Hej,
Vi har anlitatat en kille som ska gjuta en betongmur runt huset som ett U.
Det blir en sida av muren som får marktryck. Den muren är ca 6 meter bred och är beläget på den högsta punkten på tomten ovan huset. När vi grävt ner ha vi kommit ned till berg så den kommer förankras i berg. Grannen har satt en terass ovan som står ca 1 meter från muren. De andra två murana går i släntens riktning.
Ser på nätet överallt när man läser om stödmurar, att man ska lägga ett dräneringsrör i muren för att leda bort vatten.
Nu till min fråga.
Han hävdar att vi inte behöver dräneringsrör utan endast fylla upp med singel. Stämmer detta?
Vi kommer vilja plantera något ovan stödmuren.
Vi har anlitatat en kille som ska gjuta en betongmur runt huset som ett U.
Det blir en sida av muren som får marktryck. Den muren är ca 6 meter bred och är beläget på den högsta punkten på tomten ovan huset. När vi grävt ner ha vi kommit ned till berg så den kommer förankras i berg. Grannen har satt en terass ovan som står ca 1 meter från muren. De andra två murana går i släntens riktning.
Ser på nätet överallt när man läser om stödmurar, att man ska lägga ett dräneringsrör i muren för att leda bort vatten.
Nu till min fråga.
Han hävdar att vi inte behöver dräneringsrör utan endast fylla upp med singel. Stämmer detta?
Vi kommer vilja plantera något ovan stödmuren.
Jag har gjutit en mur som också är motfylld och står direkt på berg. Muren är ca 12m lång, och mellan 0,5 - 1,2 m hög. På den motfyllda sidan lade jag ett dräneringsrör längst ner mot berget, och ställde ett lager isodrän mot muren. Byggfirman som hjälpte mig tyckte detta var onödigt och inte behövdes ("det kommer aldrig rinna något vatten där").
(Givetvis behövs ingen isolering, så singel hade gått lika bra som isodrän, men jag hade några isodränplattor över. Jag täckte dem med jord högst upp så isodränet syns inte; brydde mig inte om plastlisten som man ska ha när man dränerar hus med isodrän, kändes onödigt i detta fall.)
Dränerningsröret avslutas än så länge i luft (tänkt att sedan ansluta till dagvattenrören, eftersom muren står högt i förhållande till huset fungerar det) så jag kan se att när det regnar formligen flödar det vatten ur röret. Min slutsats är att om jag inte lagt röret hade vattnet istället tryckt mot muren. Det hade den väl visserligen tålt eftersom den är väl förankrad i berget, men det känns onödigt att fresta på den. Och visst, en del av vattenflödet i röret har jag själv skapat genom att lägga isodrän istället för jord (som binder vatten) närmast muren. Men i sammanhanget är det en väldigt liten insats att lägga röret, så jag är nöjd med att det ligger där.
(Givetvis behövs ingen isolering, så singel hade gått lika bra som isodrän, men jag hade några isodränplattor över. Jag täckte dem med jord högst upp så isodränet syns inte; brydde mig inte om plastlisten som man ska ha när man dränerar hus med isodrän, kändes onödigt i detta fall.)
Dränerningsröret avslutas än så länge i luft (tänkt att sedan ansluta till dagvattenrören, eftersom muren står högt i förhållande till huset fungerar det) så jag kan se att när det regnar formligen flödar det vatten ur röret. Min slutsats är att om jag inte lagt röret hade vattnet istället tryckt mot muren. Det hade den väl visserligen tålt eftersom den är väl förankrad i berget, men det känns onödigt att fresta på den. Och visst, en del av vattenflödet i röret har jag själv skapat genom att lägga isodrän istället för jord (som binder vatten) närmast muren. Men i sammanhanget är det en väldigt liten insats att lägga röret, så jag är nöjd med att det ligger där.
Klicka här för att svara
