23 389 läst ·
2 svar
23k läst
2 svar
Häggspinnmal - motmedel som funkade!
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 207 inlägg
I ett äppleträd (!) hittade jag glupska häggspinnmalar i full färd med att väva in en av grenerna. Artbestämning är gjord och malen ger sig tydligen på andra träd i brist på annat.
Hur som helst var jag ute och tog hand om lite bladlöss på ett ungt körsbärsträd. Klassisk såpalösning i tryckspruta. Ett av äppleträden såg lite lustigt ut och visst var det fullt (1000+) med inspunna larver som traskade runt som ystra vårkalvar . - Här skall ni få lite kli i ögonen! tänkte jag och duschade såpalösning på dem. Lite förvånat konstaterade jag att all aktivitet avstannade. De tvärdog!
Dagen efter var det lika dött och det spunna nätet halvt borta. På tredje dagen larvresterna i princip borta.
Fascinerande om det nu funkar. Verkar inte bättre och en kompis i Kållered gjorde samma test på ett drabbat träd med identiskt resultat.
Ville bara dela med av observationen.
Hur som helst var jag ute och tog hand om lite bladlöss på ett ungt körsbärsträd. Klassisk såpalösning i tryckspruta. Ett av äppleträden såg lite lustigt ut och visst var det fullt (1000+) med inspunna larver som traskade runt som ystra vårkalvar . - Här skall ni få lite kli i ögonen! tänkte jag och duschade såpalösning på dem. Lite förvånat konstaterade jag att all aktivitet avstannade. De tvärdog!
Dagen efter var det lika dött och det spunna nätet halvt borta. På tredje dagen larvresterna i princip borta.
Fascinerande om det nu funkar. Verkar inte bättre och en kompis i Kållered gjorde samma test på ett drabbat träd med identiskt resultat.
Ville bara dela med av observationen.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "tryckspruta"
Tryckspruta Fri-Sprutan S Control 5 liter Jape
Till Grön-Fri och Mögel-Fri
399 kr inkl moms
Läs mer
Det är jättebra att du tipsar om din lyckade insats! Jag undrar om detta även gäller mätarlarverna - också förstadium till en fjäril och som på vissa ställen här på Österlen drabbat trädgårdar hårt. Oftast är man väl alltför sent ute med enkel besprutning och när etableringen är alltför stor blir det svårt att spruta hela buskar och träd.
Klicka här för att svara