Här är en bild på vår bakgård, länkar så den kan ses i större format:
https://c2.staticflickr.com/6/5673/22053651330_c31a8d37be_b.jpg

Jag har grubblat i många månader på vår bakgård och hur vi borde utforma den. Den känns ganska tom just nu. På plattorna skulle jag vilja ha utebord och stolar, men på något vis känns det fel då jag föreställer mig det. Dom blir så exponerade, öppet runt på alla sidor.

Jag vet inte riktigt, har vi gjort en designmiss med utformningen av plattorna, kanske vi borde ha förlängt terassen istället? Jag har funderat om det skulle gå att lägga tak över plattorna men vet inte heller hur man får till det på ett snyggt vis. Allt jag föreställer mig tycker jag vlir fel. Kanske jag fått burnout på den här gården...

Det ska nu bli en trappa som börjar i hörnet och går hela vägen längs med terassens baksida så man kan stiga ner på plattorna var man vill. Jag har funderat om jag skulle bygga en uteköksbänk nånstans också, med en betongskiva och förvaringsutrymme för grillkol och själva grillarna också under vinterperioden. Inte säker om något sådant skulle passa vid plattornas kant eller ej.

Jag har även designat en Pergola i sketchup som jag tänkte vi skulle lägga en bänk i som man kan gunga i:
VaHwfiI.png

Även den är jag osäker var den skulle passa i vår trädgård, kanske nära en av de stora stenarna.

Jag har även funderat på att plantera något träd, typ en ek, och vi ska få jordgubbsplantor nästa vår.

Redigerat:
En tredje fundering, skulle det funka tro att göra ett staket runt trädgårdsplattorna, och kanske bygga in uteköket så det passar in med staketet...

En ek blir på sikt väldigt stor och jag tycker inte det passar in i tallskogen. Björk, lönn eller fruktträd stämmer bättre.

Jag tycker inte plattsättningen ser fel ut, det som stör är att det hela är väldigt platt och fyrkantigt, även runt de stora stenarna. Man kan även fylla på plattsättningen med nån lite mer "organisk" sväng nånstans för att få det mer levande. Staket runt altaner ser däremot bara instängt ut.

Jag skulle nog fylla upp en del jord på baksidan av den större stenen, efter hur det legat från början (mosskanterna visar) och få en låg kulle där, gräsbesådd. Några stora odlingsramar mellan stenläggningen och den stora stenen kan passa. Bärbuskar, kryddväxter, lite morötter och sådant.

Den där stenen flyttades från där garaget nu ligger. Hela gården har varit en sluttning och mycket utfyllnad krävdes, så allt är därför ganska platt och tråkigt jo. Vi har planterat två fruktträd (plommon) redan, det ena på baksidan, men det är litet och syns inte bakom träden.

Framsidan blev inte lika tråkig, den är jag mera nöjd med + att vi behållit en del i naturligt tillstånd:
https://c1.staticflickr.com/1/686/20415763429_137f5bd9b5_k.jpg

Vi kommer att få hela 80 plantor med jordgubbar av mina föräldrar så det blir att anlägga ett riktigt land någonstans. Och vid området där den lilla vedboden står ska ett större kallförråd på 30kvm byggas nån gång i framtiden...

Jag var intresserad av ek för att de inte växer här, ganska långt norrut, tänkte om man skulle haft en gård med saker som annars inte växer här. Päronträd ska det bli nånstans också, har sambon bestämt. Tänkte bygga några odlingsramar av följande design:
http://images.tapatalk-cdn.com/15/08/23/a4c2c871ee887c9ae66c19da0a0779bc.jpg

Oavsett var stenen kommer ifrån tror jag det blir snyggt att fylla upp lite runt den, en mjuk kulle vars kant följer den gamla marklinjen på den.

Själv drömmer jag om en naturtomt med klippor och helt utan gräsmatta :D

harry73
Du får sätta saker lite i perspektiv. Du bor i en skog så saker är inte exponerad på alla sidor. Men har du barn fylls det på sommaren med stutsmatta, pool, mm. Har du inte barn blir det kanske hängmatta, badtunna, eller odlingslådor.
Det behöver inte vara färdigt första året. Det är bättre att fylla trädgården med saker de tycker om och använder än att fylla trädgården med saker du inte använder för att de ses vara snyggare.

Uteköket skulle definitivt användas, jag gillar att grilla och röka och jag tycker det skulle passa att läggas emot plattorna nånstans. Om det skulle vändas emot vägen tro (där jag tog de första bilden ifrån), eller på den långa sidan...

I år är det odlingslådor och utekök som har prioritet iaf.

Som start skulle jag, eftersom det tar lång tid att växa till, plantera några till fruktträd men så gillar jag att ha en trädgård med fruktträd (vi har 920kvm villatomt och 13 äppelträd + 2 körsbärsträd m.m.).

