Hej,

Har tänkt bygga en gungställning med plats för 2-3 gungor.
Liknande som jag sett i färdiga paket har byggts av runda stolpar med specialsvetsade beslag för att få stabilitet i ställningen. Runda stolpar i en rejält grov dimension kan jag nog hitta, men beslagen blir svårt. Enklare hade varit att använda vanliga fyrkantiga stolpar.

Har ni byggt en gungställning innan? Hur gjorde ni, och vad hade ni gjort annorlunda?

Mvh

Stefan

• Gilla
Antonleigard
  • Laddar…
Pannlampa skrev:
Jag har ett likadant projekt på G.
Tänkte köpa 2x [länk])
Och tryckt virke 70x70 och 95x95 samt fyra jordankare.
Tjenare,

Så du kör ner 70x70x4st i marken med jordankare och använder 95x95 som överliggare? Hur långa längder tänkte du ha?

Såg finfint ut med det beslaget.

Mvh

Stefan

Japp, det stämmer precis :)

Jag skall ha 2 gungor på min men jag tänkte satsa på runt 2 meter på 95x95:an.
"Benen" har jag inte bestämmt eftersom jag inte köpt beslagen och inte vet vilken vinkel dom är i, men tänkte bygga så överliggaren hamnar på ca. 1,9-2 meter. Skulle gissa på att benen hamnar på ca. 2,5 meter styck.

Redigerat:
Då var ställningen klar. Jag gjorde som "Pannlamp". Stolparna blev 2.65cm höga för en höjd till bommen på 2.10cm. Kommer gräva ner benen lite. Bommen blev jättelång! Runt 4 meter. Kommer troligen behöva ett par ben till i mitten sedan när barnet blivit större (och vildare). Men för nu duger det gått med två ben.

Gick på 1000:- allt som allt. Behöver dock komplettera med gungor för c:a 700:-
Sedan är ställningen såpass stor att jag kan komplettera med nät och till och med en liten rutschkana, om jag stabiliserar ställningen lite extra.

Går i liknande tankar. Du har inte möjlighet att lägga upp några bilder – vore kalas för en nybörjare som undertecknad!

IMG_0200.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så här såg den jag gjorde ut. Kändes stadig och bra. 95x95 virke. Fråga om ni undrar nått. (den är nedmonterad nu, fick följa med i flytt)

Spännande projekt! Det var längesedan det skrevs något i tråden, hade varit kul med en uppdatering hur det gick :) Själv har jag funderat på vad som skulle krävas för att bygga en sån här barngunga: http://www.skateboardgungan.se/

zzingo skrev:
[bild]Så här såg den jag gjorde ut. Kändes stadig och bra. 95x95 virke. Fråga om ni undrar nått. (den är nedmonterad nu, fick följa med i flytt)
Ser grym ut, vill bygga en jag oxå 😊 Vad har du för längd på stolparna? Blir den inte svajig i sidled..? Hur har du satt ihop "kryssen"?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.