Hej,
Med lite tur kommer den här tråden att visa hur en tomt går från gräsplätt till en trevlig trädgård. Förutsättningarna är:
- Vi har ett 1,5årigt barn och ny på gång i sommar
- Inga djur
- Jag själv gillar djur och natur, gillar växtlighet.
- Frun mer mot nyttoväxter men gillar grönt
- Hus (parhus) och tomt klar 2012
- Tomtarea 840kvm
- Plats Stockholm
- Hus åt alla håll
- Plan mark
- Just nu solig tomt med skugga delvis på kväll
- Granne vänster, staket som gräns
- Granne snett uppåt vänster, 0,5m höga buskar till gräns
- Granne snett uppåt höger, 1m höga buskar till gräns
- 2 grannar åt höger, ingen gräns alls, enbart gräsmatta
Funderingar:
Tomtgräns: Tuja - haft plan på men lagt ner pga risk för grannfejd.
Tomtgräns: Staket - inte bestämt ännu (bra med staket för riktigt unga barn sen är de i vägen)
Träd: Björk (fuktig mark..tror jag så en törstig björk kanske?), bigarrå, äppelträd, vindruva, japansk lön,
Buskar: Vinbär, björnbär
Land: jordgubbar, kryddväxter, rabarber
Även om jag själv skulle vilja ha en trädgårdsdamm så sparar jag den till nästa tomt när barnen och tomten är större. Friggebod? Vi kommer bygga trall (inritade lådan framför huset mot gräsplätten) Ja, det är många funderingar. De stora känns som man bör tänka ut först. Planterar man ett träd är det väl lämpligt att det får stå där. Mindre buskar och blommor är lättare att fylla på eftersom när det artar sig. Allt ska inte upp innan sommarn...
Det som vore bra att höra med er om är hur jag bör rama in trädgården på bästa sätt med dessa förutsättningar. Placeringar. Som ny ägare av hus vill man säkert lite för mycket och det finns risk att man tänker att man vill ha allt men det blir väl bara plottrigt?
Bonusinformation:
Gissningsvis kommer vi bo max 10år i huset, kanske närmare 5år. 2 småttingar tar tid och energi.. sen är det lämpligt att lägga tid på sin fru också. Dvs, det är inte något superhäftigt projekt på gång. Ett lagom.. Jag vet också att en trädgård tar sin tid innan den är där så vi kommer inte få njuta av den om vi ger oss av "för tidigt". Nyttan är dock att vi lär oss lite av hur saker och ting funkar till nästa samt att köparen av vår tomt faktiskt får något trevligt isf en gräsmatta. Ah, vissa vill säkert ha det också.. =)
Med lite tur kommer den här tråden att visa hur en tomt går från gräsplätt till en trevlig trädgård. Förutsättningarna är:
- Vi har ett 1,5årigt barn och ny på gång i sommar
- Inga djur
- Jag själv gillar djur och natur, gillar växtlighet.
- Frun mer mot nyttoväxter men gillar grönt
- Hus (parhus) och tomt klar 2012
- Tomtarea 840kvm
- Plats Stockholm
- Hus åt alla håll
- Plan mark
- Just nu solig tomt med skugga delvis på kväll
- Granne vänster, staket som gräns
- Granne snett uppåt vänster, 0,5m höga buskar till gräns
- Granne snett uppåt höger, 1m höga buskar till gräns
- 2 grannar åt höger, ingen gräns alls, enbart gräsmatta
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Funderingar:
Tomtgräns: Tuja - haft plan på men lagt ner pga risk för grannfejd.
Tomtgräns: Staket - inte bestämt ännu (bra med staket för riktigt unga barn sen är de i vägen)
Träd: Björk (fuktig mark..tror jag så en törstig björk kanske?), bigarrå, äppelträd, vindruva, japansk lön,
Buskar: Vinbär, björnbär
Land: jordgubbar, kryddväxter, rabarber
Även om jag själv skulle vilja ha en trädgårdsdamm så sparar jag den till nästa tomt när barnen och tomten är större. Friggebod? Vi kommer bygga trall (inritade lådan framför huset mot gräsplätten) Ja, det är många funderingar. De stora känns som man bör tänka ut först. Planterar man ett träd är det väl lämpligt att det får stå där. Mindre buskar och blommor är lättare att fylla på eftersom när det artar sig. Allt ska inte upp innan sommarn...
