3 649 läst ·
7 svar
4k läst
7 svar
Varannan tomat, varannan gurka
Medlem
· Södra Norrland
· 19 inlägg
Tänkte mig på ett försök i sommar. Blir första hela sommaren i nuvarande boeende, uteplats med tre väggar som blir väldigt varm (även i förra årets obefintliga värme), söderläge. Idén är frilandstomater och -gurka, men vad tycker dom om att vara varannan-grannar? Är det bättre att ha tomater på en halva och gurka på den andra? Hur många av varje (högväxande) kan man klämma in på 4m?
Mig veterligen finns det ingen anledning att plantera växterna på ett visst sätt, utöver de praktiska konsekvenser det får när själva plantan växer upp och tar plats. Just tomater och gurka är tacksamt att odla på en trång plats, då de ger förhållandevis mycket avkastning på en liten yta, förutsatt att näring, vatten och solljus inte är begränsande. En tumregel är dock de längsta/högsta plantorna längst in och det får man försöka avgöra vid utplantering, för även olika exemplar av samma art kan bli olika stora, tex för att de grott vid olika tillfällen.
Med det sagt, rekommenderar jag också att plantera i rejäla odlingslådor eller anlägga förhöjda odlingsbäddar. Jag odlar ofta ganska "trångt" 20-30cm mellan olika plantor ofta som en följd av att det blev lite för många vid sådden, men en annan nyckelaspekt är hur plantorna växer. En högväxande konkurrerar nödvändigtvis inte med en lågväxande. Dill och persilja trivs bra i utrymmet mellan plantorna, medan en busktomat behöver mer utrymme i sidled. Spaljé funkar till en början, men bäst är om man kan fästa linor i taket, sen låter man växterna stödja sig på dessa, genom att man virar dem runt stammen på plantan. På så vis fås en uppbindning som inte kräver några knutar och som tillåter att plantan växer utan att uppbindningen verkar begränsande. Även tomater blir riktigt tunga och kräver stöd. Gurkan man man leda lite som man vill, på min balkong får de ofta hänga utanför balkongräcket för att spara plats uppåt.
På en varm uteplats är det viktigt att växterna inte torkar ut och vill ni kunna resa bort i sommar, ska ni planera för det. Stora kärl och bäddar förhindrar problemet till viss del, men att täckodla med tex gräsklipp rekommenderas starkt. Jag har konstruerat ett enkelt bevattningssystem på min balkong som ger mig ungefär en 4-7 dagars regelbunden vattning i snitt. Det gör att en vanlig "blomvakt" kan fylla på om man är borta länge, eller att man kan åka bort en vecka till landet om man vill.
Med det sagt, rekommenderar jag också att plantera i rejäla odlingslådor eller anlägga förhöjda odlingsbäddar. Jag odlar ofta ganska "trångt" 20-30cm mellan olika plantor ofta som en följd av att det blev lite för många vid sådden, men en annan nyckelaspekt är hur plantorna växer. En högväxande konkurrerar nödvändigtvis inte med en lågväxande. Dill och persilja trivs bra i utrymmet mellan plantorna, medan en busktomat behöver mer utrymme i sidled. Spaljé funkar till en början, men bäst är om man kan fästa linor i taket, sen låter man växterna stödja sig på dessa, genom att man virar dem runt stammen på plantan. På så vis fås en uppbindning som inte kräver några knutar och som tillåter att plantan växer utan att uppbindningen verkar begränsande. Även tomater blir riktigt tunga och kräver stöd. Gurkan man man leda lite som man vill, på min balkong får de ofta hänga utanför balkongräcket för att spara plats uppåt.
På en varm uteplats är det viktigt att växterna inte torkar ut och vill ni kunna resa bort i sommar, ska ni planera för det. Stora kärl och bäddar förhindrar problemet till viss del, men att täckodla med tex gräsklipp rekommenderas starkt. Jag har konstruerat ett enkelt bevattningssystem på min balkong som ger mig ungefär en 4-7 dagars regelbunden vattning i snitt. Det gör att en vanlig "blomvakt" kan fylla på om man är borta länge, eller att man kan åka bort en vecka till landet om man vill.
Produkter som diskuteras: "bevattningssystem"
Bevattningssystem
Ett effektivt bevattningssystem kan spara tid och ansträngning, samtidigt som det hjälper till att hålla din trädgård eller grönsaksland friskt och frodigt.
Läs mer
Medlem
· Södra Norrland
· 19 inlägg
Tack för svar @Keexet ! Så gurka och tomat har inget emot varann, så där allmänt? Pallkrage byggdes i fjol, växtvakt fixad för eventuella resor (bor granne med mamma, praktiskt när man inte är hemma). Tanken med trädgården är att ha lite utfyllnadsväxter (kryddor, sallater, små blommor) att peta in lite här och var det finns plats.
Dina ca 20cm, gäller det mellan tomater, eller tomat-krydda?
Medlem
· Södra Norrland
· 19 inlägg
Jag syftade på pallkragar av standardformat 800x1200 mm och 200 mm höga. Jag använder två på höjden och lägger en duk under för att minska mängden ogräs som växer upp i den. På fröpåsarna rekommenderas en halvmeter mellan plantorna. I din låda borde du kunna ha åtta plantor. Det går säkert med mer om du vill. Men jag brukar hålla mig till rekommendationen. Och en rad med lök, sallat eller morötter eller så framför.
Produkter som diskuteras: "ogräs"
Ogräsrensare Sweeder
Ergonomisk ogräsrensare
79 kr inkl moms
Läs mer
Medlem
· Södra Norrland
· 19 inlägg
Tack för fina svar!
Jag kanske överdrev en smula, men jag vet att jag odlar ganska trångt; i en låda ungefär 110x70x40 odlade jag sommaren 2017, fyra tomater, tre chili, två gurka, spenat, persilja och oregano. Då räknar jag inte ens dillen som självsår varje år. Det funkar bra mycket på grund av olika växters storlek och behov, tomat på höjden, gurka utanför kanten, chili längst fram och örterna i skuggiga partier mellan de större plantorna. Med mycket sol, värme, vatten och näring får du drivhusliknande förhållanden på en uteplats, men glöm inte att täckodla!K kanelsvans skrev:Tack för svar @Keexet ! Så gurka och tomat har inget emot varann, så där allmänt? Pallkrage byggdes i fjol, växtvakt fixad för eventuella resor (bor granne med mamma, praktiskt när man inte är hemma). Tanken med trädgården är att ha lite utfyllnadsväxter (kryddor, sallater, små blommor) att peta in lite här och var det finns plats.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden