1 765 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Tips för eftersatt gräsmatta och ny häck.
Hej!
Ny trädgårdsägare, och den är tyvärr väldigt eftersatt. Nu vill vi försöka få ordning, men utan att hetsa.
Gräsmattan är mer än mossmatta samt till hälften täckt av en vintergrön marktäckare. Många kala fläckar med jord i dagen. Det finns ett par stora tallar som vi än så länge har kvar så vi ser hur det blir över året. Därför även mycket barr/kottar och annat skräp.
Hur få ordning på gräsmattan? Gå fram med ngn slags trimmer för att få bort marktäckaren?
Något medel mot mossan? Stödså gräs? Eller bättre att bara börja om helt?
På framsidan har vi en mur mot gatan på ca 1/2 meter, ovanför den skulle jag vilja ha en låg häck, lättskött, utan taggar och utan giftiga bär.
Framsidan ligger mestadels i skugga.
Vi bor i Stockholms-området, vad jag tror är växtzon 2.
Tar gärna emot tips!
Ny trädgårdsägare, och den är tyvärr väldigt eftersatt. Nu vill vi försöka få ordning, men utan att hetsa.
Gräsmattan är mer än mossmatta samt till hälften täckt av en vintergrön marktäckare. Många kala fläckar med jord i dagen. Det finns ett par stora tallar som vi än så länge har kvar så vi ser hur det blir över året. Därför även mycket barr/kottar och annat skräp.
Hur få ordning på gräsmattan? Gå fram med ngn slags trimmer för att få bort marktäckaren?
Något medel mot mossan? Stödså gräs? Eller bättre att bara börja om helt?
På framsidan har vi en mur mot gatan på ca 1/2 meter, ovanför den skulle jag vilja ha en låg häck, lättskött, utan taggar och utan giftiga bär.
Framsidan ligger mestadels i skugga.
Vi bor i Stockholms-området, vad jag tror är växtzon 2.
Tar gärna emot tips!
Börja med att kolla om ni överhuvud taget får lov att åtgärda tallarna. Dessa påverkar hur ni ska ha trädgården framöver. Det finns platser i Stockholm där samtliga tallar är skyddade - jag har själv vuxit upp i ett sådant område.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 198 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 198 inlägg
Börja med att räfsa bort mossan och marktäckaren så att det går att se hur tätt det är mellan grässtråna. Gräset växer först när det är kring 10 grader i jorden medan mossan klarar ner till 5 så mossan får ett försprång på hösten och våren men får bara gräset näring växer det bättre än mossan. Under förutsättning att det inte är alltför kompakt eller blöt jord.
Gärna ett foto på marktäckaren.
Måbär är en vanlig, tålig och bra häckväxt om man vill ha en häck som är ungefär 80 - 150 cm hög, och den är släkt med vinbär så helt ofarlig.
Gärna ett foto på marktäckaren.
Måbär är en vanlig, tålig och bra häckväxt om man vill ha en häck som är ungefär 80 - 150 cm hög, och den är släkt med vinbär så helt ofarlig.
Klicka här för att svara