Vi ska investera i en ny veckobrevlåda då vår nuvarande av billigare modell läcker som ett såll.

Vi har tittat på :

Biggi rondo alt. ekonomi. Pris 2100 resp. 1300.
Berglund, osäker på modell pris 1900:-
Flexbox pris 1500:-

Har känt på dem förutom flexboxen. Hittar heller inga testar av denna på nätet. Erfarenheter? Både Biggi och berglund känns ju rejäla i konstruktionen. Men håller de tätt? Framförallt Biggin har ju en konstruktion på tömmningsluckan som jag skulle kunna se som ett orosmoment vad gäller inträngande vatten.

Hjälp mig välja!

Har en Biggi original. Den är tät i luckan, men 1) den är ful som stryk, 2) eftersom luckan ska tryckas inåt, gör brevbäraren det med breven som blir skrynkliga (ibland) och ibland stoppar tidningsbudet bara in halva tidningen, 3) mellanhyllan sitter lite för högt, så första omgångens post blockerar nästa, om man inte trycker till en aning. Har man inte mellanhyllan i slipper man det förstås.

Nästa gång väljer jag en där luckan har en fläns som ska lyftas utåt, så slipper jag skrynklig post.

Jag kan inte yttra mig om just de här brevlådorna, men en erfarenhet har jag i alla fall fått av vår Biltema-brevlåda:
- Se till att låset inte sitter vänt uppåt eller snett uppåt. Det kommer in vatten, och vatten kan frysa... :(
Jag måste fixa nåt skydd till låset lådan inför vintern, annars kommer jag stå och svära igen, helt i onödan.

Vi har en Flexbox, den fungerar bra och känns gedigen. Förra husägaren har tyvärr slarvat bort nyckeln men i övrigt har jag inget att klaga på...

Rekommenderar att öppningsluckan sitter på samma sida som inkast. Om det är mindre paket eller stora kuvert kan brevbäraren lätt öppna luckan och lägga in (förutsätter olåst, vi låser aldrig vår så låset känns överflödigt då poststölder väl knappast är ett stort problem), men även vintertid då man endast behöver hålla rent framför postlådan. Vår postlåda blir helt inmurad i snön och endast renkört på framsidan med snöslungan, men den släpper varken in snö eller vatten. Minns tyvärr inte fabrikat men vi valde en lite dyrare modell med rundad överdel (fram/bakkant) och som sedan är bultad i en stor sten.

Kollade och vår ser ut som en Berglund BAS999, men där mittdelen med lucka kan vändas fram/bak. Tittade på Biggi Rondo och den har snygg design, men den popnitade dörren som man ser framtill på en av de rostfria ser otroligt billig ut och dessutom skev/sned.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.