Vi har ett nybyggt hus och ska i vår/sommar försöka få till trädgården. Men jag har ingen aning om hur jag ska budgetera. Hur långt är ett snöre liksom... vet inte heller riktigt hur jag vill att det ska se ut eller vad jag har råd med.

Undrar därför om inte ni som planerat trädgård kan berätta vad det kostade er, och vilka delar ni hade med. Hur stor tomt har ni? Vad blev slutsumman? Gjorde mycket/lite själva?
Bortse från altan/terass, det har vi redan. Det är sten, grus, asfalt, gräs, buskar, träd mm jag är intresserad av.

Som du skriver, hur långt är ett snöre.

Hur stor är tomten? Vad vill ni ha på den?
200kvm gräs och en häck, det blir nog inte speciellt dyrt.

1ha som påminner om ett uppslag i en trädgårdstidning, the sky is the limit.

• Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
Som sagt, finns ingen färdig prislapp med den informationen. Men jag tycker du ska överväga alternativa sätt att utföra själva jobbet på.

Till att börja med: Måste allt göras på en gång? En trädgård blir mest harmonisk när den får "växa fram", när man märker att "här går jag oftast, här ska det vara en stig", eller "här är det ofta skuggigt" eller om det råkar växa något naturligt på platsen man vill bevara. Allt i enighet med principen om att jobba MED naturen.

Sen tänker jag att man inte behöver köpa allt på en gång heller. Visst kanske man vill sätta några buskar och träd i början för att de ska få växa till sig, men för att sprida kostnaderna kan man köpa växterna lite då och då, företrädesvis på höstrean, då det även är ypperlig säsong att plantera fleråriga växter. Sommaren ska du inte plantera på, framförallt inte så gräsmatta, gör något roligare med tiden och pengarna istället!

Måste ni ha en perfekt gräsmatta? Genom att nedprioritera den föreställningen kanske ni snart inser att det blir fint ändå och en öppen yta är ju mest för lek och spel och det kanske inte passar överallt i trädgården? En naturligt blommande äng är bättre på alla sätt och vis, förutom möjligtvis för golfaren...

I samma andetag: låt inte trädgården bli för "fyrkantig" och steril, låt platsens förutsättningar sätta ribban.

Du kan göra allt själv, så länge det inte innefattar stora utgrävningar eller fälla stora träd. Och när det kommer till det sistnämnda så tänk er för. Varför vill ni fälla trädet? Vad kan det innebära annat än den önskade effekten? Gamla träd kan vara väldigt värdefulla för den lokala faunan och att ta bort fel träd, kan även ge er själva oönskade följdeffekter som ni inte tänkte på.

Ge mig lite mer specifik info, så ska jag ge mer specifik feedback!(y)

Keexet Keexet skrev:
Som sagt, finns ingen färdig prislapp med den informationen. Men jag tycker du ska överväga alternativa sätt att utföra själva jobbet på.

Till att börja med: Måste allt göras på en gång? En trädgård blir mest harmonisk när den får "växa fram", när man märker att "här går jag oftast, här ska det vara en stig", eller "här är det ofta skuggigt" eller om det råkar växa något naturligt på platsen man vill bevara. Allt i enighet med principen om att jobba MED naturen.

Sen tänker jag att man inte behöver köpa allt på en gång heller. Visst kanske man vill sätta några buskar och träd i början för att de ska få växa till sig, men för att sprida kostnaderna kan man köpa växterna lite då och då, företrädesvis på höstrean, då det även är ypperlig säsong att plantera fleråriga växter. Sommaren ska du inte plantera på, framförallt inte så gräsmatta, gör något roligare med tiden och pengarna istället!

Måste ni ha en perfekt gräsmatta? Genom att nedprioritera den föreställningen kanske ni snart inser att det blir fint ändå och en öppen yta är ju mest för lek och spel och det kanske inte passar överallt i trädgården? En naturligt blommande äng är bättre på alla sätt och vis, förutom möjligtvis för golfaren...

I samma andetag: låt inte trädgården bli för "fyrkantig" och steril, låt platsens förutsättningar sätta ribban.

