2 363 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Gammaldags änering
Måste dränera min gräsmatta och infart. Markvattnet står ovanligt högt i år.
En äldre bekant, fd jordbrukare, menar att dräneringsrör av plast är dåligt och dyrt. Han rekommenderar istället täckdikning med kluvet virke. Då jag har en del slanor till övers funderar jag på att prova metoden. Han påstår att trävirket klarar sig väldigt länge, bara det är täckt av vatten.
Vet någon något mera om metoden?
Den gamle lantmannen säger också att det går bra att dränera med rivningstegel, om man har sådant. Vilket jag har. Men fryser inte tegelstenarna sönder, när marken tjälar frampå höstkanten?
En äldre bekant, fd jordbrukare, menar att dräneringsrör av plast är dåligt och dyrt. Han rekommenderar istället täckdikning med kluvet virke. Då jag har en del slanor till övers funderar jag på att prova metoden. Han påstår att trävirket klarar sig väldigt länge, bara det är täckt av vatten.
Vet någon något mera om metoden?
Den gamle lantmannen säger också att det går bra att dränera med rivningstegel, om man har sådant. Vilket jag har. Men fryser inte tegelstenarna sönder, när marken tjälar frampå höstkanten?
Den stora kostnaden är väl att ta in en grävare med maskin, och då blir det väl nästan billigare med rör eftersom man slipper hanteringen/sågning av trävirke eller transport av tegelkross eller vad man nu vill kasta i istället för dräneringsrören...
Bara en tanke...
Bara en tanke...
Det där med att vått virke klarar sig länge stämmer. Vissa delar av stan jag bor i är uppallad på gammalt virke under vatten och har stått så i över 100 år. Enda är att det absolut inte får torka ut!
Medlem
· Östergötland
· 822 inlägg
Asp användes förr i täckdiken.
Klicka här för att svara