1 610 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Höstsådd i grönsakslandet
Har funderat den sista tiden på om man kanske borde så något såhär på höstkanten för bättre resultat? Jag tänker då främst på ettåriga grönsaker, men även annat ätbart som kanske mår bäst av höstsådd.
Jag täntke i år testa att så rödbetor på hösten. Jag lyckas aldrig med rödbetorna och någonstans hörde jag att man kanske kunde höstså dem för ett bättre resultat?
Detsamma gäller morötter som är den andra rotfrukten jag aldrig lyckas med.
Borde man kanske pröva med höstsådd även för lökväxter? Gul lök, purjo tex.
Vitlök vet jag att man normalt sett höstsår och det har jag för avsikt att göra lite senare på höstkanten.
Broccoli och spenat kanske kan höstsås också?
Inspiration, tips och idéer i detta ämne vore trevligt att ta del av.
Jag täntke i år testa att så rödbetor på hösten. Jag lyckas aldrig med rödbetorna och någonstans hörde jag att man kanske kunde höstså dem för ett bättre resultat?
Detsamma gäller morötter som är den andra rotfrukten jag aldrig lyckas med.
Borde man kanske pröva med höstsådd även för lökväxter? Gul lök, purjo tex.
Vitlök vet jag att man normalt sett höstsår och det har jag för avsikt att göra lite senare på höstkanten.
Broccoli och spenat kanske kan höstsås också?
Inspiration, tips och idéer i detta ämne vore trevligt att ta del av.
Jag har nyligen sått svartrötter. Men jag har inte höstsått sådana tidigare, så jag vet inte hur bra det blir. Vad gäller lök så sådde jag några lökar från frö i våras som kommit upp ungefär i storleken av sättlök under sommaren. De får ligga kvar i jorden så får jag se vad som händer. Jordärtskockor tror jag man kan sätta när som helst.
Avemo: Ja det är knepigt att odla lök från frö. Jag tror dina "sättlökar" kommer gå i blom nästa år och då bli träiga och tråkiga att äta. Sättlöken man köper i affären är värmebehandlad och hindras på så vis från att gå i blom. Jordärtskockor odlar jag som perenner, dvs jag låter bli att skörda de första åren, sen har man ett bestånd som är så etablerat att det inte spelar någon roll om du rensar i rabatten, nya kommer hela tiden upp.
Innekatten: Att odla bladgrönsaker i omgångar är intressant, jag har själv inte känt något behov av det, men även dill är en växt man kan så i omgångar för att ha god tillgång till hela sommaren. Dock har jag fått så mycket dill i år så jag har ett rejält förråd i frysen. Rädisor var det ett par år sen jag odlade senast, men nästa år ska jag komma ihåg dem.
Jag ska testa morötter och rödbetor om ingen direkt avråder från det. Framförallt rödbeta är en riktigt favorit och rotsaker är bra att odla då de ofta har bra lagringsbarhet och ger bra avkastning. Potatis ger ju löjligt mycket även på ett litet land!
Purjolök kanske också vore att testa som sagt. Jag har löjligt mycket frön från att ha låtit en gå i blom för något år sen. Purjon har lång utvecklingstid och det är inte helt lätt att driva upp en skaplig planta på en säsong. Löken går ju till skillnad från rotsakerna att planera i kruka och plantera om, men att direktså kanske ger fördel mot förkultivering här?
Innekatten: Att odla bladgrönsaker i omgångar är intressant, jag har själv inte känt något behov av det, men även dill är en växt man kan så i omgångar för att ha god tillgång till hela sommaren. Dock har jag fått så mycket dill i år så jag har ett rejält förråd i frysen. Rädisor var det ett par år sen jag odlade senast, men nästa år ska jag komma ihåg dem.
Jag ska testa morötter och rödbetor om ingen direkt avråder från det. Framförallt rödbeta är en riktigt favorit och rotsaker är bra att odla då de ofta har bra lagringsbarhet och ger bra avkastning. Potatis ger ju löjligt mycket även på ett litet land!
Purjolök kanske också vore att testa som sagt. Jag har löjligt mycket frön från att ha låtit en gå i blom för något år sen. Purjon har lång utvecklingstid och det är inte helt lätt att driva upp en skaplig planta på en säsong. Löken går ju till skillnad från rotsakerna att planera i kruka och plantera om, men att direktså kanske ger fördel mot förkultivering här?
Klicka här för att svara