Hej, :)

Vi köpte en begagnad ljuskrona för taket, det finns 3 stycken eltrådar från lampan problemet är att alla 3 har samma färg...en kabel är dock märkt med en "0" nolla, är denna kabel jord ? plötsligt minns jag inget om elläran ...

I takdosan finns endast uttag för 2 stycken trådar, så då borde det ju va en kabel , förmodligen "jorden" som jag inte kan ansluta från lampan.

Som sagt det finns 3 stycken kablar från lampan, alla med samma färg, dock en markerad med "nolla"....vilka 2 skall jag använda? (när det inte finns möjlighet att använda 3st)

Kan någon vänlig person denna lördag berätta vilka 2 jag skall ansluta ?


Skulle upskatta det mycket

Jag har tyvärr inget typ av mätutrustning så att jag kan inte mäta kablarna.



Mvh



 
Tack Harrys för ditt tips,

Jag själv misstänkte att "nollan" kunde vara en skyddsledare...men

Plockade nu ner lampan och skruvade isär den för att komma åt och se de olika trådarna, vad jag nu kan se så verkar det vara som du först skrev.

Det finns totalt 8 stycken lamphållare i kronan.

4 st + 4 st gröna trådar (från samma antal lamphållare) uppdelade på 2st kablar som går ut ur kronan längs med kedjan upp till taket,
sedan 8 st gula kablar från varje lamphållare sammanfogade med den tredje troligtvis "nollan" kabeln som går ut från kronan...

Detta borde då vara denna kronomkoppling som du beskrev.

Har inte testat ännu men känner mig rätt säker på att det är så här....

Tack. :)
 
Fundera på om det inte är värt att byta till en dubbel strömbrytare och dra in en extra tändtråd, en lampkrona med flera glödlampor ska ju liksom traditionelllt gå att tända i två halvor :)

Det är dessutom mer ekonomiskt att bara tända halva än att sänka ljusstyrkan till hälften med en dimmer. Om man inte värmer huset med elvärme förstås, då går det på ett ut. Lamporna ger nämligen sämre och sämre verkningsgrad ju svagare de lyser, om man dimmar ner dem så att det knappt går att se att de glöder så blir de fortfarande märkbart varma.
 
Jo men oftast så sitter lamporna i taket, optimal placering för värmekälla brukar vara lite lägre :)
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.