8 687 läst ·
17 svar
9k läst
17 svar
Långt staket
Sida 1 av 2
Hejsan,
Vi ligger i startgroparna att börja bygga vårt nya staket. Tänkte sätta igång direkt kälen går ur marken. Vi förstår redan nu att det kommer bli en utmaning:
Vi vill hålla rådjur ute och hunden inne. Rådjuren hoppar ju ganska högt, och hunden lär ju smita ut om den får en chans. Nu är i och för sig hunden tämligen nöjd med livet vid huset, och kommer inte gräva eller hoppa över...
Staketet kommer blir runt 380 meter långt, och gå genom allt från skog till trädgård.
Hur hade ni gjort.
Vår plan är:
3 rader med bräder som löper horisontellt, över dessa ett rep för att hålla rådjuren ute (de hoppar lätt 1.5m?).
Vi kommer sätta ner betongplintar var 6:e meter och slå ner "pålar" var annan meter. Det blir för dyrt med betongpelar överallt tycker vi. Och ett jättejobb att gräva upp för alla dem.
Matrielet bilr tryckat virke:
Pålar 95x95mm
Horisontella brädor 28x120mm ("trallvirke" blir alltså 3x380 meter av detta)
Blir en kostnad på runt 50.000 för bara matrialet. Och ändrar man till en grövre dimension så ökar priset direkt med typ 10.000.
Vad tror ni om detta? Finns det något vettigare att göra? Grunden är som sagt att det skall hålla rådjur ute och hund innne. Det behöer inte vara tokvackert när det går i en skog. (Vi kan altid lägga ner extra tid och pengar på ett staktet där det syns...)
Behöver vi söka bygglov för detta? (Vi bor ensligt)
Tacksam för all hjälp och förslag.
Mvh
Stefan
Vi ligger i startgroparna att börja bygga vårt nya staket. Tänkte sätta igång direkt kälen går ur marken. Vi förstår redan nu att det kommer bli en utmaning:
Vi vill hålla rådjur ute och hunden inne. Rådjuren hoppar ju ganska högt, och hunden lär ju smita ut om den får en chans. Nu är i och för sig hunden tämligen nöjd med livet vid huset, och kommer inte gräva eller hoppa över...
Staketet kommer blir runt 380 meter långt, och gå genom allt från skog till trädgård.
Hur hade ni gjort.
Vår plan är:
3 rader med bräder som löper horisontellt, över dessa ett rep för att hålla rådjuren ute (de hoppar lätt 1.5m?).
Vi kommer sätta ner betongplintar var 6:e meter och slå ner "pålar" var annan meter. Det blir för dyrt med betongpelar överallt tycker vi. Och ett jättejobb att gräva upp för alla dem.
Matrielet bilr tryckat virke:
Pålar 95x95mm
Horisontella brädor 28x120mm ("trallvirke" blir alltså 3x380 meter av detta)
Blir en kostnad på runt 50.000 för bara matrialet. Och ändrar man till en grövre dimension så ökar priset direkt med typ 10.000.
Vad tror ni om detta? Finns det något vettigare att göra? Grunden är som sagt att det skall hålla rådjur ute och hund innne. Det behöer inte vara tokvackert när det går i en skog. (Vi kan altid lägga ner extra tid och pengar på ett staktet där det syns...)
Behöver vi söka bygglov för detta? (Vi bor ensligt)
Tacksam för all hjälp och förslag.
Mvh
Stefan
Räknar jag rätt så har ni ju en tomt på minst 9025 m2.. Måste man verkligen har ett likadant staket överallt? Jag hade nöjt mig med ett mindre avancerat bygge.. Gunnebostaket med nerborrade stolpar måste ju räcka! Om man nu har ett staket kanske rådjuren inte är lika förtjusta att gå just över er tomt även om de kan hoppa?? Det har jag inte en aning om.. Ett rep låter som ett rejält konstigt sätt att hålla djuren borta..
Hmm, ursäkta mitt idiotiska påstående om 9025 m2.. det är väl ändå din maximala yta.. vet inte hur jag tänkte igår..
Hmm, ursäkta mitt idiotiska påstående om 9025 m2.. det är väl ändå din maximala yta.. vet inte hur jag tänkte igår..
Redigerat:
Hejsan,fresve skrev:Räknar jag rätt så har ni ju en tomt på minst 9025 m2.. Måste man verkligen har ett likadant staket överallt? Jag hade nöjt mig med ett mindre avancerat bygge.. Gunnebostaket med nerborrade stolpar måste ju räcka! Om man nu har ett staket kanske rådjuren inte är lika förtjusta att gå just över er tomt även om de kan hoppa?? Det har jag inte en aning om.. Ett rep låter som ett rejält konstigt sätt att hålla djuren borta..
Tror inte du räknat rätt. Du har räknat med att vi har en liksidig tomt, vilket vi inte har... Men visst. Det är en del staket.
Gunnebostaket i all ära. Men vi tycker inte att det är snyggt, samt att det kostar lika mycket som att snickra ett eget staket... Går kanske marginellt snabbare att sätta upp.
Det är inte ovanligt att man sätter ett rep längst upp på staketet för att höja upp det lite ytterliggare. Rådjur hoppar ju högt...
Mvh
Stefan
Delar av tomten där det ska vara staket vill vi ha det lite stiligare... Men inne i skogen spelar det inte så stor roll... Vet dock inte om hund uppskattar elstängsel...!mycke_nu skrev:
Om ni kan tänka er ett lite mindre tjusigt staket så är fårstängsel ett alternativ. Slå ner tryckta trästolpar, stängsel ca110cm högt,billigt och syns lite, smälter in i naturen (om det är orörd natur). Inte lika snyggt till villaträdgårdar.
