Hej!

Planerar att anlägga en sandstrand på landstället. Någon som vet vad man bör tänka på för att få sanden att stanna kvar?

Mvh
Robin

Har gjort samma, hade en grävare som tog bort all sten etc i början av 80-talet och fyllde på med några skopor sand, det mesta har legat kvar sedan dess. Nu har jag senaste 3-4 åren dragit dit några kubik sand mha 4-hjulning varje sommar så nu har vi sandstrand åtminstone 7-8meter ut i sjön...

• Gilla
Robin Täby
  • Laddar…
Dock borde jag vid tillfälle göra något åt att sjön äter av marken där grävaren var... jag ser att det försvinner ett par cm per år...

Låter ju riktigt bra! Tror du det beror på bra förutsättningar (djup etc) eller något särkilt du gjort? Hur gjupt grävde du innan du la på sanden? Tack för svaret!

Är för dålig på geologi för att svara på det :) Vanlig insjö med dybotten, dock täckt med sten ca 2m ut runt hela sjön, därav grävaren. Den tog bara bort stenarna, inget annat för eller efterarbete...

SJÖ. Där har vi det! :) Min blivande strand ligger förhoppningsvis kvar mot Östersjön.. Hoppas du får behålla din även i fortsättningen! Blir tuffare för mig tror jag.

• Gilla
Torrfura
  • Laddar…
Hemmakatten
Lägg definitivt inte någon markduk under sanden. Den kommer garanterat att sticka upp med tiden och är det fulaste som finns.

Om det finns *naturlig" sand där nu så ökar chansen att den pålagda sanden ligger kvar. Vi har en sådan (mycket) liten. sandstrand. När vi byggde gäststugan nere vid sjön för 10 år sedan fyllde vi på med lite sand som vad jag kan se ligger kvar.

Grannen däremot har röjt sly och annat vid strandkanten för tre år sedan. Då kördes ned en del sand. Det mesta har flytit ut/sköljas bort och gräs, sly och annat växt upp. De har köpt sand i enkubikssäck som de håller på att köra ned med skottkärra, men de skulle behöva mycket mer.

Då jag var liten höll byborna på och körde hundratals kubikmeter sand på var över isen till sina sommarstugor och anlade sandstränder. Med facit i hand är det bara en av sandstränderna som har hållit ens någotsånär och den är på en plats där det hade funnits en liten naturlig sandstrand förr i världen.

Glöm det där om du inte har en naturlig sandstrand att börja från!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.