Hej!

Nu är det dags att göra tomten robotklipparvänlig. Det som är kvar är att göra något åt den 3x20 meter stora gräsbevuxna slänten som lutar 45-50 grader och som slutar med en stödmur ner mot gatan. Min tanke var att stenlägga eländet. Frågan är hur man enklast går till väga? Det är inte hela världen om det inte blir helt jämt, den kommer inte att bli belastad med bilar eller annat tungt. Vad väljer man för sten? Gatsten eller rund natursten? Slänten varierar lite i lutning, så stora plattor är nog uteslutet. Vad behövs det för underarbete för att stenarna ska ligga still och minimera ogräset? Någon som gjort något liknande? Är det bättre att anlägga någon form av rabatt med någon marktäckande växt?

Rund natursten lagd i betong är starkt och snyggt. Men se till så att vatten dräneras bort.

harry73
Hu hög är slänten? Om jag fattar dig rätt är det stödmur (0,5 - 1 m?), 3 m bred slänt med 45 grader lutning = 2 - 3m högt,

Så höjdskilnaden borde vara 2,5 - 4 m. Jag förstår att du inte vill göra mycket trädgårdsarbete där, men är det inte trevligare med lite växtlighet i alla fall?. Det blir också trevligare för mikroklimatet på gatan

Det ser ut som följer om man står på gatan och tittar upp mot tomten:
Slänt.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vad kan man lämpligast välja för växter som är någorlunda underhållsfria? Vad krävs för underarbete?

harry73
Billig marktäckare som inte gillar klippning eller kullersten som någon annan föreslog, men då med sedumplantor mellan stenarna. Eller varför inteen liten blomrabatt nere längs kanten, för at bjuda grannarna på lite fina dofter

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.