Vårt hus ligger intill en parkeringsplats till ett mindre köpcentrum. På fredagarna när byns invånare skall på systembolaget kan det bli ganska omysigt att befinna sig i trädgården. Just nu finns ett glest staket som varken skyddar mot insyn eller buller. Vi vill därför bygga ett nytt plank som skyddar just mot insyn och buller.

Hur skall ett plank vara utformat för bästa skydd mot buller, jag förstår att det skall vara heltäckande men finns det något annat att tänka på i utformningen? Antagligen kommer vi bygga i tryckimpregnerat virke.

Jag efterlyser även ritningar eller bilder på era alster som inspiration.

Plank skyddar inte så mycket mot buller. Om det ska ge effekt ska det vara högt, tätt (spontat) och ansluta helt ner mot marken, inte minsta glipa får finnas där.

Ett alternativ som jag tittar på är att bygga en absorberande konstruktion klädd med murgröna. Finns lite alla möjliga varianter med stenull och armeringsnät. Den har fördelen att det inte blir lika mycket turbulens av vind, jag har även ljud från flera håll och vill inte ha så att ljudet studsar i trädgården. http://www.skandinaviska.nu/bullerskydd/

Tack för ett bra svar lavin. Du har nog helt rätt. Antingen får man nöja mig med ett insyns-skyddande träplank alternativt satsa på det du beskriver ovan. Har du fått något uppgift om kostnad per meter. Som du skriver måste man ju ta i beaktande turbulensen och effekten på vinden. Både du och jag bor ju i Skåne och där har vi ju gott om vind. Jag funderar på att kontakta ägaren av köpcentrat och fråga om gemensam finansiering av planket, frågan är bara hur jag skall motivera dem till det.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.