5 104 läst ·
26 svar
5k läst
26 svar
Vart har mördarsniglarna tagit vägen?
Husägare
· Borgholm, Öland
· 149 inlägg
Iom att temperatusen stiger på jorden aka väthuseffekt så misstänker jag att sniglarna OCH fästingarna drar sig norrut. Bara en vild gissning. Så i framtiden kanske både mördarsniglar o fästingar blir lika vanliga i Norrland som här nere i södra Sverige. För övrigt finns väl bara fästingarna ute i skärgården här nere i södra Sverige. Snart kanske folk på Piteå havsbad bör vara lika vaksam som vi på Öland o Gotland.Nillinsim skrev:
Kaffesump tycker dom inte om.
Jag som är den som servar kaffemaskinen på jobbet brukar få tömma sumpbehållaren i säckar åt folk på jobbet som har problem med mördarsnigeln.. (ja, det blir mycket sump.. 70 personer som trycker kaffe ett x antal ggr om dan) Vet inte hur eller varför det ska hjälpa med enligt dom och lite småläsning på nätet ska det tydligen vara effektivt.
Har aldrig testat det själva för vi har änsålänge inte sett mer än 2 mördarsniglar i vår trädgård på 5 år.
hehe..
Här nere i södraste södra sverige finns fästingarna i alla skogar o ängar, inte bara skärgården.. utan överallt. Räcker man går med hunden några hundra meter här ute på landet längs med landsvägsdikena så sitter det en fästing i pälsen.
Jag som är den som servar kaffemaskinen på jobbet brukar få tömma sumpbehållaren i säckar åt folk på jobbet som har problem med mördarsnigeln.. (ja, det blir mycket sump.. 70 personer som trycker kaffe ett x antal ggr om dan) Vet inte hur eller varför det ska hjälpa med enligt dom och lite småläsning på nätet ska det tydligen vara effektivt.
Har aldrig testat det själva för vi har änsålänge inte sett mer än 2 mördarsniglar i vår trädgård på 5 år.
Räknas Kalmar som södra sverigeelektronikfreak skrev:
Här nere i södraste södra sverige finns fästingarna i alla skogar o ängar, inte bara skärgården.. utan överallt. Räcker man går med hunden några hundra meter här ute på landet längs med landsvägsdikena så sitter det en fästing i pälsen.
Redigerat:
Husägare
· Borgholm, Öland
· 149 inlägg
Jag har också hört det där om kaffesump. Fast du har ju den fördelen att du har tillgång till hur mycket sump som helst Lite skillnad för en privatperson som kanske bara har tillgång till kanske 6 koppar per dag.Benny_o_Lina skrev:Kaffesump tycker dom inte om.
Allt söder om Stockholm är södra Sverige för mig. Eller i vart fall tycker säkert Norrlänningarna det.Benny_o_Lina skrev:
Btw, det heter "sydligaste södra Sverige".
Har själv både hund o ett helt gäng katter så jag känner dessvärre till helvetet.
Hmm.. det här med mördarsniglar är lite intressant. Hört om en massa som har problem med dem, men inte vilka problem. Vad äter dom? Tomatplantor ,bärbuskar? Eller bara sallad?
Har just flyttat till en hus i Tumba söder om stockholm och där finns det en hel del sniglar uppebarligen. De jag har träffat på i trädgården har varit mörkbruna. De mördarsniglar jag sett på bild har varit mer rödbruna. Är det mördarsniglar jag har i trädgården eller är det skogssniglar?
Har just flyttat till en hus i Tumba söder om stockholm och där finns det en hel del sniglar uppebarligen. De jag har träffat på i trädgården har varit mörkbruna. De mördarsniglar jag sett på bild har varit mer rödbruna. Är det mördarsniglar jag har i trädgården eller är det skogssniglar?
Det är mördarsniglar du har.il_duce skrev:Hmm.. det här med mördarsniglar är lite intressant. Hört om en massa som har problem med dem, men inte vilka problem. Vad äter dom? Tomatplantor ,bärbuskar? Eller bara sallad?
Sent from my iPhone using Tapatalk
Husägare
· Borgholm, Öland
· 149 inlägg
För just min egna personliga del så är jag mest arg över att de äter upp alla mina jordgubbar. Koltrastarna kan man ju stänga ute med hjälp av nät. Men sniglarna är ju betydligt svårare.il_duce skrev:Hmm.. det här med mördarsniglar är lite intressant. Hört om en massa som har problem med dem, men inte vilka problem. Vad äter dom? Tomatplantor ,bärbuskar? Eller bara sallad?
Sommartid ställer vi ex ut kattmat på terrassen. Terrassen ligger drygt 1 meter över marken. Tror du inte att sniglarna tom tar sig upp på terrassen o äter upp våra katters kattmat. De äter RENT HUS! :@
Äckligast är väl rent allmänt i trädgården. Vi går alltid barfota i trädgården. Tycker det är skönt med friskt daggvått gräs under fötterna. Detsamma tycker sniglarna. Vi tycker det är skitäckligt att halka omkring på slemmiga mördarsniglar. :@
Lie snigelfrossa då? På bild ser de kanske inte så farliga ut.

De äter allt.il_duce skrev:
Jag fick ett bryt förra året då jag hade en som glatt krupit tvärs över ytterdörren - normala sniglar gör inte så!
De är så oerhört mycket slemmigare än "vanliga" sniglar så de kan vara ut på sina räder när det är mycket torrare, de visar sig hos mig oavsett om det är 24 grader och solsken. q(;^
Husägare
· Borgholm, Öland
· 149 inlägg
Vi har (i Sörmland) haft många sniglar i år igen. Inte lika mycket som för 2-3 år sedan*, men tillräckligt för att vara störande. Dom. Äter. Allt. På. Måfå. Dom verkar inte ha någon plan. Ibland ger dom sig på det som är närmast, men ibland ger dom sig iväg över (saltat!!) grus 4-5 meter, för att klättra upp på en trävägg. Idioter!
Och ingen vill ha dom heller. Totalt värdelösa som djur.
* En sommar hade jag ihjäl mellan 8-10.000 st. Bara på vår tomt, som är ca. 2.000m2.
Gick jag ut på morgonen kunde jag på ca. 30 minuter ha ihjäl 500 st.
Spaden gick varm. d^_^b
Och ingen vill ha dom heller. Totalt värdelösa som djur.
* En sommar hade jag ihjäl mellan 8-10.000 st. Bara på vår tomt, som är ca. 2.000m2.
Gick jag ut på morgonen kunde jag på ca. 30 minuter ha ihjäl 500 st.
Spaden gick varm. d^_^b
Medlem
· Västra Götaland
· 123 inlägg
Vi hade oerhörda problem när vi köpte huset 2005, på kvällarna gick vi varv på varv runt huset och kunde utan vidare plocka 1000 sniglar om dagen. Här minskade det när det var så väldigt torrt och varmt i början av sommaren, jag tror det var 2008, och efter det har snigelbeståndet inte riktigt återhämtat sig. Nu har jag inte tid att gå och plocka sniglar längre utan kör med gift runt de växter som är mest åtråvärda (funkia)
Så här kunde det se ut sommarkvällarna 2005

Så här kunde det se ut sommarkvällarna 2005

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden