Föräldrarna har blivit med flaggstång och önskar sig inte oväntat en tillhörande flagga i present. Mamma har en idé om att det skall vara en "riktig" flagga i bomull och inte nån modern variant i polyester.

Därav tre frågor:

1) Finns det nån fördel med bomullsflaggor jämfört med flaggor i "flaggväv"?

2) Flaggor i "flaggväv" kan man ju köpa på vilket byggvaruhus som helst, men var kan man köpa flaggor i bomull i Göteborgsregionen?

Googlar man hittar man ett antal småtillverkare med halvtaffliga hemsidor, där det är bökigt att hitta återförsäljare.

3) Någon bomullsflagga som rekommenderas före andra? Kan ju råka finnas någon som är extra prisvärd.

Tackar för snabb respons och google-arbete, men Hjertmans flaggor är båtflaggor. En 120-cm flagga på en 12 m flaggstång skulle se lite ynkligt ut :-)

Fler förslag?

Nick_Corey skrev:
Tackar för snabb respons och google-arbete, men Hjertmans flaggor är båtflaggor. En 120-cm flagga på en 12 m flaggstång skulle se lite ynkligt ut :-)
Jo, det kanske ligger något i det...:o
För att citera mig själv
jac skrev:
Inte för att jag har mycket koll på det här med flaggor...
:)

Kolla tellusflaggor.se där kan du beställa vilken storlek och i vilket material du vill. Jag har både köpt i bomull och polyester. Fördrar nog deras marinpolyester för den blåser fint och slits inte lika fort som den i bomull. Har även köpt en mörkare blå (se flagga 1906) till båten. Du bra ringer så skickar dom direkt i ett paket med en faktura.

KnockOnWood skrev:
Flaggfabriken National ligger mitt i Göteborg, på Lilla Badhusgatan.

De syr visserligen flaggorna i polyester men är nog annars det bästa du kan få.

[länk]

[länk]

För att bestämma storlek på flaggan måste du veta hur lång flaggstången är.
Vill minnas att flaggans längd bör vara 1/4 av stångens längd.
Instämmer till fullo. National är bästa flaggexperten på västkusten. Har själv deras flagga och vimpel och de är outslitliga (nästan).
De kan göra flaggor i bomull, men kommer att avråda med bestämdhet. Jag vet en som försökte ;) . Här blir man uppläxad med precis rätt ton. :D

...och så ligger de på STORA Badhusgatan. I gatuplan på Cloetta-huset.

Y
Nu när ämnet är uppmärksammat.
Var kan man finna en tre-udds flagga?
2476993_520_292.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Är det inte bara försvaret som kör med sådana?

Y
Läste lite lagtext nu om att det är de kungliga och försvarsmakten som får använda denna tretungade flagga.

Undra vad straffet är ifall man hissar en sådan hemma.

Mikael_L
Om dom tillåter internet på anstalten så kommer du ha gott om tid att skriva inlägg ... ;) :D :cool:

• Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Sy själv?
Måtten är 4-2-4 och 5-2-9 i så fall.

Klart det ska vara bomull! Precis som tält och sovsäcker självklart ska vara i bomull! Finns väl inget härligare när det regnar, än en massa blytung, blöt bomull som möglar....

(grov ironi)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.