Något som går relativt fort och som skulle vara en idé, du har ju två stora stenar däremellan skulle jag sätta ett hallonland (med både röda och gula hallon) om det är någorlunda ljus plats (förslagsvis genom att sätta murblock, leca eller dyl. så det blir lite upphöjd och så att man har en naturlig gräns där gräsklipparen tar alla rotskott). Med en spalje för hallonen (Lämpligtvis i V form så att nästa års skott kan växa uppåt medan de som ger bär faller åt sidorna) så det blir lättare att rensa och plocka. Hallon växer fort så där kommer du inom ett år ha ett fullgott ombonat hallonland. De stora stenarna blir då naturliga kortsidor på hallonlandet.

Du har även en stor sten, ger mig barndomsminnen även om i mitt fall var det ett förrådstak, men om du planterar ett fruktträd nära stenen kommer du (och eventuella barn) i framtiden kunna klättra upp på stenen och därifrån kunna plocka frukt från ena sidan av trädet utan stege :-) Sånt här träd hade vi, ett av de godaste plommonsorterna enligt mig och med fördelen att det är gula plommon så de flesta ungar tror inte att de är mogna att ätas = färre personer som pallar frukt: https://sv.wikipedia.org/wiki/Reine_Claude_d%27Oullins/ https://www.blomsterlandet.se/Vaxter-och-tillbehor/Ute/Frukttrad/Plommon/Plommon-Reine-Claude-dOullins/Sorten är självförtil om jag inte minns fel vilket är en fördel om du inte vill ha flera plommonträd och det är oklart vad ev. grannar har i trädgårdarna.

Påminner mig om att det är dags att börja fundera på var man ska plantera ett sånt plommonträd och päronträd i trädgården till sommaren :)

Edit: Såg att du redan planterat plommon så kanske äppelträd? ett gott äpple som kan rekommenderas är Signe Tillisch. Vill du ha flera äppelsorter är det också i allmänhet bättre att köpa ett träd med en sort på och sedan lära sig ympa och köpa ympris. Päron är också gott, det man ska tänka på där är att päronträd i allmänhet inte överlever lika länge som äppelträd dvs. har ni tänkt bo många år kommer ni få räkna med att byta päronträd med tiden men äppelträd kan bli mycket äldre om de har rätt grundstam.

Redigerat:
Hallon kunde vara en idé jo, och emot stenarna med en liten mur kunde det bli fint, hade gjort en spalje där för en björnnbärsplanta men den ser ut som den dog. Får se om den livar upp i vår, annars lägger jag dit hallon.

Blir en massa byggande nu... Fick höra igår att sambon vill INTE ha ett jordgubbsland, utan dom ska vara i odlingskragar. För 80 plantor blir det ganska mycket.

Äpplen har sambons mor så många av så vi vet knappast vad vi ska göra med dom. Ja fast i år gick det ju åt skogen... Vanligtivis brukar vi ha 100-200 liter must.

Jag har nog tänkt bo här tills jag dör personligen.

Kan man få för mycket äpplen? ;-) I värsta fall får man musta och jäsa cider av den must man inte dricker upp. Eller ge bort till någon som är road av dito :)

Jaa jag gjorde cider för 3-4 år sen, blev riktigt torrt och starkt, blä tyckte jag. Vet inte om man vågar dricka det längre heller. Står i förrådet där ute...

Jag har suttit och designat upp gården i sketchup i grova drag. Jag hade sen tidigare gjort plattorna i sketchup för att få till ett mönster och veta hur många jag skulle beställa (100% materialanvändning blev det), så dom blev en bra referenspunkt.

Sen lade jag lite mera jobb på var jag skulle placera uteköket, detta blev en annorlunda placering men jag tycker den ser fin ut. Jag tänker den kan dras ut hela vägen så den kommer jämt med plattorna, då skulle man här få ett fint ställe att äta ute.

Då slipper jag bygga ett bord som jag sen måste ta in under vintern. Längst mot väggen med dörrarna kan grillkol förvaras, eller grillen och röken demonterande för vintern. Allt ska va enkelt och vädertåligt.

Ramen tänker jag kanske leca-block som sen rappas, och sedan gjuten och armerad betongskiva. Som putsas och slipas så den blir blank och vattenavstötande.

rwBKfYQ.jpg

Vi ska anlägga land för jordgubbarna blev det nu överenskommet. Att man så slipper man vattna så mycket blev väl det som drog mest. Odlingslådor för annat, ska väl lägga allt sånt i hörnet längst ut, den platsen är bäst för sådant och så blir det inte så tomt där. Med rätt växter kan den funka som insynsskydd.

Gjorde om köket så det blir större, ser bättre ut såhär:
iE0EMIa.jpg

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.