Letar efter en stor sten att ha i trägården, Gärna 2m hög och bred, en sån man kan hitta i skogen ibland.

Nu undrar jag om man får ta en sån sten med sig hem från skogen? jepp logistiken är avgörande här!

Det känns väl rätt solklart du inte får åka ut i skogen och plocka en stenbumling. Markägaren har nog lite åsikter kring ett sånt tilltag.

Hör med grustaget i närheten. Tyvärr brukar de bumligarna vara av rundare slag då de ligger i en grusås av naturliga skäl.

Finns nog många markägare som skulle blivit glada för att bli av med en sån sten men man bör nog fråga innan :)

Självklart!!! Vad tänkte jag..

2x2x2meter = 8 kubikmeter. Jag har en sten i bokhyllan som väger 750 gram med volym 0,25 liter. Har din sten samma densitet väger den 24 ton!

Du menar en sån här? Har flera stycken du kan få.:)

• sten.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
haavard skrev:
2x2x2meter = 8 kubikmeter. Jag har en sten i bokhyllan som väger 750 gram med volym 0,25 liter. Har din sten samma densitet väger den 24 ton!
Ja det krävs skapliga doningar att få hem och in något liknade på tomten :D

En bekant jobbade på ngt bygge där de hade en jättesten. Han fick dem köra hem den till honom och lägga den i trädgården. När han kom hem så hade den hamnat på grannens gräsmatta :D

Smedson: nått i den stilen.
men frakten från uppsala-Helsingborg skulle nog bli litta saftig.

Ett lokalt berg-/grustag är nog enklast att leta i. Där finns ju oftast logistiken på plats också.

Eller om de skall spränga för husbygge eller annan byggnation? Då borde lite vad som helst kunna dyka upp. Men en sån bamsing blir som redan nämnts ohyggligt tung... Inget att "spätta" på plats direkt. :)

M
När vi grävde ner vår trekammarbrunn blev resultatet en stor sten på gräsmattan. Grävmaskinen (en stooor) kunde knappt få upp den, och att flytta runt den när den väl var uppe var inte att tänka på.Så vi fick ofrivilligt en sån sten som du letar efter. ;-)

Tipset att kolla runt på nybyggen är nog ett bra tips, många blir nog glada om du erbjuder dig att frakta bort en sten de inte vill ha.

Har spanat in en STEN, ska bara hitta markägaren.
den e ca 2m bred 1,5-2,5m lång och hmmm 3,5m på högsta punkten men har ett litet perfekt "utskiks plats" 2m upp.
Ska se om jag kommer ihåg att fota den.

Ja jösses! Den får du fota och framförallt får du fota massor när du transporterar dem hem! :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.