Hej!
Jag behöver lite hjälpt, jag har läst här och lite på andra sidor gällande markarbete innan sådd gräsmatta.
Vi har köpt ett hus som ligger nära en åker, det är lerjord som jag har lagt på ungefär 5-10cm trädgårdsjord som jag köpte. Nu har vi sått och jag är lite orolig för att jag har lagt på för lite jord.
Tror ni det räcker med det jord jag har lagt på? Eller måste jag göra om allt nu?
Kan nämna att jag jämnade marken innan och efter jag lade ut trädgårdsjorden. så det ser väldigt fint ut men är orolig eftersom nu när jag vattnar så känns det lite för lerigt.
Snälla hjälp mig all råd och tips uppskattas.
Jag behöver lite hjälpt, jag har läst här och lite på andra sidor gällande markarbete innan sådd gräsmatta.
Vi har köpt ett hus som ligger nära en åker, det är lerjord som jag har lagt på ungefär 5-10cm trädgårdsjord som jag köpte. Nu har vi sått och jag är lite orolig för att jag har lagt på för lite jord.
Tror ni det räcker med det jord jag har lagt på? Eller måste jag göra om allt nu?
Kan nämna att jag jämnade marken innan och efter jag lade ut trädgårdsjorden. så det ser väldigt fint ut men är orolig eftersom nu när jag vattnar så känns det lite för lerigt.
Snälla hjälp mig all råd och tips uppskattas.
Jag sådde igår, vattna direkt efter jag jag sådde. Imorse så såg det bra ut så jag vattna lite. Har tänkt o vattna ofta men lite. Men är est orolig för om det kommer regna mycket sen nör gräset är upp och sedan att det ska bli lera allt. Finns detnågot jag kan göra för att förhindra det. Kan nämna att efter jag hade haft på jorden o kört med padda så la jag lite kompostjord över fast det var inte så mkt.
birrm skrev:
Du kan slappna av. Jag minns själv när jag lade ny gräsmatta. Innan gräset växt upp och jorden var "naken" var det lerigt, smutsigt och mjukt. Tog man ett steg ut på jorden blev det ett 5 cm djup avtryck i marken och skorna var fulla med lera (speciellt när man precis vattnat).birrm skrev:
Men så fort gräset växt upp och klippts någon gång hårdnar marken och du har en fin gräsmatta som du kan springa runt på. Även när det regnat.
Eviljava! Du anar inte hur glad jag blev nu! Jag hopppas verkligen att det blir så, har haft mardrömmar om en lerig gräsmatta! Känner mig så ängslig eftersom att jag har lagt ner så mkt jobb på det och gjort allting själv i princip. Håller tummarna att det blir som du säger!
Håller med eviljava!
Det kommer att lösa sig! När gräset gror så kommer rötterna att binda ihop jorden och det blir hårt. Den matjord du lagt på kommer att sätta sig och bli hårdare, och när du går på gräset så kommer allt att tryckas ihop och bli lite hårdare.
Sen om det skulle vara ihållande regn i en vecka så kan du säkert räkna med att det blir lite mjukt, men det skiljer inte dig från alla andra med gräsmatta!
Det kommer att lösa sig! När gräset gror så kommer rötterna att binda ihop jorden och det blir hårt. Den matjord du lagt på kommer att sätta sig och bli hårdare, och när du går på gräset så kommer allt att tryckas ihop och bli lite hårdare.
Sen om det skulle vara ihållande regn i en vecka så kan du säkert räkna med att det blir lite mjukt, men det skiljer inte dig från alla andra med gräsmatta!
Hej igen! Nu är det så att det har regnat nonstop sen imorse och det är vissa ställen där det har blivit lite vattenpölar. Någon utav er som har erfarenhet utav det och kan ge lite råd. Jag tänker ifall jag ska hämta lite kompost jord och fylla dem platser där det tydligen är för lite jord på. Vad tror ni om det? Sedan ha på lite mer gräsfrön?
Produkter som diskuteras: "kompost"
Kompost 200 liter mörkgrå Biolan
Effektiv året-runt-kompostering
6 205 kr inkl moms
Läs mer