Hej, där vi bor finns typ en rondell i gatan som används av våra o grannarnas ungar som lekplats. Det finns gungor där just nu. Jag tänkte göra den, med grannarnas medgivande, ännu mer kul genom att bygga en ställning som på bilden. Men så slår det mig att det finns regelverk hur lekplatser ska byggas?! Platsen är offentlig o marken ägs av kommunen. Dock så skiter kommunen i platsen så det e vi boende som sköter den (rensar ogräs tex) . Så till frågan, vad tror ni om att bygga ställningen? Är sand på platsen.
Produkter som diskuteras: "ogräs"
Ogräsrensare Sweeder
Ergonomisk ogräsrensare
79 kr inkl moms
Läs mer
Din kväll är räddad: https://www.boverket.se/sv/byggande...och-personsakerhet/lekplatser-och-lekredskap/
EDIT: Rent formellt är det rätt stor skillnad på att klippa gräs och rensa ogräs som en trivselåtgärd av kommuns mark och att uppföra en lekplats. Jag vill nämligen minnas att markägaren bär ansvaret för lekplatsen. Det innebär att kommunen blir ansvarig för en skada som inträffar på en lekplats de inte kontrollerar. Det är de antagligen inte så intresserade av.
EDIT: Rent formellt är det rätt stor skillnad på att klippa gräs och rensa ogräs som en trivselåtgärd av kommuns mark och att uppföra en lekplats. Jag vill nämligen minnas att markägaren bär ansvaret för lekplatsen. Det innebär att kommunen blir ansvarig för en skada som inträffar på en lekplats de inte kontrollerar. Det är de antagligen inte så intresserade av.
Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden