19 169 läst ·
11 svar
19k läst
11 svar
När kan man kalka
Ja det kan du men varför skall du kalka? Har du mätt upp att du har en sur trädgård eller är det bara av gammal vana? Det är ju en rätt så intensiv kalkningspropaganda från valfria affärer varje vår men det är sällan som det är nödvändigt.
Det finns Ph-stickor att köpa. Själv har jag en mojäng med en visare och ett spjut som man trycker ner i jorden och låter stå en stund och så pekar visaren på en mätare. Äh, totalt obegripligt men jag hittar ingen bild på den. 
Klipper inte lite text från allas våran käre Bosse Rappne;
"Att kalka gräsmattan är något Bosse avråder ifrån: - Det är en villfarelse. Det som händer är att kalken frigör en del hårt bundna näringsämnen i marken. Efter ett regn kan gräsmattan se lite grönare ut. Men kalkar man konsekvent i några år kommer man att tömma näringsreserven i jorden. - Det är bättre att gödsla med hönsgödsel i stället. Det är dessutom näring som mossan inte kan ta åt sig. Bosses recept för en riktigt snygg gräsmatta är enkelt: Lite gödsel på våren och kanske lite till på sommaren och sen klippning i rätt tid. Det är allt."
Klipper inte lite text från allas våran käre Bosse Rappne;
"Att kalka gräsmattan är något Bosse avråder ifrån: - Det är en villfarelse. Det som händer är att kalken frigör en del hårt bundna näringsämnen i marken. Efter ett regn kan gräsmattan se lite grönare ut. Men kalkar man konsekvent i några år kommer man att tömma näringsreserven i jorden. - Det är bättre att gödsla med hönsgödsel i stället. Det är dessutom näring som mossan inte kan ta åt sig. Bosses recept för en riktigt snygg gräsmatta är enkelt: Lite gödsel på våren och kanske lite till på sommaren och sen klippning i rätt tid. Det är allt."
Koll och koll, jag tycker det är roligt! 
Har två stora laster (förutom mörk choklad) och det är trädgårdsböcker/tidningar och historieböcker/tidningar. Fick en del höjda ögonbryn på senaste bokrean när jag lastade av en trave med trädgårdsböcker och en trave med allsköns historieböcker.
Tydligen så är de flesta historiker inte intresserade av att odla sin egen mat?
Jag vet att jag har sett sådana testgrejer som jag har i någon affär, en för Ph och en för fuktighet men jag hittar inget när jag googlar. Mina har jag ärligt knyckt från pappa.... :blushing:
Har två stora laster (förutom mörk choklad) och det är trädgårdsböcker/tidningar och historieböcker/tidningar. Fick en del höjda ögonbryn på senaste bokrean när jag lastade av en trave med trädgårdsböcker och en trave med allsköns historieböcker.
Tydligen så är de flesta historiker inte intresserade av att odla sin egen mat?
Jag vet att jag har sett sådana testgrejer som jag har i någon affär, en för Ph och en för fuktighet men jag hittar inget när jag googlar. Mina har jag ärligt knyckt från pappa.... :blushing:
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 416 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 416 inlägg
Jag har fått lära mig att gräset är som vi.
Gräsmattan behöver mat: morgon(mars-april) middag(juni) och kväll(aug-sept) och den ska klippas när den blir för "långhårig" men inte rakas för då sliter man på spalpen
Och man ska alltid gödsla när det regnar och är fuktigt i marken och det regnar även efter gödslingen. Så på med regnrocken och ut i regnet
Gräsmattan behöver mat: morgon(mars-april) middag(juni) och kväll(aug-sept) och den ska klippas när den blir för "långhårig" men inte rakas för då sliter man på spalpen
Och man ska alltid gödsla när det regnar och är fuktigt i marken och det regnar även efter gödslingen. Så på med regnrocken och ut i regnet
Klicka här för att svara