24 911 läst ·
15 svar
25k läst
15 svar
Baggar i gräsmattan..
Sida 1 av 2
Hjäääälp 
På bara två dagar har jag fått tusentals baggar som svävar 5-10 cm över gräsytan ute på tomten..
Vad ska jag göra för att få bort dom? Igår försökte jag med vattenslangen, men när man har 500m2 stor gräsmatta e det svårt att dränka alla :-?
Hade liknande förra året, men långt ifrån lika mycket, och då kom fåglarna o fixade problemet åt mig.. grejen var attt de slet sönder halva gräsmattan, så jag fick hålla på o så nytt osv.
Vill helst slippa det problemet iår.
Någon som har ett tips på vad som kan ta dö/få bort på baggarna?
//Miicke
På bara två dagar har jag fått tusentals baggar som svävar 5-10 cm över gräsytan ute på tomten..
Vad ska jag göra för att få bort dom? Igår försökte jag med vattenslangen, men när man har 500m2 stor gräsmatta e det svårt att dränka alla :-?
Hade liknande förra året, men långt ifrån lika mycket, och då kom fåglarna o fixade problemet åt mig.. grejen var attt de slet sönder halva gräsmattan, så jag fick hålla på o så nytt osv.
Vill helst slippa det problemet iår.
Någon som har ett tips på vad som kan ta dö/få bort på baggarna?
//Miicke
Aj då . . . det där med att fåglarna river upp hela gräsmattan har jag varit med om [ där vi bodde tidigare ]. Fåglarna är ute efter larverna i jorden och de problemen kan man ha upp till fem år i följd har jag hört . . . jag vet inte säkert för vi flyttade efter ett par år - men gräsmattan såg, rent ut sagt, för djävlig ut . . . :-/
Tar gärna emot tips - om någon har - ifall problemen skulle dyka upp . . .
Tack för tipset - det där stämmer precis.
Fåglarna "pickar" efter larver och förstör gräsmattan genom att dra upp hela tuvor [ ja, det är faktiskt sant :
]. Genom att skrämma bort fåglarna så borde problemet vara löst ? Icke, sa Nicke - problemet med larverna kvarstår - de livnär sig på gräsmattans rötter och på vissa platser kunde man "lyfta" upp gräsmattan som om den vore en filt . . . inte en rot i sikte.
Tja, det är lite grann som att välja mellan pest och kolera - ska fåglarna få förstöra gräset eller ska man låta larverna få "frossa" i gräsrötter ? ? ?
Förresten - kolla hur det ser ut hos grannarna. Har de också blivit angripna ? Hos oss drabbades ett helt villaområde och när man såg fåglarna hos grannen så visste man att de var på väg inom det snaraste . . . :-/
Vi har inte dessa problem där vi bor nu, men jag vill absolut inte vara med om det igen . . .
Fåglarna "pickar" efter larver och förstör gräsmattan genom att dra upp hela tuvor [ ja, det är faktiskt sant :
Tja, det är lite grann som att välja mellan pest och kolera - ska fåglarna få förstöra gräset eller ska man låta larverna få "frossa" i gräsrötter ? ? ?
Förresten - kolla hur det ser ut hos grannarna. Har de också blivit angripna ? Hos oss drabbades ett helt villaområde och när man såg fåglarna hos grannen så visste man att de var på väg inom det snaraste . . . :-/
Vi har inte dessa problem där vi bor nu, men jag vill absolut inte vara med om det igen . . .
Av mina 4 grannar + mig då, så har bara 1 hus samma problem 
Fattar inte varför de ger sig på just våra gräsmattor..
Har pratat med Weibulls, och de föreslår "Webuills mot insektslarver"..
Är nematoder där i som äter upp larven och baggarna inifrån
Ska testa ivarjefall, tyvärr är det lite dyrt ca. 100:- för 10m2
Fattar inte varför de ger sig på just våra gräsmattor..
Har pratat med Weibulls, och de föreslår "Webuills mot insektslarver"..
Är nematoder där i som äter upp larven och baggarna inifrån
Ska testa ivarjefall, tyvärr är det lite dyrt ca. 100:- för 10m2
Japp, men det kostar att ligga på topp, eller vad säger man?-J- skrev:
Har dock fått en liten idé som jag tänkte testa (som är MYCKET billigar).. ska kolla om den funkar, isåfall meddelar jag det här
Skulle den funka så är det pinsamt enkelt.. :-[
Jag har hört att det ska funka med Myrr blandat med vatten. sen bara gå med en vattenkanna och hälla ut. Kan ta reda på hur man ska blanda det.Miicke skrev:
Precis vad jag tänkte testa..bandrulle skrev:
Men jag ska köra med Baythion som är till för att blanda med vatten.. det är inte myrr
Baythion säljs bl.a. i färdiga små påsar att lägga i vattenkannan..
Står dock på förpackningen.. "För bekämpning av myror - all annan användning är otillåten"
Vi hade några liknande varelser på sydsidan häromdan (eller snarare massor av dem). Svärfar sa att man ska försöka hålla gräsmattan fuktig, det gillar de inte. Så det blev till att vattna, och dagen efter var där inte en enda en (fast de kanske redan lagt sina ägg då...)
Hej kära ollonborre kompisar!
Jag vet exakt vad ni pratar om. I fyra år har vi haft dom j-vlarna rent ut sagt och vilket slitgöra man har haft varje år. Just när man har fått gräsmattan någorlunda så börjas det igen.
Vi har försökt med allt, nematoder (fungerar inte), långt gräs (fungerar inte och ser hemskt ut), vattna (fungerar inte).
Vi hörde däremot av en granne förra året att det finns ett medel som inte får säljas över disk som fungerar. Vi for iväg till närmaste blomsteraffär och tjatade till oss en flaska av detta sk dundermedlet. Vi blandade sedan ut medlet och vattnade ut.
I början av förra veckan så fick vi påhälsning..... Guess Who???
Vi har pratat med några andra som använt samma medel och tydligen så ska man vattna en gång under deras svärmning och en gång till hösten.
Jag testar helt enkelt vidare och är det någon i detta avlånga land som har en fungerade lösning så betalar jag mer än gärna några hundralappar för att få den informationen.
Jag vet exakt vad ni pratar om. I fyra år har vi haft dom j-vlarna rent ut sagt och vilket slitgöra man har haft varje år. Just när man har fått gräsmattan någorlunda så börjas det igen.
Vi har försökt med allt, nematoder (fungerar inte), långt gräs (fungerar inte och ser hemskt ut), vattna (fungerar inte).
Vi hörde däremot av en granne förra året att det finns ett medel som inte får säljas över disk som fungerar. Vi for iväg till närmaste blomsteraffär och tjatade till oss en flaska av detta sk dundermedlet. Vi blandade sedan ut medlet och vattnade ut.
I början av förra veckan så fick vi påhälsning..... Guess Who???
Vi har pratat med några andra som använt samma medel och tydligen så ska man vattna en gång under deras svärmning och en gång till hösten.
Jag testar helt enkelt vidare och är det någon i detta avlånga land som har en fungerade lösning så betalar jag mer än gärna några hundralappar för att få den informationen.
Detta är korrekt! Det är jätteviktigt att det används på rätt sätt. Gör om behandlingen nästa vår under svärmningen. Jag tror inte det är någon idé att köra behandlingen till hösten eftersom ni missade denna vår.suiva skrev:
Under tiden kan ni lära er allt om pingborresvärming ;D