Hej,

Vi har en myrstack precis utanför vår tomtgräns, vars myror invaderar vår gräsmatta. Vi har två små barn (1 och 3 år gamla), och de klan inte vara på marken utan att bli attackerade.

Jag har talat med Anticimex, och det är inga problem för dem att komma och sanera OM den hade varit på vår tomt.... Nu befinner den sig dock på kommunens mark, då måste de ansöka om sanering.

Är det någon som vet hur kommunen brukar ställa sig i dessa frågor, eller hur man får bort stcken själv.

Jag har prövat med fun light utan mista effekt, och all form av myrr eller myrmedel har enbart en mycket kort effekt.

Någon som har några råd om hur vi skall få tillbaka vår gräsmatta??

Gräv upp boet en bit och häll i kokande vatten, förstör även eventuell växtlighet på stället man häller men det är det värt.

Vi har haft mycket problem med myror utomhus på vår tomt och prövat det mesta. Det enda som är riktigt effektivt är att vara enveten. Lokalisera bona tidigt på året, gräv upp och attackera!

Sent from my HTC One V using Byggahus

Weibull myrdosa fungerar fint arbetarna bär hem till drottningen.

Myrdosorna är normalt sett för inomhusbruk eller på altaner.

För utomhusbruk kan man prova Myrr granulat (samma sak, ett bete som myrorna skall bära hem). Det största problemet jag haft med myrbekämpning utomhus är att man måste hitta alla bon och myrgångar, och när man sen lägger ut pulver eller granulat försvinner det gärna ganska snabbt med vind och väder.

Jag har vid ett tidigare tillfälle provat myrmedel för utvattning, men inte Myrr, utan ett anant märke utan större effekt. Häromdagen vattnade jag ett stort bo med rödmyror med Myrrs medel för utvattning, skall se om det fått resultat idag.

Rödmyror är också svårare att få bort med de preparat som säljs i den vanliga handeln. I år har vi haft lite färre myror men det beror nog på att vi väldigt tidigt började lokalisera bon och bekämpa direkt på. Vi hade extrema bon under ett gäng trädgårdsplattor t.ex. Har man tur så får man upp ett bo med ägg och sen är det bara att förstöra det med kokande vatten, kokande vatten tillför ju heller inga gifter till naturen vilket är en fördel.

Gräv ordentligt hål och stoppa ner vattenplaning, låt rinna över natten så brukar de vilja flytta.

Ännu bättre är om du gör det innan/i samband med frosten men då även slå ner ett järnrör i stacken (som
du grävt ur) och tejpa fast vattenslangen så den fyller boet nerifrån och fryser.

• Gilla
Alexandra59
  • Laddar…
Vintertid kan du lösa det med ett par armeringsjärn som leder ned kyla. Sommartid löste jag det med varmvatten. Det gick åt några liter, men verksamheten avstannade sen...

Sent from my HTC Desire using Byggahus

Vi talar alltså om en stor stack. men det är alltså armeringsjärn och rejält med vatten som gör tricket?

Min gode far använde armeringsjärn som han slog ner i stacken på hösten. Våren därpå var myrorna borta.

Jag hade et mindre myrbo under några plattor och under en stock i altanen. Varmvatten på vattenutkastaren gjorde susen. Är det en stor stack borde samma princip fungera, om än med mer vatten och antagligen gräva en del innan så att du kommer åt. Du ska trots allt koka de små liven och i en stor stack hinner nog vattnet svalna en del.

• Gilla
Mankasrha
  • Laddar…
Har aldrig provat men det kanske funkar att vattna stacken och sedan koppla på en batteriladdare alt. ett stängselaggregat på ett par armeringsjärn som du stuckit ner i backen. Vet att vi plockade mask så för en herrans massa år sen!

• Gilla
Kahn-d
  • Laddar…
vet inte om detta e rätt med dränk stacken i bensin å tänd på?
borde få bort stacken.....

mvh
estwing

• Haha
MNilsson1
  • Laddar…
Pröva med diesel ;)
Utan att tända på

• Gilla
pekk@13
  • Laddar…
Fruppe skrev:
Pröva med diesel ;)
Utan att tända på
Kanske inte den smartaste lösningen då det blir ett jäkla saneringsarbete efteråt. :(

Ne det vet jag att det inte är , och att det är inte miljövänligt heller.
Men det är trots allt inte barnvänligt med en massa myror heller..

Och av egen erfarenhet så funkar inte dom miljövänliga alternativen tyvärr.

Annars är det på med heltäckande kläder och ta med spaden och börja gräva..

Fruppe skrev:
Ne det vet jag att det inte är , och att det är inte miljövänligt heller.
Men det är trots allt inte barnvänligt med en massa myror heller..

Och av egen erfarenhet så funkar inte dom miljövänliga alternativen tyvärr.

Annars är det på med heltäckande kläder och ta med spaden och börja gräva..
Jag låter hellre en myra krypa på en unge än att förstöra vattenbrunnen i den jämförelsen.

Är stacken stor kan man ju även låna en minigrävare och lägga upp stacken på släpet på och under en press o köra bort den.

De små små röda myrorna är verkligen ett gissel hemma hos mig, har bon över hela jävla gräsmattan.

Har börjat att gräva upp dem och lägga i sopsäckar. Men det är tidsödande, och gräsmattan blir inte vacker av det.

Det är allt från bon som är i storlek som en tennisboll till hål som har blivit som två murarrullar.

Så är det något annat som biter, eller är det att gräva bort, alternativt gräva upp lite och hälla ner kokande vatten?

• Gilla
Bolinderm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.