Hej!
Vet inte om jag skriver under rätt forum. Men hittade inget bättre.
Nu när det har varit vårväder i några dagar börjar det klia lite fingrarna att komma ut.
I sommar kommer vi påbörja ett (för oss) stort projekt med att göra om våra framsida från en stor grusplan till gräsmatta med grusgångar samt eventuellt en häck som inramning av våran hörntomt.
Jag har aldrig i mitt liv gjort något liknande. På sin höjd grävt någon rabatt.
Nu vänder jag mig hit i hopp om att få ta del av smarta tips och råd på tillvägagångssätt.
Tidigare ägare har tagit bort all grönyta genom att lägga vit fiberduk och sedan lägga grus av blandad storlek, se bilder. Detta skulle vi vilja ta bort och göra om till gräsmatta och grusgångar av lite tjusigare gårdsgrus vi har även en häck, förmodligen bukettapel, att plantera på ca 45 m på agendan.
har bifogat bilder på hur det ser ut tagna i somras när vi grävde in fiber. Där ser man även att när man kommer ner under "fulgruset" så är det nästan som sandlådesand.
Allmänna tips på hur vi ska göra tas tacksamt emot men har några specifika frågor som jag skriver nedan:
- Ska man ta bort "fulgruset" + markduk först eller räcker det med att lägga på ett lager matjord ovanpå? Det ska tilläggas att marken på framsidan sluttar lite lätt mot huset och det är väl inte så bra att fylla upp allt för mycket.
- Någon som lagt kantsten av storgatsten och kan dela med sig av tillvägagångssätt? Jordfuktad betong?
- Någon som lagt kullersten mot fasad som kan tipsa om tillvägagångssätt?
- Någon som planterat bukettapelhäck och har tips?
Vet inte om jag skriver under rätt forum. Men hittade inget bättre.
Nu när det har varit vårväder i några dagar börjar det klia lite fingrarna att komma ut.
I sommar kommer vi påbörja ett (för oss) stort projekt med att göra om våra framsida från en stor grusplan till gräsmatta med grusgångar samt eventuellt en häck som inramning av våran hörntomt.
Jag har aldrig i mitt liv gjort något liknande. På sin höjd grävt någon rabatt.
Nu vänder jag mig hit i hopp om att få ta del av smarta tips och råd på tillvägagångssätt.
Tidigare ägare har tagit bort all grönyta genom att lägga vit fiberduk och sedan lägga grus av blandad storlek, se bilder. Detta skulle vi vilja ta bort och göra om till gräsmatta och grusgångar av lite tjusigare gårdsgrus vi har även en häck, förmodligen bukettapel, att plantera på ca 45 m på agendan.
har bifogat bilder på hur det ser ut tagna i somras när vi grävde in fiber. Där ser man även att när man kommer ner under "fulgruset" så är det nästan som sandlådesand.
Allmänna tips på hur vi ska göra tas tacksamt emot men har några specifika frågor som jag skriver nedan:
- Ska man ta bort "fulgruset" + markduk först eller räcker det med att lägga på ett lager matjord ovanpå? Det ska tilläggas att marken på framsidan sluttar lite lätt mot huset och det är väl inte så bra att fylla upp allt för mycket.
- Någon som lagt kantsten av storgatsten och kan dela med sig av tillvägagångssätt? Jordfuktad betong?
- Någon som lagt kullersten mot fasad som kan tipsa om tillvägagångssätt?
- Någon som planterat bukettapelhäck och har tips?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 231 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 231 inlägg
Om du skulle lägga jord ovanpå gruset och få en gräsmatta som blir hyfsat fin behöver du antagligen lägga på 20-30 cm jord, så det är ju inte lämpligt utan bort med gruset och markduken först.F fangalid skrev:
Hur ser det ut under gräsmattan? Kan det vara så att sanden också är pålagd?F fangalid skrev:
Gräs växer dåligt i sand för det blir så torrt.
Eftersom det är en hörntomt har du väl kollat upp kommunens regler för höjd på häckar i hörn?
Är bukettapel lämplig för en häck av den höjden?
Hej! Tack för dina svar och synpunkter
Oj var det så mycket som behövs. Då är det nog inget alternativ att behålla gruset.BirgitS skrev:
Ja det är sannolikt så att den är pålagd. har grävt på andra ställen på tomten och då är det inte så. VA-ledningarna går även in i huset just där så dom kanske återfyllde med denna sand när de grävde för ledningarna?BirgitS skrev:
Ja det har jag koll på. Därav har jag skissat att häcken rundas av i hörnet.BirgitS skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 231 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 231 inlägg
Det låter troligt. Gräv bort en del så att det blir minst 20 cm jord, varav minst 10 cm bra gräsmattejord ovanpå sanden. Kan nog vara bra med en markduk emellan så att jorden inte blandar sig med sanden.F fangalid skrev:
Klicka här för att svara