Har sedan i våras fått några jävla problem med bin som kommer från 4st bikupor som står uppställda ca50m från vår tomt, på grannfastigheten.
Uppskattningsvis är det ca 1miljon bin där.
Problemet är att dom svärmar runt vårt hus så barnen (och vi vuxna) inte vågar vara ute i den utsträckning man vill.
Dessutom bajsar dom nåt fruktansvärt på bilar, hustak, väggar och bilar.
Biodlaren bor 10mil bort och bryr sej inte om att vi och markägaren vill ha kuporna flyttade omgående.
Biodlaren är totalt ointresserad av att flytta bort dom.
Miljö/hälsa är alldeles för flata för att göra nåt.
Polisen anser inte att det är nåt att gå vidare med.
Så här sitter vi nu med fint väder och 2 ungar som inte vågar vara ute, 2 nerskitna bilar som troligtvis behöver varsin dyr lackrengöring, gulprickiga tak och 70m2 nerbajsad altan!!!
Nån som varit utför samma problem och kommit fram till nån lösning??
Uppskattningsvis är det ca 1miljon bin där.
Problemet är att dom svärmar runt vårt hus så barnen (och vi vuxna) inte vågar vara ute i den utsträckning man vill.
Dessutom bajsar dom nåt fruktansvärt på bilar, hustak, väggar och bilar.
Biodlaren bor 10mil bort och bryr sej inte om att vi och markägaren vill ha kuporna flyttade omgående.
Biodlaren är totalt ointresserad av att flytta bort dom.
Miljö/hälsa är alldeles för flata för att göra nåt.
Polisen anser inte att det är nåt att gå vidare med.
Så här sitter vi nu med fint väder och 2 ungar som inte vågar vara ute, 2 nerskitna bilar som troligtvis behöver varsin dyr lackrengöring, gulprickiga tak och 70m2 nerbajsad altan!!!
Nån som varit utför samma problem och kommit fram till nån lösning??
Jag vet vad jag hade gjort.. Men det är inte lagligt.. Dock vet jag att en trasa indränkt i bensin är inget bra för bin. Vilken jävla typ förresten. Du och markägaren kanske kan erbjuda nån biodlare att hämta bina om nu inte biodlaren är i närheten och tar hand om sina bin, vad gör dom där om inte markägaren vill ha dom där?
I vi i villa som vi fick i veckan finns det en artikel om biodling i villakvarter. De skriver att man inte behöver tillstånd från grannar. Men att inte ens markägaren vill ha dom där låter konstig.
finns det mer detaljer som du kan berätta?
finns det mer detaljer som du kan berätta?
Prova med Biodlarnas Riksförbund, de borde ha intresse av att lösa konflikter med biodlare. Det borde inte vara så svårt att flytta kuporna.
Trist att det är beskymmer, förra stället jag bodde på hade grannen 8-10 stycken bikupor varav 3-4 precis i tomtgränsen och jag hade aldrig några problem, såg bara några enstaka bin på en hel sommar.
Trist att det är beskymmer, förra stället jag bodde på hade grannen 8-10 stycken bikupor varav 3-4 precis i tomtgränsen och jag hade aldrig några problem, såg bara några enstaka bin på en hel sommar.
Bibajs brukar mest vara ett problem om våren då de kommer ut ur kupan för första gången. Efter att ha hållit sig hela vintern förstår man ju att det trycker på. Om man blir störd av binas in- och utfart till kupan så kan man vrida kupan så att ingången inte ligger i riktning mot trädgården eller var man nu inte vill ha dem. Då flyger de ut och in i en annan riktning och bajsar alltså någon annanstans.
Att miljö/hälsa inte gör något är inte så märkligt då det inte krävs några tillstånd för att ha bin. Däremot får man ju inte ställa upp en kupa på någon annans mark så det låter märkligt att markägaren och biägaren inte kommer överens?
Du skriver att de "svärmar", menar du då att de mest flyger omkring och irriterar eller menar du att de faktiskt svärmar - dvs halva flocken drar iväg och försöker hitta ett nytt ställe att bo på. Då kan de få för sig att prova lyckan på de mest märkliga ställen. (Träd, tvättställning, takutsprång osv) Om de faktiskt svärmar, alltså delar sig så kan man kanske hävda att bina missköts och försöka driva det den vägen. De svärmar bara när de har för trångt och verkligen måste.
Är uppvuxen med bin och gillar dem, har bara blivit stungen två gånger på 30+ år och bägge gångerna var det mitt eget fel. Bina brukar hålla sig till sina blommor, det är getingarna som vill ha socker och kött när man sitter ute och fikar.
Att miljö/hälsa inte gör något är inte så märkligt då det inte krävs några tillstånd för att ha bin. Däremot får man ju inte ställa upp en kupa på någon annans mark så det låter märkligt att markägaren och biägaren inte kommer överens?
Du skriver att de "svärmar", menar du då att de mest flyger omkring och irriterar eller menar du att de faktiskt svärmar - dvs halva flocken drar iväg och försöker hitta ett nytt ställe att bo på. Då kan de få för sig att prova lyckan på de mest märkliga ställen. (Träd, tvättställning, takutsprång osv) Om de faktiskt svärmar, alltså delar sig så kan man kanske hävda att bina missköts och försöka driva det den vägen. De svärmar bara när de har för trångt och verkligen måste.
Är uppvuxen med bin och gillar dem, har bara blivit stungen två gånger på 30+ år och bägge gångerna var det mitt eget fel. Bina brukar hålla sig till sina blommor, det är getingarna som vill ha socker och kött när man sitter ute och fikar.
Så här ligger det till:
Markägaren som kuporna står hos bor ca 2km iväg. Det är från han vi styckat av vår tomt för 5år sedan. En helt ok och reko man som vi vill fortsätta ha bra relation till.
Nån gång 2012 (tror jag det var) frågade han oss om det var ok att en biodlare ställde några kupor där. Blev det några problem skulle vi säga ifrån så tar han väck dom.
2st pallar med plastkupor kom dit och inget konstigt med det. Sensommaren -14 började vi få en massa gula fläckar på vår bil. Tänkte inte så mycket på det då. Det blev höst och det upphörde.
Nu i början av maj så började fläckarna (bibajs) synas på bilar och hus. Bina svärmar, ja "Dalbotös", det är riktiga svärmar, upp mellan husen och allt som är i vägen för dom. 2-4 svärmar på en dag har vi sett.
Helt plötsligt så upptäcker vi att det står dubbelt så många kupor där nere.
Meddelar markägaren att nu är det ett problem. Tag väck dom snarast.
Han meddelar biodlaren att vi har bekymmer. Vi får varandras telnr.
Försöker ringa han 3gånger om dagen i 10 dar utan att han svarar. = jag jävligt ilsken. Markägaren tvingar biodlaren att ringa mej. Jag svarar lagom förbannad och skäller så det osar i hans ände. Totalt nonchalant till att försöka lösa detta.
Sen har det hållt på i 2 månader. Bisvärmar var och varannan dag. Markägaren mår dåligt av detta och har inte riktigt stake i sej och helt enkelt köra väck skiten. Vilket han har full rätt att göra, då det är hans mark och det inte finns något skriftligt avtal att han upplåter sin mark till biodlaren.
"Xdigger", jo jag vet att dom inte gillar bensinångor. Tanken har slagit mej. Men eftersom vi redan kontaktat bla polis och kommun så är det ju inte så smart att göra så i nuläget.
"Fotografen", jo normalt sett skulle det ju funka att ha dom bina här. Men här är nån omständighet som gör att det inte funkar just här och nu.
Mycke text blev det, men så ligger det till..
Markägaren som kuporna står hos bor ca 2km iväg. Det är från han vi styckat av vår tomt för 5år sedan. En helt ok och reko man som vi vill fortsätta ha bra relation till.
Nån gång 2012 (tror jag det var) frågade han oss om det var ok att en biodlare ställde några kupor där. Blev det några problem skulle vi säga ifrån så tar han väck dom.
2st pallar med plastkupor kom dit och inget konstigt med det. Sensommaren -14 började vi få en massa gula fläckar på vår bil. Tänkte inte så mycket på det då. Det blev höst och det upphörde.
Nu i början av maj så började fläckarna (bibajs) synas på bilar och hus. Bina svärmar, ja "Dalbotös", det är riktiga svärmar, upp mellan husen och allt som är i vägen för dom. 2-4 svärmar på en dag har vi sett.
Helt plötsligt så upptäcker vi att det står dubbelt så många kupor där nere.
Meddelar markägaren att nu är det ett problem. Tag väck dom snarast.
Han meddelar biodlaren att vi har bekymmer. Vi får varandras telnr.
Försöker ringa han 3gånger om dagen i 10 dar utan att han svarar. = jag jävligt ilsken. Markägaren tvingar biodlaren att ringa mej. Jag svarar lagom förbannad och skäller så det osar i hans ände. Totalt nonchalant till att försöka lösa detta.
Sen har det hållt på i 2 månader. Bisvärmar var och varannan dag. Markägaren mår dåligt av detta och har inte riktigt stake i sej och helt enkelt köra väck skiten. Vilket han har full rätt att göra, då det är hans mark och det inte finns något skriftligt avtal att han upplåter sin mark till biodlaren.
"Xdigger", jo jag vet att dom inte gillar bensinångor. Tanken har slagit mej. Men eftersom vi redan kontaktat bla polis och kommun så är det ju inte så smart att göra så i nuläget.
