låta muren smalna mot toppen?
Hur bred bör den minst vara för att hålla?
Tacksam för enkla ideer

M
Helt ärligt, det låter inte vidare snyggt... Anlita hellre någon som gör en riktigt stenmur. Eller köp färdiga stenar som du i princip bara staplar.

Jag vill inte ha en helt rak stenmur, då kan man använda leka sten eller helt fyrkantiga stenar, mitt ute på landsbyggden skull det se fel ut.
Jag vill att den ska se ut som bifogade bilderna, ungefär

• Stenmur_5.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • stenmur2.jpg
    Skapa konto
  • Stenmur3.jpg
    Skapa konto
  • bild2-stenmur6.jpg
    Skapa konto
M
Jag älskar också stenmurar, tycker de är ursnygga. Det var just biten med cement som förmodligen kommer att titta fram här och var som fick mig att bli tveksam till om det skulle bli så snyggt. Men jag är ingen expert...

Jo, men meningen är att det inte ska titta fram, men om det gör det så tycker jag inte det gör så mycket.
Om jag anlitar en stenmurare(heter det så) så tar dom ca 1500kr/m och då kostar det 50 000kr.
Om jag kan göra på mitt sätt runt 10 000, men visst om 50 år vet ingen vad det kostade man ser bara resultatet.

Tja.... du kan ju testa med en liten plätt först.... för skojs skull. Typ en sträcka på 1-2 meter för att se hur det blir. Blir det inge bra så har du inte kastat bort många hundralappar.

Helt rätt, men ännu enklare om någon kunde tala om att det kan funka eller att jag ska lägga ner, vad tror du?

B
satsa på stenmuren. behöver ej padda, lägga på blandgrus om du har det gratis
annars lägger du bara dit stenen.

Men varför cement? Stapla stenarna med lite kärlek så blir det både snyggt och hållbart.

Svårt att stapla om man häller ner stenen med traktorskopan.... jo jag vet LAT!
Men jag kommer att vrida o vända lite på varje lager, så skitlat är jag kanske inte!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.