Hej,

Vi har en gruslagd garageuppfart som blivit rejält tillplattad och igenväxt av gräs på sina ställen. Jag har börjat hacka upp den och sållat bort jorden från gruset och det börjar nu se bättre ut. Däremot så blir väldigt mycket rester av gräs och ogräs kvar i gruset efter sållningen och jag vet inte riktigt hur jag ska få bort det. Sitta och plocka grässtrån för hand känns inte så lockande! :)

Är det någon som har några tips på hur jag får gruset rent från gräsrester och annat? Eller ska jag låta det vara?

Bränn bort det med gasol.

Ja, det är ju faktiskt en tanke. Blir allt till aska med gasol, eller måste man gå efter och plocka ?

Vitsen med att "bränna" är att försiktigt värna plantorna så att roten "kokar" och dör, så skräpet blir kvar. Det finns även rengöringsmedel för betong plattor och murar som skall ta kalk, det är helt överlägset allt vad ogräs bekämpningsmedel heter.Tex. Starka har ett mycket effektivt sådant.

Vägsalt.

Tack för alla svar. Det handlar alltså om grus blandat med diverse gräs (tänk gräsklipp) och lite annat smått och gott som ligger löst i gruset vilket gör att det ser skräpigt ut. Men jag kanske får stå ut och låta skräpet förmultna ?

Kratta?

Sedan finns det ju gränser för hur rent det är rimligt att man gör utomhus. Grus, liksom singel, kräver ständig ogräsrensning. Finns en ogräsraka som i vart fall funkar med singel. Men jobb är det - varje vecka.

Alternativt liv är att ta några steg tillbaka och sätta på sig ett par rejäla solglasögon :cool:. Ta fram utemöblerna och en god kall ale. Sitt ner och njut. :beer:
Det impar mer på grannarna. (El åtminstone borde det göra det.)

Det ser faktiskt bättre ut nu efter att det fått ligga ett par dagar. Skräpet rör väl sig neråt antar jag. Ölen är serverad! :thumbup:

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.