"Fotografen", jo normalt sett skulle det ju funka att ha dom bina här. Men här är nån omständighet som gör att det inte funkar just här och nu.
Mycke text blev det, men så ligger det till..
Precis vad jag anser med. Vi har en bitillsyningsman i byn här med som håller helt med oss. Han "besiktigade" kuporna tillsammans med biodlaren förra veckan. Tyvärr hittade dom ingen yngelröta, men däremot var det allmänt rörigt där. Lite honung, och han såg stora tecken på fortsatt svärmning.
Men alltså inga skäl till att förinta det pga av det. 😡
Men alltså inga skäl till att förinta det pga av det. 😡
Medlem
· Västra götalands län
· 348 inlägg
Nja.. Han har inte rätt att flytta någon annans egendom. Gissningsvis måste markägaren vända sig till kronofogden för att få bort kuporna om biodlaren inte vill flytta på dem själv. Biodlaren har ju dessutom kommit överens om att ha kuporna där, så ett avtal finns ju. Ett muntligt avtal är också ett avtal.jordraketen skrev:
Normalt sett är ju bin nyttodjur, och jag tror vi behöver mer bin i naturen (de behövs ju för att sköta pollinering av blommor och fruktträd bl.a. Dessutom finns det forskning som visar på att det finns ämnen i färsk honung som är effektivare än antibiotika..
Tyvärr är ju detta inget som hjälper er i den sitsen ni sitter nu...
Om dom har ett muntligt avtal som lyder att: "dom får stå där så länge dom inte orsakar några problem" (vilket dom nu gör), och biodlaren inte flyttar dom efter tillsägelse av markägare, måste väl för fan markägaren ha full rätt att göra vad han vill med det??
Markägaren har ju dessutom ett muntligt avtal med mej som är detsamma som ovanstående.
Markägaren har ju dessutom ett muntligt avtal med mej som är detsamma som ovanstående.
Nej det är inte alls självklart. Bikuporna är inte fastighetsägarens egendom och flyttar han dom kan det nog ses som "olovligt förfogande", "egenmäktigt förfarande" eller något närbesläktat tillgreppsbrott.jordraketen skrev:
Jag har läst en del om bin, var nyfiken på det när jag fick höra att tidigare ägaren av mitt hus haft bikupor. Tydligen är det mycket sällan dom skapar olägenheter för grannar och dylikt. Hade jag varit i dina kläder hade jag skaffat några bikupor och läst på lite, fått hjälp att dela upp svärmen så du får bin i dina egna samhällen. Mysigt att tillverka sin egen honung! 
Jo visst är bin intressanta djur. Det är ju inte dom jag är förbannad på. Det är ju det att det inte funkar just på den platsen i den omfattningen.
Egna kupor finns det varken tid eller intresse för.
Ska kontakta biodlarnas riksförbund nu. Bra om dom får reda på att en såpass stor biodlare skämmer ut binäringen på det sätt han faktiskt gör nu.
Egna kupor finns det varken tid eller intresse för.
Ska kontakta biodlarnas riksförbund nu. Bra om dom får reda på att en såpass stor biodlare skämmer ut binäringen på det sätt han faktiskt gör nu.
Jag har talat med en biodlare, och tydligen är det inte helt lätt att flytta bikupor mitt under säsongen. Bina blir förvirrade och hittar inte hem. Man kan bara flytta dem korta bitar (typ, några meter), och måste även då flytta dem stegvis, en lite bit åt gången.
Vad du däremot kan göra är att ta kontakt med en annan biodlare. När de svärmar så innebär det att delar av samhället letar efter ett nytt hem, och bisvärmar är tydligen jätteintressanta för biodlare, och de hämtar gärna dem.
Vad du däremot kan göra är att ta kontakt med en annan biodlare. När de svärmar så innebär det att delar av samhället letar efter ett nytt hem, och bisvärmar är tydligen jätteintressanta för biodlare, och de hämtar gärna dem.
Fast i Amerikat finns ju en hel industri uppbyggd kring att medelst långtradare flytta bisamhällen mellan olika odlingsområden vartefter pollineringssäsongen flyttar sig så det bör ju gå. Kan det vara så att man flyttar kuporna nattetid när de flesta bin är inne och sover och några tusen eftersläntrare som blir kvar kan man mista utan problem?Troberg skrev:
Vad har kupägaren fått för förslag till åtgärd? Om ni uppmanat honom att ta väck skiten kan man väl ha viss förståelse för att han blir tvär men han kanske går med på att flytta dem så långt från er som är praktiskt möjligt? Kanske ni redan föreslagit.....?
Förresten, det där bibajset, är inte det att betrakta som en sanitär olägenhet? Kan inte låta bli att fundera på vad som hänt om en svärm jyckar bajsat på någons bil....