Hej,
Har tänkt bygga en gungställning med plats för 2-3 gungor.
Liknande som jag sett i färdiga paket har byggts av runda stolpar med specialsvetsade beslag för att få stabilitet i ställningen. Runda stolpar i en rejält grov dimension kan jag nog hitta, men beslagen blir svårt. Enklare hade varit att använda vanliga fyrkantiga stolpar.
Har ni byggt en gungställning innan? Hur gjorde ni, och vad hade ni gjort annorlunda?
Mvh
Stefan
Har tänkt bygga en gungställning med plats för 2-3 gungor.
Liknande som jag sett i färdiga paket har byggts av runda stolpar med specialsvetsade beslag för att få stabilitet i ställningen. Runda stolpar i en rejält grov dimension kan jag nog hitta, men beslagen blir svårt. Enklare hade varit att använda vanliga fyrkantiga stolpar.
Har ni byggt en gungställning innan? Hur gjorde ni, och vad hade ni gjort annorlunda?
Mvh
Stefan
Japp, det stämmer precis 
Jag skall ha 2 gungor på min men jag tänkte satsa på runt 2 meter på 95x95:an.
"Benen" har jag inte bestämmt eftersom jag inte köpt beslagen och inte vet vilken vinkel dom är i, men tänkte bygga så överliggaren hamnar på ca. 1,9-2 meter. Skulle gissa på att benen hamnar på ca. 2,5 meter styck.
Jag skall ha 2 gungor på min men jag tänkte satsa på runt 2 meter på 95x95:an.
"Benen" har jag inte bestämmt eftersom jag inte köpt beslagen och inte vet vilken vinkel dom är i, men tänkte bygga så överliggaren hamnar på ca. 1,9-2 meter. Skulle gissa på att benen hamnar på ca. 2,5 meter styck.
Redigerat:
Då var ställningen klar. Jag gjorde som "Pannlamp". Stolparna blev 2.65cm höga för en höjd till bommen på 2.10cm. Kommer gräva ner benen lite. Bommen blev jättelång! Runt 4 meter. Kommer troligen behöva ett par ben till i mitten sedan när barnet blivit större (och vildare). Men för nu duger det gått med två ben.
Gick på 1000:- allt som allt. Behöver dock komplettera med gungor för c:a 700:-
Sedan är ställningen såpass stor att jag kan komplettera med nät och till och med en liten rutschkana, om jag stabiliserar ställningen lite extra.
Gick på 1000:- allt som allt. Behöver dock komplettera med gungor för c:a 700:-
Sedan är ställningen såpass stor att jag kan komplettera med nät och till och med en liten rutschkana, om jag stabiliserar ställningen lite extra.
Planerar ett liknande projekt och funderar eg bara på förankringen. Känns ju lite overkill med betongplintar.
Jordankare låter ju finfint, men är det inte ett elände att få rätt vinkel på dem? I alla fall denna typ:
http://www.byggmax.com/fi-sv/rakenn...e/stolpar-byggtimmer-impreg/238270/jordankare
Men det kanske finns smartare sorter?
Jordankare låter ju finfint, men är det inte ett elände att få rätt vinkel på dem? I alla fall denna typ:
http://www.byggmax.com/fi-sv/rakenn...e/stolpar-byggtimmer-impreg/238270/jordankare
Men det kanske finns smartare sorter?
Spännande projekt! Det var längesedan det skrevs något i tråden, hade varit kul med en uppdatering hur det gick
Själv har jag funderat på vad som skulle krävas för att bygga en sån här barngunga: http://www.skateboardgungan.se/
Klicka här för att svara
