Tjena.

Har nog sork på tomten. Hur blir jag av med dem, förutom att jag skall skaffa katt?

Finns det nåt miljövänligt sätt att bli av med dem som inte skadar katter och andra "trevliga" husdjur? :)
 
Stor råttfälla vid sorkhålet med en morotsbit eller vad nu sorkar tycker om och som du täcker med något skydd så att husdjur och fåglar inte fastnar. Slå också en stor spik genom råttfällan för annars är risken stor att råttfällan försvinner ner i hålet i stridens hetta :)
 
Så för ett tag sedan i tidningen LAND en slags sork "skrämma" tror det var någon historia man slog ner i marken och sedan sände den ultraljud som sorkarna inte klarar-sticker från din tomt: Kanske till grannen?
 
Jo, jag har hört om den oxå. Nån soldriven historia som sänder ut ljud. Men funkar den verkligen?
 
YNWA skrev:
JMen funkar den verkligen?
Den fyller säkert sitt syfte, nämligen att klå dig på pengar.
 
Skaffa en automoover, eller skaffa dig en hög med ungar som leker på gräsmattan, sorken skall tydligen inte gilla detta....
 
En sådan som jalle76 tipsar om skaffade vår granne ett år. Vi skrattade lite åt henne.

Det skulle vi inte gjort, några månader senare har hon inga sorkar längre medans vår gräsmatta hade fått konstiga gropar under turfen. ;D
Året därpå skaffade vi också en. Inga större sorkproblem efter det. Måhända att de hade flyttat ändå, det vet man ju inte.
 
Zixten skrev:
Skaffa en automoover, eller skaffa dig en hög med ungar som leker på gräsmattan, sorken skall tydligen inte gilla detta....
Inte helt otroligt, grannen skaffade en nyss och han har haft en del huggorm i kanten mot allmänningen. Skulle tydligen "hjälpa" mot sork också enligt hans källor :)
Får se efter första sommaren om det stämmer.

Kjell G
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.