Vi skulle vilja plana ut vår tomt lite, den är ca 15x10 meter med en nivåskillnad på ca 1 meter från lägsta till högsta punkt. Där finns oxå 5-6 stubbar med en diameter på 20 cm. Förutsatt att det inte är allt för stora stenar i jorden, klarar en grävmaskinist av att göra denna tomt plan och stubbfri på en dag?

150 kvadratmeter tomt?
Skall det få plats ett hus också?

Om du med "plan" menar horisontell så beror det ju på hur granntomterna ser ut också.
Men beträffande stubbarna finns det ju företag som professionellt jobbar med stubbfräsning.
T.ex. http://www.svenskstubbfrasning.se/priser/

Svaret på frågan är ja.

Hela tomten är 570 kvm men jag pratar såklart om ytan som skall planas ut. Inga problem för en grävmaskin vare sej att slita sönder kraftiga stubbar eller att ordna ett jämt underlag?

Att få bort stubbarna är säkert inget problem. Om vi tänker oss att utjämningen innebär att flytta i genomsnitt 0,5m från 75 kvm till andra 75 kvm, så borde det inte heller vara några problem på en dag.

MEN det kan säkert behövas en finplanering av marken efteråt. Stubbarna kan kosta en del att transportera bort, jag tror att de hanteras som miljöfarligt avfall.

Kolla upp vilka ledningar som finns på tomten (om det finns några) innan entreprenören kommer. Har man otur kan inkommande vatten komma att hamna för grunt. Även fiber, tele och elmatning kan ligga grunt och ta skada vid arbetet.
Har man kollat upp vart ledningarna går på egna tomten så brukar den som skall schakta bli glad för då slipper de göra det.

varför är en stubbe miljöfarlig? :/

Det bör inte vara några problem att ordna, kolla med ett par firmor bara så du får ett vettigt pris. Behövs marklov?
Hur ser marken ut? Urberg nästan i dagen? Blir det schaktmassor som ska transporteras bort? Ska matjord läggas på i jobbet? osv.

Om stubbarna bara är c:a 20cm i diameter så är de inte speciellt kraftiga för en grävmaskin, ens en mindre. Jämnt underlag ska inte vara något problem.

vi tänkte försöka undvika att behöva frakta bort massor pga (den sjuka) kostnaden, men jag skulle verkligen önskat bort några lass. Osäker på hur jorden är, kan finnas berg under, kan man isåfall gräva "runt" berget med skopan? jag är väl inställd på att sprida lite jord innan gräsutrullning. Inga tillstånd lär behövas då det är så liten förändring

Stubbarna är ju minsta problemet. Man gräver ett 1m djupt hål, Sliter upp stubben och kastar ner i hålet; klart!

Jag planerade min tomt på ca 1500m2 i våras, det tog ganska precis en vecka. Då sänktes merpartn ca 40cm och fyllde ut en slänt, dock men en liten maskin
Jag tror inte att en dag räcker i detta fall, men 2 ska räcka.
Det bästa är om du använder alla befintliga massor för det är ganska dyrt att köra bort det man gräver upp

morion skrev:
vi tänkte försöka undvika att behöva frakta bort massor pga (den sjuka) kostnaden, men jag skulle verkligen önskat bort några lass. Osäker på hur jorden är, kan finnas berg under, kan man isåfall gräva "runt" berget med skopan? jag är väl inställd på att sprida lite jord innan gräsutrullning. Inga tillstånd lär behövas då det är så liten förändring
Du behöver lägga på 15cm gjord av lämplig kvalitet efter att det är grovplanerat. Annars lär dina gräsrullar tröttna på livet rätt snabbt. Detta är snabbt fixat av den som har grävmaskin på plats....

det går fint att gräva runt berg.

morion skrev:
Du skriver att det skiljer 1m i höjd. Gränsen för marklov brukar vara 0,5m. Nu är det kanske så att det i ditt fall blir exakt 0,5m bort och 0,5m utfyllnad. Men det låter inte så sannolikt att de går så bra ihop.

Det är numera väldigt dyrt att chansa med att skippa bygglov, för de flesta åtgärder i den där storleksklassen riskerar man en sanktionsavgift på bortåt 100 000. hart dock ingen koll på sanktionsnivån för just markarbeten.

Så kolla med kommunen innan du gör något.

morion skrev:
varför är en stubbe miljöfarlig? :/
Nej, själva stubben är naturligtvis inte miljöfarlig, den är ju, eller har varit, en del av naturen själv.
Men stubbar är besvärliga att flisa, då rotsystemet ofta har en massa sten i sig, vilket förstör flismaskinerna.
Därför undviker man att skicka ner stubbar med deras rotsystem i en flistugg.

Ett alternativ är alltså att fräsa ner ovanjordsdelen, och låta underjordsdelen multna ner naturligt.

Så har jag förstått det i alla fall :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.