Här på Öland har vi haft enorma problem med mördarsniglar, eller spansk skogssnigel som den heter egentligen, senaste åren. Från tidiga våren till sena hösten har jag skurit huvudet av minst en 10 liters hink varje vecka under hela vår, sommar o höst. Men i år har jag ännu bara träffat på EN ENDA snigel. Detsamma gäller östra Småland. Så min fråga till den som har någon uppfattning - vad beror denna plötsliga uteblivna mördarsnigelattack på?

Har själv ställt mig frågan och kan inte komma på något annat vettigt än att det skulle vara den hårda vintern.

Det är tydligen den torra våren, läs mer här.

_chrille_ skrev:
Har själv ställt mig frågan och kan inte komma på något annat vettigt än att det skulle vara den hårda vintern.
Jo, vi har ju förvisso haft mängder med snö men enl proffsen skulle ju snarare snön ligga som ett isolerande täcke över marken o generera ännu mer sniglar till den här säsongen. Men nu blev det ju tvärtom. :) Därför det kan väl inte enbart bero på den extrema torkan vi har just nu?

Matti_75 skrev:
Det är tydligen den torra våren, läs mer här.
Så det är bara att hoppas att torkan består. :) Tack för länken. ;)

Btw, tycker iof sig synd om bönderna... o jordgubbarna...

Det är väl snarare ett fästingår de "varnar" för i år?

Mvh//Janne

H
Jo då det finns i Göteborgstrakten årets skörd är ca 16 st.

De har flyttat hit. Slutade räkna efter 70 på en och samma runda. :(

H
Ni som saknar dem kan få komma hit och hämta :)
Ni kan också plantera Lupiner för det verkar sniglarna tycka om.

HEM2121 skrev:
Ni som saknar dem kan få komma hit och hämta :)
Ni kan också plantera Lupiner för det verkar sniglarna tycka om.
Något tips om vad sniglarna INTE gillar? :) ... :D

gadu^ skrev:
Det är väl snarare ett fästingår de "varnar" för i år?

Mvh//Janne
Har väl hitintills plockat ett 15-tal fästingar på mig själv. Sådana där pyttesmå som sitter o suger blod o som är skitsvåra att få tag i med naglarna. Katterna o hundarna har det tuffare. :@

Inte sett en enda här i år men tror det är lite tidigt för dom för vill minnas att det var framåt sensommaren jag såg en och annan förra året?
Men jag kan ha väldigt fel.
Tror detta är första året jag har stenkoll på trädgården och tycker allt växer så långsamt :S

Annat var det i Göteborg för 15 år sen eller så när vi var där.
Sniglar precis överallt.
Trädgårdar och gångstigar fullkomligen kryllade av dom.

Så vill jag inte ha det här q(;^;)p

H
elektronikfreak skrev:
Något tips om vad sniglarna INTE gillar? :) ... :D
Salt & koppar (då menar jag inte kaffekoppar) :)

Norrland...verkar de inte gilla heller, jag har aldrig sett en mörarsnigel eller en fästing för den delen IRL tycker synd om alla sörlänningar. (inte ironisk)

HEM2121 skrev:
Salt & koppar (då menar jag inte kaffekoppar) :)
Menar du salt o TEKOPPAR??? :S ... :D

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.