Hej, där vi bor finns typ en rondell i gatan som används av våra o grannarnas ungar som lekplats. Det finns gungor där just nu. Jag tänkte göra den, med grannarnas medgivande, ännu mer kul genom att bygga en ställning som på bilden. Men så slår det mig att det finns regelverk hur lekplatser ska byggas?! Platsen är offentlig o marken ägs av kommunen. Dock så skiter kommunen i platsen så det e vi boende som sköter den (rensar ogräs tex) . Så till frågan, vad tror ni om att bygga ställningen? Är sand på platsen.

• En träställning för gungor i en trädgård, utan gungor monterade än.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Din kväll är räddad: https://www.boverket.se/sv/byggande...och-personsakerhet/lekplatser-och-lekredskap/

EDIT: Rent formellt är det rätt stor skillnad på att klippa gräs och rensa ogräs som en trivselåtgärd av kommuns mark och att uppföra en lekplats. Jag vill nämligen minnas att markägaren bär ansvaret för lekplatsen. Det innebär att kommunen blir ansvarig för en skada som inträffar på en lekplats de inte kontrollerar. Det är de antagligen inte så intresserade av.

Redigerat:
mexitegel mexitegel skrev:
Din kväll är räddad: [länk]
Haha jo jag har läst den sidan... Står dock som om lekplatsen köps eller sätts upp av nån svindyr lev.

Hela min text kom inte med i inlägget ser jag nu.
Den bistra kontentan är att om man ska uppfylla alla regelverk så blir det svindyrt.

Tack, va rädd för det.... Tråkigt när man försöker göra nåt kul för kidsen. Får väl på den korkade kommunen så man inte slänger pengarna i sjön

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.