12 525 läst ·
8 svar
13k läst
8 svar
Asfalt eller grus i brant uppfart?
Hej,
Har precis köpt ett hus med en ganska rejäl, sluttande uppfart. Vägen utanför är ganska trafikerad och sikten är inte den bästa.
Nu är det grusat, men i ganska risigt skick. (Gupp och hål)
Jag ville asfaltera men får nu höra synpunkter på att det är en dålig idé med hänsyn till halka på vintern. "Du kommer ju halka rakt ut på vägen"
Vad är bäst?
- Grus (som också är ganska "halt")
- Asfalt (med öppna porer för att släppa igenom vatten)
- Asfalt med toppskikt m grus för att öka friktionen.
Ser framför mig att grus blir halt på vintern också, när snön blir packad och polerad. Andra förslag?
Tack,
Wille
Har precis köpt ett hus med en ganska rejäl, sluttande uppfart. Vägen utanför är ganska trafikerad och sikten är inte den bästa.
Nu är det grusat, men i ganska risigt skick. (Gupp och hål)
Jag ville asfaltera men får nu höra synpunkter på att det är en dålig idé med hänsyn till halka på vintern. "Du kommer ju halka rakt ut på vägen"
Vad är bäst?
- Grus (som också är ganska "halt")
- Asfalt (med öppna porer för att släppa igenom vatten)
- Asfalt med toppskikt m grus för att öka friktionen.
Ser framför mig att grus blir halt på vintern också, när snön blir packad och polerad. Andra förslag?
Tack,
Wille
Jag har funderat på samma sak, asfalt på vår branta grus-uppfart. Men jag har snarare funderat på om regnvatten skulle underminera asfalten snabbt, man vill ju inte råka ut för att asfalten börjar ge sig redan efter nåt år! När det gäller halka på vintern så upplevde iaf jag det i vintras som att det inte skulle ha blivit speciellt mycket halare med asfalt iaf, om ens något alls. Packad snö är väl lika halt oavsett vad som är under... fast det är klart, en vinter med lite snö har man ju lite nytta av gruset på grusvägen, så länge det "sticker upp ur" snön.. 
Denna vinter har jag kunnat studera fenomenet i detalj, grannen har en asfalterad uppfart och snöar det blir både grus och asfalt lika hala. Asfalten tyckte jag töade och torkade upp betydligt snabbare än grus då solen stod på. Asfalten är betydligt lättare att skotta ren från snö, grus har man tur om man kommer ned till några få stenar.
Men det som var kepigt var rimfrosten på morgonen, detta fixar grus medan slät asfalt har lite mer problem med friktionen verkade det som, nu var det aldrig några problem då det inte är några hastigheter på fordonen, och är det inte blankis så fixar moderna däck inbromsningen tillräckligt.
Jag hade kört på asfalt med en snygg sandlåda för de isigaste dagarna.
Elslingor har jag ingen erfarenhet av men såg ett "sälj" kring koncepet på denna länk http://www.flisbyab.se/Article.aspx?Id=715
Men det som var kepigt var rimfrosten på morgonen, detta fixar grus medan slät asfalt har lite mer problem med friktionen verkade det som, nu var det aldrig några problem då det inte är några hastigheter på fordonen, och är det inte blankis så fixar moderna däck inbromsningen tillräckligt.
Jag hade kört på asfalt med en snygg sandlåda för de isigaste dagarna.
Elslingor har jag ingen erfarenhet av men såg ett "sälj" kring koncepet på denna länk http://www.flisbyab.se/Article.aspx?Id=715
Klicka här för att svara