Hej!

Tänkte anlägga en liten rabatt framför vårt hus och jag undrar då hur djup den "måste" vara för att blommor ska trivas något så när. Min tanke är så här:

- Gräva neråt 2 dm från befintlig nivå.
- Placera gatstenar (ca 10 x 10 cm) som avskiljare mellan gårdsplan och rabatt

Med detta sätt bör jag får 3 dm djup som jag kan fylla med matjord. Lagret under matjorden består av sand. Räcker detta djup för en rabatt? Jag kan tänka mig att det beror på vilken typ av blommor man vill plantera, men utgå ifrån "vanliga" (bra ordval) blommor, typ lavendel, rosor, etc.

Tack för all input!

/MS

Jag hade grävt någon decimeter till för att slippa vattna så ofta när det är torrt ute.

För lavendel kanske det går men inte för rosor som vill ha näringsrik, mullrik och väldränerad plats att växa på. En grop på 50x50 blir mer lagom för en ros, ympningsstället på rosen bör ligga 10 cm ner i jorden.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
När du skriver "framför huset" menar du då precis intill huset eller en bit ut från huset?

Rabatter å liknande bör placeras minst en meter från huset, dels pga att inte skada huset dels för att man inte ska behöva vattna onödigt mycket.

Gräs å liknande bör börja minst 0,4 m ut från huset.

Träd/buskar mm bör placeras så att fullvuxen trädkrona är minst 1 m från huset.

• Gilla
Naturliv
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
När du skriver "framför huset" menar du då precis intill huset eller en bit ut från huset?

Rabatter å liknande bör placeras minst en meter från huset, dels pga att inte skada huset dels för att man inte ska behöva vattna onödigt mycket.

Gräs å liknande bör börja minst 0,4 m ut från huset.

Träd/buskar mm bör placeras så att fullvuxen trädkrona är minst 1 m från huset.
Hej!

Jag menar inte riktigt in till huset, men inte heller 1 meter ifrån. Jag var medveten om att det inte är bra att plantera för nära huset, men 1 meter trodde jag inte riktigt. Tack för ditt svar! Och alla andra!

Rotsystemet blir minst lika stort som kronan.

Huset vi köpte hade bla några enar planterade ca fyra dm från huset, vi tog bort träden nästan direkt, när vi tre-fyra år senare gräver ut runt källaren så sitter fortfarande en del rötter kvar mot källarväggen, rötterna har "ätit" bort en del tjära från källarväggen. Djupaste rötterna var nästan ända nere till sockeln, alltså ca 1,3 m ner

BirgitS
Demmpa Demmpa skrev:
Rotsystemet blir minst lika stort som kronan.

Huset vi köpte hade bla några enar planterade ca fyra dm från huset, vi tog bort träden nästan direkt, när vi tre-fyra år senare gräver ut runt källaren så sitter fortfarande en del rötter kvar mot källarväggen, rötterna har "ätit" bort en del tjära från källarväggen. Djupaste rötterna var nästan ända nere till sockeln, alltså ca 1,3 m ner
Men t.ex. lavendel och perenner har ju inte alls sådana rotsystem utan för dem borde samma avstånd som för gräsmatta fungera.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.