hej,
jag tänkte göra ny uppfart, ca 100 m2.
Min fråga är:
måste jag göra underarbete och stenläggning på en gång eller kan jag göra underarbete det här året och stenläggning nästa år.
Jag hörde att underarbetet ska man göra ca ett år innan stensättning så att marken kan "lägga sig" annars blir det ojämnt.
Jag tror inte på det där men jag vill ha ett svar från er som kan sånt.

Jag har en lerig jord på uppfarten och byggare tänkte göra ett bra underlägg med grävning, duken, bärlagret, grus... och alla finneser så måste jag vänta på nästa steg ( stenläggning) och i så fall hur länge.

Tack!
 
Du behöver inte vänta. Och du kan gpra allt i omgångar. Det viktigaste är att göra det rätt.
Då håller det.
Annars hade man inte kunnat bygga nya vägar! Eller hur?
Kör på som det passar dig.
 
Du kan göra hur du vill, moder jord lär ändå säga sitt. Frågan är bara hur mycket det sätter sig. Ju bättre underarbete, desto mindre sättningar.
 
Det beror väl helt på underlaget och hur mycket du gräver ut och packar. Gör du allt enligt "boken" så kan du säkert lägga sten samma år. Men fyller du med tveksamma massor och inte packar ordentligt så kan det säkert sätta sig under ett år och då blir det inte särskilt lyckat om du lägger sten direkt. Så du har fått bra råd, med ett bra underarbete anpassat för era förutsättningar så borde det inte vara några problem att lägga sten direkt efter. Är du osäker så skulle jag vänta med att stensätta med tanke på arbetet att göra om allt om det sätter sig med tiden.
 
Sen är det ju inte så att det sätter sig första året och sen ligger still..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.