Vi bor på landet, här passar det mkt bra och hunden kan inte komma ut.
Jag har en nyanlagd köksträdgård med stängsel, men där blir det uppåt 180cm högt. Rådjur klarar 150 utan minsta lilla problem. Funderar på att ha 200cm högt stängsel för att vara säker.
Vi bor på landet, här passar det mkt bra och hunden kan inte komma ut.
Jag har en nyanlagd köksträdgård med stängsel, men där blir det uppåt 180cm högt. Rådjur klarar 150 utan minsta lilla problem. Funderar på att ha 200cm högt stängsel för att vara säker.
Hunden lär sig väldigt fort.stew skrev:
Fårstängsel är ju en bra idé, men tänk på att man inte får spänna taggtråd ovanför ett sådant för att göra det högre. Risken finns att djur sticker in huvudet i mellan och fastnar.
Precis som skrivits räcker inte 150 cm höjd utan minst 180 - helst 200 cm högt. Då blir nog fårstängsel det enda ekonomiskt försvarbara stängsel för att hålla rådjuren ute.
Vad jag förstått är numera inte elstängsel tillåtet om man inte håller kor eller häst. Taggtråd är också förbjudet. Övre delen av stängslet får inte vara av den art att det kan skada ett rådjur om olyckan skulle vara framme.
Vad jag förstått är numera inte elstängsel tillåtet om man inte håller kor eller häst. Taggtråd är också förbjudet. Övre delen av stängslet får inte vara av den art att det kan skada ett rådjur om olyckan skulle vara framme.
Fårstängsel är det ni skall ha. Fundera gärna lite över om ni verkligen skall stänga djuren ute från skogen, även om det är er "tomt". Det är ju dessutom harar, rävar, grävlingar etc som stängs ute, eller inne om de lyckats tagit sig in på ett ställe och sedan inte hittar ut. Stängsla in en tomt förstår jag, men skogen tycker jag kan få vara djurens domäner.
Ja. Fårstängel kanske inte är så dumt på de delarna där staketet inte behöver vara vackert.
Vi vill verkligen inte ha in rådjur. Tanten är väldigt intresserade av växter och kommer gråta blod om hennes nyplanterade pertunior bilr uppätna...
Har läst att rådjur undviker att hoppa över 1.40m. De kan göra det, men de tycekr inte att det är värt det...
Men om det å andra sidan är som ni säger, att vi måste bygga ett staket på typ 2m så är slaget redan förlorat, det är orimmligt högt...!
Mvh
Stefan
Vi vill verkligen inte ha in rådjur. Tanten är väldigt intresserade av växter och kommer gråta blod om hennes nyplanterade pertunior bilr uppätna...
Har läst att rådjur undviker att hoppa över 1.40m. De kan göra det, men de tycekr inte att det är värt det...
Men om det å andra sidan är som ni säger, att vi måste bygga ett staket på typ 2m så är slaget redan förlorat, det är orimmligt högt...!
Mvh
Stefan
Glömde kommentera:Swetrot skrev:Fårstängsel är det ni skall ha. Fundera gärna lite över om ni verkligen skall stänga djuren ute från skogen, även om det är er "tomt". Det är ju dessutom harar, rävar, grävlingar etc som stängs ute, eller inne om de lyckats tagit sig in på ett ställe och sedan inte hittar ut. Stängsla in en tomt förstår jag, men skogen tycker jag kan få vara djurens domäner.
Skogen är skog nu, men kommer bli en trädgård / skog. Det är bara en liten del av vår mark som detta gäller, den biten som är runt huset, som vi känner vi vill göra något extra med. I övrigt är vår skog fri för alla!
Bor man i naturen får man nog anpassa sig lite. Vill man ha en trädgård med mycket blommor o perenner får man bo i stan. Vi har en granne som envisas med att ha tusentals!! tulpaner. För att klara dessa är rabatterna täckta med nät. Enligt mig är det skitfult.
Men, det finns viltstängsel som är 2 meter högt, typ det du ser längs motorvägarna. Det jag tänker på är dock en betydligt enklare variant, mer som ett fårstängsel. Problemet är dock att få i stolparna. ett 1,80 m högt stängsel kräver stolpar som är 2,5 m höga. Att slå ner dessa kan man inte göra själv med mankraft, det är för högt. Runt vår köksträdgård fick jag hjälp av en grävmaskinist som slog ner stolparna med hjälp av skopan. en man höll i stolpen (detta kräver en riktigt duktig grävmaskinist då det är farligt för den som håller stolpen). Stolparna blir inte heller 100% raka, men det ducger gott för min köksträdgård. Som staket runt hela tomten vete katten om jag skulle vilja ha.
Men, det finns viltstängsel som är 2 meter högt, typ det du ser längs motorvägarna. Det jag tänker på är dock en betydligt enklare variant, mer som ett fårstängsel. Problemet är dock att få i stolparna. ett 1,80 m högt stängsel kräver stolpar som är 2,5 m höga. Att slå ner dessa kan man inte göra själv med mankraft, det är för högt. Runt vår köksträdgård fick jag hjälp av en grävmaskinist som slog ner stolparna med hjälp av skopan. en man höll i stolpen (detta kräver en riktigt duktig grävmaskinist då det är farligt för den som håller stolpen). Stolparna blir inte heller 100% raka, men det ducger gott för min köksträdgård. Som staket runt hela tomten vete katten om jag skulle vilja ha.