Jag funderar på att bygga en stenmur mot vägen, jag kommer att ha en smidesgrind igenom stenmuren.
Stemnuren skulle jag vilja ha ca 20m sen grind och ytterligare 15m.
Lat som jag är så funderar jag på att fuska
Materialet blir gråsten från åkrar med tillskott av ev sprängsten eller vad nu som finns.
Jag tänkte skrapa bort ytlagret, ca 3-5 dm och lägga blandgrus, padda ordentligt.
Sen bygga upp en form som när man gjuter och sen tippa i 3dm lager med sten, därefter hälla på ett par säckar cement mestadels i mitten så att bara lite cement syns från utsidan.
Vattna.
Och sen göra om samma sak 3-4 ggr.
Om detta kan fungera, bör man då låta muren smalna mot toppen?
Hur bred bör den minst vara för att hålla?
Tacksam för enkla ideer
Stemnuren skulle jag vilja ha ca 20m sen grind och ytterligare 15m.
Lat som jag är så funderar jag på att fuska
Materialet blir gråsten från åkrar med tillskott av ev sprängsten eller vad nu som finns.
Jag tänkte skrapa bort ytlagret, ca 3-5 dm och lägga blandgrus, padda ordentligt.
Sen bygga upp en form som när man gjuter och sen tippa i 3dm lager med sten, därefter hälla på ett par säckar cement mestadels i mitten så att bara lite cement syns från utsidan.
Vattna.
Och sen göra om samma sak 3-4 ggr.
Om detta kan fungera, bör man då låta muren smalna mot toppen?
Hur bred bör den minst vara för att hålla?
Tacksam för enkla ideer
Jag vill inte ha en helt rak stenmur, då kan man använda leka sten eller helt fyrkantiga stenar, mitt ute på landsbyggden skull det se fel ut.
Jag vill att den ska se ut som bifogade bilderna, ungefär
Jag vill att den ska se ut som bifogade bilderna, ungefär
M
Mimmi_74
Medlem
· Västra Götaland
· 147 inlägg
Mimmi_74
Medlem
- Västra Götaland
- 147 inlägg
Jag älskar också stenmurar, tycker de är ursnygga. Det var just biten med cement som förmodligen kommer att titta fram här och var som fick mig att bli tveksam till om det skulle bli så snyggt. Men jag är ingen expert...
Jo, men meningen är att det inte ska titta fram, men om det gör det så tycker jag inte det gör så mycket.
Om jag anlitar en stenmurare(heter det så) så tar dom ca 1500kr/m och då kostar det 50 000kr.
Om jag kan göra på mitt sätt runt 10 000, men visst om 50 år vet ingen vad det kostade man ser bara resultatet.
Om jag anlitar en stenmurare(heter det så) så tar dom ca 1500kr/m och då kostar det 50 000kr.
Om jag kan göra på mitt sätt runt 10 000, men visst om 50 år vet ingen vad det kostade man ser bara resultatet.
Klicka här för att svara