Jag ska byta ut min stödmur som löper runt huset (2/4 av tomten) + gargeinfart, totalt ca 80m och ca 80cm till 1,2m hög.

Komunun ska göra v-a arbete utanför gatan och de kommer då att riva hälften av min mur för att komma åt allt, de kommer naturligvis att stå för uppbygnaden av en ny mur där de river och jag har möjligheten att kunna få välja vad jag vill ha, men de har sagt att ska jag ha småsten som ska byggas upp så får jag räkna med att få göra en del av arbetet själv pga tidsåtgång, helst så vill de sätta upp L-stöd.

Jag själv har alltid velat ha Keystone mur och nu har de ju även kommit med en ny sten som heter Compact Cut som jag kan tänka mej http://www.heda.se/heda-utemiljoe/murar/keystonemur/keystone-compac-cut.aspx

Vi fick även ett tips av kommunen om en stödmur ifrån Recon Wall systems http://www.reconwalls.com/ är det någon som har några erfarenheter av de?

Har ni några tips på fler mursystem som har större element så att byggtiden inte blir så stor, kommunen har varit ganska gnällig just på tidsåtgången när jag har nämnt att bygga med lite mindre element, men den mur som står där idag är gjord i natur sten och då vill jag inte ha någon typ av L-stöd som kommer se ut som en betongbunker iom att muren är så hög och löper nästan runt hela huset.

Samt att jag vill sätta upp någon typ av belysning på muren vid garageinfarten har ni något tips där med vad för lampor, hur ska man förbereda med el, 230v armaturer eller någon typ av led men hur gör man med all drivdon som ska vara någonstan, innomhus och lång kabel eller kan de grävas ned, eller bygga små lådor som de ska ligga i?

Kommunen ska börja här nu i vår så jag har ca 2 mån på mej att bestämma vad jag ska ha, jag kommer alltså att byta hela muren och betala halva själv så inga fantasi summor bara pga att kommunen står för hälften, helst hade jag inte velat göra det alls, men när tillfälle ges och hjälp med underlaget och att jag kan anlita samma firma mm så gör jag detta nu.

Tacksam för tips om det finns någon annan snygg mur, och hur länge det kan tänkas ta att bygga upp beroende på byggelement?

Smaken är olika. Vi har valt att använda Keystone Country Manor eftersom den passar bra att vår hustyp. All sten är såklart tung men den kommer i bra block, går snabbt att bygga när man fått första skiftet på plats, är snygg från båda sidor, och går bra att både svänga och bygga hörn med.

http://www.heda.se/heda-utemiljoe/murar/keystonemur/keystone-country-manor.aspx

Jag föreslår att du utgår från ditt hus och hittar vad som ser bäst ut tillsammans med det.

Det kan löna sig att kolla priser på nätet. När vi gjorde det skiljde det sig så mycket som 30% mellan det högsta och lägsta priset.

Natursten är så vackert.
Spontant skulle jag be kommunen återställa befintlig mur.
Din fina nya mur kommer bli ful och omodern inom snar framtid, vilket är rätt fort.

• Gilla
dsub
  • Laddar…
Workingclasshero skrev:
Natursten är så vackert.
Din fina nya mur kommer bli ful och omodern inom snar framtid, vilket är rätt fort.
Håller helt med, natursten ger en hållbar mur som håller i evigheter och dessutom väldigt snyggt om den passar in. Be dem återställa muren.

Workingclasshero skrev:
Natursten är så vackert.
Jovisst är muren ok, men den är både murad av sprängsten ifrån 2 kilos till 200 kilos sten och granit block lite här och där, men kommunen behövde endast riva ca 15m av totalt 80m men de tyckte att när de ska bygga upp en ny mur så tar de allt.

Muren är ca 60 år och håller på att rasa (ingen dränering bakom) så ska de bygga upp den gamla så blir det endast på de 15m de har rivit, och då får jag ju själv stå för rivning och uppbyggnad av den gamla muren, så de får riva bäst de vill, jag har under de år jag har bott här rivit och byggt upp muren i olika sektion under åren och det är inget jag vill fortsätta med.

men än är det inte spikat vad det blir, så vi får se lite senare i vår.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.