6 253 läst ·
19 svar
6k läst
19 svar
Grannes rishög utanför vår tomt
Tänker man efter är det självklart att man inte får lämpa av sitt avfall på allmänningar, hur skulle det se ut om alla gör så.
Jag är sur så det räcker på det som ligger på tomten och vill elda upp det, när det är tillåtet 1x2 veckor per år.
Annars har jag sagt att man kan fylla upp i facket för brännbart vartefter.
Så antingen smyger man och riskerar bakslag, eller tar ett vänligt snack som det brukar bli.
I värsta fall kan någon påtala det för kommunen.
Jag är sur så det räcker på det som ligger på tomten och vill elda upp det, när det är tillåtet 1x2 veckor per år.
Annars har jag sagt att man kan fylla upp i facket för brännbart vartefter.
Så antingen smyger man och riskerar bakslag, eller tar ett vänligt snack som det brukar bli.
I värsta fall kan någon påtala det för kommunen.
Prata med grannen i vänlig ton o hör dig för lite bara. Sen får du avgöra vad du gör därefter och hur viktigt det är för dig. Tror kommunen är måttligt intresserad av att agera. Dessutom kan din granne nog bli lack om du hotar med tredje part. Kanske inte ens är han? Kanske kan ni elda tillsammans nästa år?
Man ska absolut inte hota med något, bara säga som det är att det verkar praktiskt, man ser deras stig dit, påtala risken och hur vi tänkt lösa vårt. Så kan vi prata pool ocksåSkysodan skrev:Prata med grannen i vänlig ton o hör dig för lite bara. Sen får du avgöra vad du gör därefter och hur viktigt det är för dig. Tror kommunen är måttligt intresserad av att agera. Dessutom kan din granne nog bli lack om du hotar med tredje part. Kanske inte ens är han? Kanske kan ni elda tillsammans nästa år?
Det är eldningsvecka igen i höst på egen tomt, men är lite pyssligt att göra rätt, ett år hamnade en eldningstunna för nära huset så jag tog ut slangen och släckte.
Enklast verkar vara att fylla upp facket för brännbart innan det ska tömmas, så blir det el och värme istället
Klicka här för att svara