God förmiddag.

Mina slöjstjärtar har lekt hela förmiddagen. Ska jag försöka att flytta äggen till den övre dammen, som är grundare och inte innehåller någon fisk, eller ska jag låta äggen ligga kvar och låta naturen har sin gilla gång?

För jag misstänker att dom flesta äggen och eventuella yngel kommer att bli mat? Kan man flytta äggen och hur i så fall?

L
Försök att sätta ner någon form av nät om det går , ( myggnät ) men det ska då gå ner till botten , har du sett dom barnkammare som finns till akvarium , Kanske ett sådant , ( vet inte hur stora dom är ) ev . ett lock över , det finns grodor och ödlor som kan hitta ett skafferi , annars får du ta en större hink och försöka flytta dom försiktigt och hoppas på det bästa , som du säger ,

• Gilla
Carl-Jo-han
  • Laddar…
Gör ingenting för om några år kommer du att ha dammen full av fisk. Slöjstjärtar förökar sig dramatiskt, tyvärr. Du kommer säkert att få årliga besök av ormar, framförallt snok som äter av fiskarna. De kan hjälpa till att hålla beståndet nere på en acceptabel nivå.

• Gilla
Carl-Jo-han och 1 till
  • Laddar…
Insåg att det blev för svårt att fånga in eller spärra av äggen. Det enklaste hade varit att fånga in dom vuxna fiskarna men dom hade nog inte trivts så bra i den grundare dammen.

Avvaktar och ser om det blir några yngel. I så fall håvar jag in dom och lägger i den lilla dammen. Tack för tips i alla fall!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.