Du kan göra allt själv, så länge det inte innefattar stora utgrävningar eller fälla stora träd. Och när det kommer till det sistnämnda så tänk er för. Varför vill ni fälla trädet? Vad kan det innebära annat än den önskade effekten? Gamla träd kan vara väldigt värdefulla för den lokala faunan och att ta bort fel träd, kan även ge er själva oönskade följdeffekter som ni inte tänkte på.

Ge mig lite mer specifik info, så ska jag ge mer specifik feedback!(y)
tack för ett fint svar!

tomten är på 930 kvm varav 128 kvm är bebyggt. Det är en kraftigt sluttande tomt med huset högst upp och nära vägen och sluttningen bakom och nästan all tomtyta åt det hållet. Bakom tomten finns en gles skog och åt ena hållet sjö med utsikt. Slänten är mot norr och ytan nedanför är öppen mot väst.
På husets framsida finns gräs redan och vi väger mellan gårdsgrus eller stenplattor för gång och uppfart. Det rör sig om kanske totalt 60 kvm.
Vi har redan tallar och några buskar på framsidan men ingenting bakom huset förutom en björk som måste ner då den står i farlig vinkel till grannens hus.
Tomten är en avverkad skog. Jag älskar det naturliga och lite vilda, men just nu är det fyllnadsmassa bara och det är ju inte så mysigt.
Det växer lite vilda prästkragar här och där, de vill jag gärna ha kvar.
Jag har noll ideer förutom matjord och gräs (som kommer om en vecka)

Gång och uppfart ska du absolut INTE ha grus! Det blir grus överallt, inne, på gräset, i bilen!

Vi har grus nu, fast med vassa kanter. Hamnar varken inomhus eller i bilen så det är jag inte så oroad för.

Börja med en grov planering och försök bestämma var ni vill ha träd och buskar. Ställ till exempel en trappstege eller liknande där trädet skall stå och känn efter hur det påverkar insyn, skugga osv. Flytta tills det känns bra. Finplanering gör ni sedan när träden är i marken och börjat växa.
Träd tar lång tid att etablera men ni kommer vara tacksamma om tio år då trädgården börjar kännas ombonad. Satsa därför också på växter som är lite större, så sparar ni flera års tillväxt. Lite dyrare men klart värt pengarna.

Och framför allt! Köp riktiga träd som tillåts bli lite stora. Undvik hängsälg och små enmeters prydnadsträd. (om jag får bestämma)

S
Fast trädstorlek är ju väldigt beroende på tomtförutsättningarna. Vill man ha äppelträd men inte plats till ett stort träd så kan man köpa svagväxande stam.

S sinuslinus skrev:
Fast trädstorlek är ju väldigt beroende på tomtförutsättningarna. Vill man ha äppelträd men inte plats till ett stort träd så kan man köpa svagväxande stam.
TS har en tomt på 930 kvm. Då får det plats riktiga träd.

Min lutande tomt på ca 650 kvm har jag fixat själv - förutom en mur som markhöjning. Arbetet tog ett par år men jag hade trädäck på bägge sidor av huset som gjorde att det gick att njuta på direkten.

Om du ska ha häckar sparar du tid och slantar om du odlar upp dessa som mycket små. Jag satte pytte bokplantor i 150 st odlingspåsar i enochenhalv säsong under maximala betingelser innan de sattes ut på plats. Påsarna användes sedan till annan häck och ett par år senare till ytterligare häck, (jag har en förkärlek för insynsynskyddande dubbelhäckar). Detta blev billigt.
Ett nytt träd planterades varje år - efter mycket funderande. Likaså dyrare, utrymmeskrävande buskar.

En trädgårdsdesigner är en bra investering om man inte är mycket skicklig själv. Alla misstag kostar inte bara pengar utan framför allt tid.

Sedan får man också räkna med att en trädgård aldrig blir "färdig". Din fråga om hur långt snöret är besvarar jag med allt från 100' och uppåt med utgångspunkt gräsmatta och grusade gångar att börja med framför allt eftersom du har nivåskillnad.

Tack för svar, vi börjar med gräsmatta och grusade gångar tror jag.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.