2 309 läst ·
16 svar
2k läst
16 svar
Re: Mobiltelefon
Sida 1 av 2
Du ska såklart ha en Nokia 5210. Den bästa byggtelefonen jag haft. Liten, bra batteri och HELT OÖM. Man kan skicka den tvärs över rummet och det värsta som händer är att gummiskalet blir lite krökt. Billigt att ersätta. Telefonen är dessutom nästan vattentät (den går att använda som drinkpinne råkar jag veta) så....
Jag har nu en T610 och den är värdelös i blåbyxan. Den blir repig och ser allmännt risig ut efter bara ett par månader.
Jag har nu en T610 och den är värdelös i blåbyxan. Den blir repig och ser allmännt risig ut efter bara ett par månader.
Helt OT, men det är kul att läsa om andra som har coola morfäder!Charlie skrev:Visst, utbudet på marknaden är till 99% inriktat på unga trendnissar som vill ha så mycket funktioner som möjligt.
Jag fick uppgiften härom året att införskaffa en mobil till min kära farfar, 87 bast fyllda. Hans krav: Enkel att använda. Stora tydliga knappar.
Ingen enkel uppgift kan jag meddela....
Jag håller med om allt utom batteritiden. Vi har många sådana på jobbet och alla har kassa batterier. Min klarar i praktiken en och en halv dag (några samtal per dag). Min har legat och gnidit i fickan tillsammans med spik och skruv och börjar se lite luggsliten ut, men som sagt så är det bara att byta skal om man vill ha en "ny".MathiasS skrev:
Ang. bilar vikt (enl. exempel VW Golf) så får nog den största delen i viktökningen tillskrivas att bilarna blivit större och att det helt enkelt går åt plåt för att göra dem säkrare. Titta på några krockade Golf av första generationen förstår du vad jag menar...
Ang. telefoners pryltokighet så beror det nog till stor del på att det idag är den typen av finesser som säljer (inte på grund av att folk använder dem utan snarare att det utgör bra försäljningsargument.
Ska du absolut ha en ny telefon eller går det med begagnade versioner? Om beg. är ett alternativ så föreslår jag att du kikar på Ericsson T-39 visst den har ganska mycket funktioner men den har också ett chassi i nån slags metallegering och riktigt hållbar.
//Markus
Ang. telefoners pryltokighet så beror det nog till stor del på att det idag är den typen av finesser som säljer (inte på grund av att folk använder dem utan snarare att det utgör bra försäljningsargument.
Ska du absolut ha en ny telefon eller går det med begagnade versioner? Om beg. är ett alternativ så föreslår jag att du kikar på Ericsson T-39 visst den har ganska mycket funktioner men den har också ett chassi i nån slags metallegering och riktigt hållbar.
//Markus
Är 5210 modellen som har inbyggd "ficklampa" (lysdiodlampa) ?MathiasS skrev:Du ska såklart ha en Nokia 5210. Den bästa byggtelefonen jag haft. Liten, bra batteri och HELT OÖM. Man kan skicka den tvärs över rummet och det värsta som händer är att gummiskalet blir lite krökt. Billigt att ersätta. Telefonen är dessutom nästan vattentät (den går att använda som drinkpinne råkar jag veta) så....
Jag har nu en T610 och den är värdelös i blåbyxan. Den blir repig och ser allmännt risig ut efter bara ett par månader.
Just finessen med en lampa är bra för oss som ofta mekar och stökar. Telefonen finns oftast med, men hur ofta har man en ficklampa med sig ?
Nix, det är inte den. Den funktionen har de nog valt bort med tanke på batterikapaciteten...Ubbe skrev:
Tyvärr är det så att operatörerna nästan tjänar mer pengar på tilläggstjänster som SMS och MMS än vad man tjänar på samtalstrafik.Fasting65 skrev:
Har sett några siffror på intäkter från SMS för någon operatör för nått år sedan, och det var helt sjuka pengar....
Värstingnokian heter väl 8810 eller 8850?
Där 8810 är den tidiga med kromat skal och 8850 är den senare med titanskal och dualband antar jag..
För att återknyta till bilarna så kan en hel del av vikten faktiskt tillskrivas mer plåt bland annat pga större bilar, jämför en Golf av första generationen och en av den senaste så ser man ju ganska snart att de blivit en del större. Golf 1 är ju inte större än vad en Polo är idag.
//Markus
Där 8810 är den tidiga med kromat skal och 8850 är den senare med titanskal och dualband antar jag..
För att återknyta till bilarna så kan en hel del av vikten faktiskt tillskrivas mer plåt bland annat pga större bilar, jämför en Golf av första generationen och en av den senaste så ser man ju ganska snart att de blivit en del större. Golf 1 är ju inte större än vad en Polo är idag.
//Markus
Har flera kollegor som har sådana telefoner, dvs med lampa, och den drar ytterst lite ström eftersom det är en lysdiodlampa. Jäkligt bra finess helt enkelt.Bob_the_builder skrev:
Om man nu har nytta av lampan i telefonen tror jag det kvittar om man måste ladda var tredje dag istället för var fjärde
Håller jag med om. Skulle själv behöva den.Ubbe skrev:
Om det nu vore så så skulle jag vara nöjd. Men i mitt fall klarar den inte nästa dag om jag glömt ladda natten före.