Det som vore bra att höra med er om är hur jag bör rama in trädgården på bästa sätt med dessa förutsättningar. Placeringar. Som ny ägare av hus vill man säkert lite för mycket och det finns risk att man tänker att man vill ha allt men det blir väl bara plottrigt?
Bonusinformation:
Gissningsvis kommer vi bo max 10år i huset, kanske närmare 5år. 2 småttingar tar tid och energi.. sen är det lämpligt att lägga tid på sin fru också. Dvs, det är inte något superhäftigt projekt på gång. Ett lagom.. Jag vet också att en trädgård tar sin tid innan den är där så vi kommer inte få njuta av den om vi ger oss av "för tidigt". Nyttan är dock att vi lär oss lite av hur saker och ting funkar till nästa samt att köparen av vår tomt faktiskt får något trevligt isf en gräsmatta. Ah, vissa vill säkert ha det också.. =)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Allt (utom uthuset uppe i mitten och pergolan runt) är på plats.
Staket runt tomten
Trall byggd
Lagt marksten framsida, carport, mellan trall och förråd osv.
Isolerat förråd
Sandlåda
Växter (från vänster, upp, höger, ner till förrådet):
magnolia
plommonträd
äpple
äpple
bigarrå
vinbärsbuskar
kompost i hörnet
jordgubbar
mot förrådsväggen: 3 amerikanska blåbär + 2 vindruva
Det stora bruna till höger om sandlådan är just bara brunt. En jättejordhög som var tänkt att få till en upphöjd rabatt i form av en banan.. men tiden (och pengarna?) räcker inte till. Behöver ta en paus och se över läget. Vad bör prioriteras? Vad kan vi göra själva?
Vi har hört att en granne är blivande arkitekt och kan göra ett förmånligt pris för en koll hos oss. Känns värt.
Vad som nu känns som brist är plats för trädgårdsmöbler, verktyg osv. Ett uthus av något slag. Även trallen är svinvarm därför känns någon typ av pergola ute på tomten som ett intressant alternativ.. Priset för markis är inte så kul så vi klurar på hur man annars kan göra det. Iaf om vi ska få till något vackert. Hittat en taklösning på nätet men den kostade 160000 =) En vinter att klura på vad som bör stå högst på listan..
Produkter som diskuteras: "kompost"
Kompost 200 liter mörkgrå Biolan
Effektiv året-runt-kompostering
6 205 kr inkl moms
Läs mer
Frågan är också.. OM vi ska ha ett uthus på tomten, ska den vara placerad på annan plats? Något vi missar?
Avrinningen av nederbörd från tomten kan ev vara ett problem. Vi har haft diskussioner med entreprenören och de säger att det ska vara så. Jag har "hittat" vatten på 60cm djup när det inte regnat på 2v. Grannen har fotat och filmat sin och vår tomt när det regnat kraftigt. Ligger kvar ytligt i ett par dagar. De har grävt ur för plantering, 30cm djupt och där står vattnet kvar i en vecka... (sen förra helgens regn). Ah, vi får se hur det artar sig.
Avrinningen av nederbörd från tomten kan ev vara ett problem. Vi har haft diskussioner med entreprenören och de säger att det ska vara så. Jag har "hittat" vatten på 60cm djup när det inte regnat på 2v. Grannen har fotat och filmat sin och vår tomt när det regnat kraftigt. Ligger kvar ytligt i ett par dagar. De har grävt ur för plantering, 30cm djupt och där står vattnet kvar i en vecka... (sen förra helgens regn). Ah, vi får se hur det artar sig.
Klicka här för att svara