2 018 läst ·
7 svar
2k läst
7 svar
Köksmaskin
Funderat på begagnat?
Vi har en köksassistent från 1953. En Elektrolux. Går hur bra som helst och är väl så långt från smäck som man kan komma. Den fixar degen, äppelmoset, julkorven, köttfärsen och en massa andra saker. Helt suverän.
Vi har en köksassistent från 1953. En Elektrolux. Går hur bra som helst och är väl så långt från smäck som man kan komma. Den fixar degen, äppelmoset, julkorven, köttfärsen och en massa andra saker. Helt suverän.
Jag har en Bosch MUM någonting. Den har fungerat bra, köpte till en rostfri blandarskål. Den kändes lite kraftigare än den i plast som följde med.
Sedan finns det väl någon här på forumet som blir glad om man köper Bosch grejer ;D ;D ;D.
Sedan finns det väl någon här på forumet som blir glad om man köper Bosch grejer ;D ;D ;D.
Jag har också 2 maskiner, en liten riv-skär-blanda som alltid står på köksbänken, E-luxen står lite vid sidan av, den är rätt stor 
Köttkvarnen tror jag ni kan ha stor nytta av, och glöm inte degkroken, rullen funkar inte så bra med större degar
Köttkvarnen tror jag ni kan ha stor nytta av, och glöm inte degkroken, rullen funkar inte så bra med större degar
Assistenten från Electrolux är min favorit!
Hade en gång en Bosch, lämnade tillbaka den dagen efter, och köpte Assistenten. Den har jag haft i mer än 15 år nu och aldrig ångrat mig. Mer kvalitet helt enkelt!
Bakar 100 bullar åt gången (1 liter mjölk), gör äppelmos, gör korv ibland (jättekul!), riv-mojängen har varit jätte bra till allt från morötter till hasselnötter till potatisgratänger, mixern används jätteofta, julköttbullsdegen på 2 kg blandas suveränt, gravlaxsåsen blandas utan besvär i miixern..... mm mm
Men, måste erkänna att den sedan 2 år inhandlade matberedaren ("mini-assistenten") alltid står framme. Den är mindre, mindre kärl att diska (stoppa i diskmaskinen), och mer behändig som var dags maskin. MEN, Assistenten kommer jag aldrig att göra mig av mig, bättre finns inte.
Hade en gång en Bosch, lämnade tillbaka den dagen efter, och köpte Assistenten. Den har jag haft i mer än 15 år nu och aldrig ångrat mig. Mer kvalitet helt enkelt!
Bakar 100 bullar åt gången (1 liter mjölk), gör äppelmos, gör korv ibland (jättekul!), riv-mojängen har varit jätte bra till allt från morötter till hasselnötter till potatisgratänger, mixern används jätteofta, julköttbullsdegen på 2 kg blandas suveränt, gravlaxsåsen blandas utan besvär i miixern..... mm mm
Men, måste erkänna att den sedan 2 år inhandlade matberedaren ("mini-assistenten") alltid står framme. Den är mindre, mindre kärl att diska (stoppa i diskmaskinen), och mer behändig som var dags maskin. MEN, Assistenten kommer jag aldrig att göra mig av mig, bättre finns inte.
Jag skulle försöka välja en maskin där alla delar som kommer i kontakt med maten går att stoppa i diskmaskinen.
Alltså, om jag istället tar exemplet en visp, så skulle jag hellre veva en visp förhand och stoppa den i diskmaskinen än att vispa elektriskt och diska den förhand.
Alla små piffiga extrafunktioner som man sparar en halvminut på att använda blir plötsligt en förlust om det sen tar en minut att diska efter sig.
Vissa grejer är ju dessutom farliga att diska förhand, t.ex. saker som är vassa. Visst, folk har i alla tider klarat att diska förskäraren men det är ju en onödig extrarisk att ha halva diskbaljan full med vassa föremål som man inte ser för allt skum.
Skrivet av nån som är helt borta i köket innerst inne
Alltså, om jag istället tar exemplet en visp, så skulle jag hellre veva en visp förhand och stoppa den i diskmaskinen än att vispa elektriskt och diska den förhand.
Alla små piffiga extrafunktioner som man sparar en halvminut på att använda blir plötsligt en förlust om det sen tar en minut att diska efter sig.
Vissa grejer är ju dessutom farliga att diska förhand, t.ex. saker som är vassa. Visst, folk har i alla tider klarat att diska förskäraren men det är ju en onödig extrarisk att ha halva diskbaljan full med vassa föremål som man inte ser för allt skum.
Skrivet av nån som är helt borta i köket innerst inne
Just ja, morsan har en elektrolux köksmaskin från slutet av 70talet eller början av 80talet.
Milkshakeburkens lager skar för många år sedan, och det verkar rätt krånligt att försöka byta lagret. Jag undrar om konstruktärerna verkligen tänkte på att välja lager som tål påfrestningarna från ständiga temperaturväxlingar, först är det 27 grader varmt inne på sommaren och sen stoppar nån tok i djupfrysta jordgubbar eller liknande, varpå mittendelen av lagret kyls ner först medan den fasta ringen fortfarande är lite varmare, varpå det blir mer glapp i lagret, och antingen rinner smörjningen sakta ut nedåt och/eller så fylls lagret sakta med milkshake uppifrån, och sen skär det ihop...
Själva maskinen i övrigt fungerar dock alldeles utmärkt vad jag vet.
Milkshakeburkens lager skar för många år sedan, och det verkar rätt krånligt att försöka byta lagret. Jag undrar om konstruktärerna verkligen tänkte på att välja lager som tål påfrestningarna från ständiga temperaturväxlingar, först är det 27 grader varmt inne på sommaren och sen stoppar nån tok i djupfrysta jordgubbar eller liknande, varpå mittendelen av lagret kyls ner först medan den fasta ringen fortfarande är lite varmare, varpå det blir mer glapp i lagret, och antingen rinner smörjningen sakta ut nedåt och/eller så fylls lagret sakta med milkshake uppifrån, och sen skär det ihop...
Själva maskinen i övrigt fungerar dock alldeles utmärkt vad jag vet.
Tänkte precis samma sak! ;D Jag har nämligen också en gammal Bosch som är sisådär 40-50 år eller så. Fått av svärmor, funkar "grejt". Använder själv bara degkroken, men så är jag ingen jättehejjare i köket heller... :-/ Köttfärs kan man liksom köpa, bröd kan man förvissa också köpa, men det varken luktar lika gott eller är lika billigt.roli skrev:
Summa summarum: Köp en standardutrustning och känn efter, vill man sen gärna ha köttkvarn och andra pryttlar går det ju att komplettera. Köper man allt på en gång och inte använder tar det upp en massa onödligt utrymme.
Klicka här för att svara