Kan ni hjälpa mig med detta? Vilka växter klarar av direkt sol i södra Skåne?
Och hur mycket vatten behöver dessa?

Ja, det var ju en skojig fråga! Jag har både stora bambu och funkior i absolut heldags-södersol i södra Skåne och jag vattnar dem vansinnigt mycket - de flesta sorter av dessa gillar alltså inte torka!

Är du ute efter träd, buskar eller perenner?

Är ute efter allt. Det finns inget där just nu. Bara sand och thujor.

Börja med häckarna för att skapa rum och insynsskydd. Avenboken klarar torka bättre än många andra häckväxter men det beror naturligtvis på smak & tycke och om du vill klippa häck 2 ggr/säsongen. Förmodar att du vill ha gräsmatta. Satsa på ett par på sikt lummiga träd - finns massor att välja mellan. De flesta träden klarar sol. Rosor är solälskare. Marktäckare? Daggkåpa gillar sol och denna kan man dela ofta för att täcka ett större område.

Har du blåsig tomt?

Om du verkligen startar från scratch rekommenderar jag dig att lägga ner 6-10´ på en duktig trädgårdsarkitekt/trädgårdsingenjör. Inom ett par år har du sparat in denna investering genom att inte ha gjort så många felinköp. Då får du dessutom en trädgård anpassad till dig/din familjs önskemål, behov och ambition. Har du en bra grundskiss över trädgården kan du successivt göra den färdig.

Vi har en rabatt på ett par meter lång och halvmeter bred vid huset.. där har vi funkior/hostor. Dessa står i full sol hela dagen i söderläge och dom får inte mycket vatten.. Dom får ett par skvättar då o då när bladen börjar komma på året men nu när dom kommit upp o blitt stora får dom inget. Dom växer så det knakar och fyller ut väldigt bra. Snygga är dom också. Dessa funkar också utmärkt där det är skuggigt.. finns i över 200 sorter i alla storlekar, färger och mönster.. med eller utan blommor.

Vid gaveln på garaget i en lika stor rabatt har vi gul daglilja. Växer också så det knakar, full av gula blommor just nu.. lyser upp bra och den täcker fint i rabatten. Blir 70-120cm höga.. långa smala gröna blad i massor. Vid sidan om dessa har vi rabarber.. Behöver inte mycket vatten dom heller.. får också en skvätt bara när man vattnar annat i trädgården.
Full sol hela dagen i söderläge och dom får inte mycket vatten, en skvätt lite då o då när man ändå vattnar blomsterlådor och i krukorna..

Och vad har ni för jord?

Jag skulle satsa på lavendel, timjan och martorn. Gråbladiga växter verkar tåla soligt och torrt bättre än annat.

Vad har du för jord, förresten?

vimsan skrev:
Jag skulle satsa på lavendel, timjan och martorn. Gråbladiga växter verkar tåla soligt och torrt bättre än annat.

Vad har du för jord, förresten?
Ren sand :)

Sand och sol...+1 på lavendel och backtimjan i så fall. (Martorn är säkert också bra, har bara inte prövat den själv.)
Bland buskar så är väl t ex havtorn och ölandstok bra i sådana lägen, fast jag själv har litet svårt för ölandstok, den blev så uttjatad på 70-talet.

Bland träd så är robinia väldigt torktålig när den har etablerat sig, brukar skjuta en kraftig rot rätt ned i djupet. Det gäller i alla fall den vanliga robinia pseudoacacia - när det gäller de förädlade formerna (gul, skruv, klot) vet jag inte riktigt.

Där hostorna står är det mestadels sand..
Och ja det är nog mest sand där resten också står.. Har bara vänt ner lite vanlig blomsterjord..

Farzan skrev:
Bland träd så är robinia väldigt torktålig när den har etablerat sig, brukar skjuta en kraftig rot rätt ned i djupet. Det gäller i alla fall den vanliga robinia pseudoacacia - när det gäller de förädlade formerna (gul, skruv, klot) vet jag inte riktigt.
Jag har flera klotrobinior i torrt söderläge och som trivs mycket bra. En sak man ändå ska tänka på är att robinian (även de förädlade sorterna) ger fullt med rotskott som man måste hålla efter. Jag har löst det så att mina robinior står i gräsmattan med regelbunden klippning och rotskotten hinner inte etablera sig.

yonna skrev:
En sak man ändå ska tänka på är att robinian (även de förädlade sorterna) ger fullt med rotskott som man måste hålla efter. Jag har löst det så att mina robinior står i gräsmattan med regelbunden klippning och rotskotten hinner inte etablera sig.
Aha, bra att veta. Det hann jag aldrig få några från min robinia som växte som en galning i tre år och sedan dog (jag hade fått fel sort, long story).
Min erfarenhet av robinior utöver det är att gå och försöka rycka upp små självsådda robinior från en solstekt tomt i Ungern. Det är därifrån jag har fått det där med den kraftiga roten rätt ner...

En säker vinnare är Röd kärleksört (Sedum telephium). Otroligt härdig och torktålig. Dekorativ ända in i vintern. Har dessutom fördelen med så sen blomning som augusti, september. En sådan täckande matta kan man sedan "skratta" till med insprängda grupper av pion och rosor (gärna remonterande) för blomning någon månad tidigare. Olika typer av förgätmigej (Myosotis)blommar charmfullt ännu något tidigare, och hävdar sig som ogräs i de tuffaste miljöer..

Andra uppslag hittar du i nejlikesläktet (Dianthus), känt för sin tålighet. Lavendel (Lavandula angustifolia) matchar rosor fint som kantväxt i mer formell border, men blir också överdådig som heltäckande matta i en sydländsk "vildpark". Andra överlevare är silverarv (Cerastium tomentosum), olika sorters vallmo (Papaver), blåklint. och bergklint (Centaurea cyanus och Centaurea montana).

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.