Hej!
O
När jag var utomlands såg jag ett plank av lastpallar. Tänkte att jag kunde ha ett till thujorna blir större. Jag har plats att ha planket mellan thujorna och ett staket.

Tanken är att jag ska ha tre på höjd, vilket blir ca 75kg på ca en meter. Skulle kunna ha vågräta stolpar på 150 cm och vågräta reglar på 120cm. Eller blir det för klent? Vilka dimensioner skulle jag kunna behöva? Jag vill helst inte att thujorna blir tillplattade.

Tillägg: Jag är hipster och ogillar lastpallar. Men om jag får till det så kan det bli tryggt och bespara mig en del pengar samt arbete.

• Ett uppbyggt plank av lastpallar uteklädda med gröna växter framför ett utomhusbord med stolar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Återvunna lastpallar som använts för att skapa ett rustikt plankvägg, med gul belysning, vid en restaurangterrass.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej har inga konstruktiva svar men tycker att det är en kul idé. Lycka till. Ulf

• Gilla
Hammarfall
  • Laddar…
L
Utomlands ja , inga hårda byggregler där , detta är väl ett matställe , dom brukar göra lite hur som helst , bor du på landet stor fastighet kan du nog göra så men inte i byggplanerat område
kommunens byggnadskontor kommer att hoppa högt , kanske grannarna med , annars en ovanlighet som jag inte sett själv

• Gilla
Hammarfall
  • Laddar…
Det kan bli fint, men även osäkert, därför vill jag göra det så bra som möjligt. Jag har fått muntligt godkännande från samtliga grannar. Utomlands gör de väl lite som de vill ja, speciellt Grekland. Konstruktionen kändes stabil, men jag kunde inte gå till baksidan och kika.

Ett högt plank blir ett duktigt vindfång, och lastpallar är som du konstaterat rätt tunga. Ännu tyngre och bättre vindfång blir det med klätterväxter. Så rejäla stolpar behövs, och rejäla betongplintar i stabil mark.
Skulle tippa på att 4x4" eller 5x5" stolpar och 70 cm plintar i välpackat grus är vad som behövs (minst).

Det såg förvånansvärt bra ut, det där pallplanket på bilden. Indränkt i tjära eller roslagsmahogny så skulle det kanske kunna stå sig ett bra tag också.

• Gilla
Hammarfall och 1 till
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
Ett högt plank blir ett duktigt vindfång, och lastpallar är som du konstaterat rätt tunga. Ännu tyngre och bättre vindfång blir det med klätterväxter. Så rejäla stolpar behövs, och rejäla betongplintar i stabil mark.
Skulle tippa på att 4x4" eller 5x5" stolpar och 70 cm plintar i välpackat grus är vad som behövs (minst).

Det såg förvånansvärt bra ut, det där pallplanket på bilden. Indränkt i tjära eller roslagsmahogny så skulle det kanske kunna stå sig ett bra tag också.
Låter ju inte helt omöjligt, men med 25m tar det en stund att fixa.
Helst vill jag även höja planket från marknivån så att bevattningen inte orsakar för stor skada. Tror att jag behöver vågräta reglar då, och vilka dimensioner kan anses duga?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.