Byggahus.se
.... eller rentav behålla den gamla 28-tummaren ..... det är den stora frågan för dagen. Rummet ifråga är rel långsmalt, och avståndet till rel kort, ca 3,5 m.

Användningsområdet är en och annan film, men mest tv-tittning och tyvärr står den på mest jämt. Den befintliga tv:n håller nog inte hur länge som helst till.

Argumenten jag samlat på mig så här långt:

Plasman: mer oberoende av ljusförhållanden, mycket längre driftstid än projektor men dyrare inköpspris.

Projektorn: Börjar bli rejält prisvärt men har ofta kort livslängd på lampan och kan väsnas lite. Estetiken med en duk istället för tv är däremot tilltalande.

Tv:n: enklare handhavande, ekonomin svårslagen men ful burk och bilden på en gammal 50 hz:are är inte så upphetsande.

Synpunkter?!
 
VI har samma funderingar hemma.. Jag är för projektor.. Vill ha stor fet bild mot vägg eller duk för sköna "biokvällar" med familjen.. för annat duger vanlig 28".
Frun vill ha plasma tv. hon vill ha en "strulfri" tv... slipper mörkläggning av rummet osv...

Vi kommer nog avakta nu... ska bygga nytt badrum först. Och jag räknar kallt med att plasma kommer rasa mer i pris.
 
Funderade själv tidigare på att skaffa en projektor, men insåg att den är rätt opraktisk som TV.
Skaffade en plasma-tv istället som vi är helnöjda med (42").

Skulle aldrig kunna tänka mig en "vanlig" tv i vardagsrummet igen. Man vänjer sig fort med storleken på plasman, och tycker att en vanlig tv är alldeles för liten.
Vanlig tv har vi i köket (14"). En projektor blir det till sovrummet inom kort.
 
Min åsikt är helt klart plasma-tv.
Jag tror att verkligheten kommer ifatt en efter en stund och då kommer det att bli aldeles "för mycket" med en projektor historia, speciellt om man bara vill se vädret inför morgondagen.
Det är klart vill man(eller har plats kanske det är.. :)) för ett separat rum som endast är till för "filmkvällar" så är nog projektorn oslagbar, den kvalitén och storlek är svår att kompensera med en TV
 
Nja... Sitter på en Övervakning o vi har en Del Plasma skärmar o vi hade en Proj..

Allt står på 24h/året runt. En gång i kvartalet fick vi byta Lampa i Projen vilket kostade ca 8 tusen/kvartal.

Våra plasma skärmar är nu dax att byta ut då flertalet pixlar har förstörts (vita/gula moln på bilden) Dessa skärmar är 52" o kostade då 160 tusen kr st Pioneer.

Inköpt Sommaren år 2000 = 4 år har Plasma skärmarna hållt. Projen Pajjade till slut efter ca 2 år. LCD (någonting) gick tydligen sönder o det var den som var dyr.. = skroten.

Naktdelen som jag ser det, är att bilden ganska snabbt bränns fast. Fast det e ju klart att det inte gör om man använder den som du har tänkt att göra.. Våran Miljö är ju ganska extrem..

Vi håller även på att titta på LCD skärmar i stället för Plasma.. problemet där  var att den inte fanns i den storleken (52" bara i 48") men det skulle komma nån gång under hösten (dom sa inte vilket år  ;) ).. Sen kan jag även utvärdera Stora LCD Skärmar..

Naktdelen med Plasma: Dyr i inköp. finns bara i en storlek
Naktdelen med Projjen. Den låter, lampan är dyr..!

Fördel med Plasma: Verkar hålla länge.
Fördelar med projj: relativt billig... Man kan få större bild eller mindre beroende på Rummet o ev om möbleringar

Bildkvaliteten tänker jag lämna utanför efter som dom skärmarna som jag tittar på är så gammla o förhoppningsvis så går tekniken framåt..
Dock så var projen mer ljuskänslig änn Plasman (plasman är som på en TV på ett ungefär).

Själv hade jag valt en Plasma!

 
Per-Erik skrev:
Naktdelen med Plasma: Dyr i inköp. finns bara i en storlek
Bara en storlek??????

Finns upp till 60" (kanske större också)
Vanligaste hemmastorleken verkar dock vara 42".
 
Hej, jag ämnar att skaffa en projektor och behålla den vanliga tv:n också.
Tv:n kommer att användas till till Rapport och sånt. Projektorn kommer att användas till film och kanske störrre sportevenemang.

Hejs Stefan
 
Tyvärr så är kvalitén på TV´n från netonnet inte så bra.
Man behöver upp i 30-40000:- klassen för att få något bra, alternativt ytterligare 10-20000:- för en TV som är HDTV förberedd.
 
Folk säger att plasma är "framtiden"... Och jag håller med..
I framtiden så kan man köpa en bra plasma till bra pris.. I dagsläget så är dom helt enkelt inte prisvärda.

Jag kör med en vanlig 32" widescreen för vanligt tv-tittande och kommer att shoppa en projektor för filmtittande..

Idag finns det många projektorer med billiga lampor med acceptabel lamplivslängd och som inte för allt för mycket oljud, fast jag kommer att bygga in den så att den sitter i förådet intill tvrummet.
 
Har liksom många här stått i valet och kvalet men mitt val föll på projektor. Har numera ingen tv i vardagsrummet. Funkar hur bra som helst med projjen. Vi bor endå i ett rätt tacksamt land (Ur projektor synpunkt) då det är mörkt halva året :surprised: Hade jag däremot haft ett dedikerat biorum så hade valet fallit på en plasma i vardagsrummet och en projektor till biorummet men verken planlösning eller ekonomi tillåter detta. Enda nackdelen jag ser med projektorn är typ när jag vill ställa in digitalboxen för inspelning när man skall åka iväg eller så, lite jobbigt att vänta på att lampan tänds så man ser. Fundera därför på att köpa en liten billig (Skit) LCD tv att ställa i stereobänken oxå för sådana lägen. Vill jag bara kolla vädret eller se på tv mitt på dagen så använder jag någon av de andra tv apparaterna jag har i huset.

/H
 
Tony_Westman skrev:
Bara en storlek??????

Finns upp till 60" (kanske större också)
Vanligaste hemmastorleken verkar dock vara 42".

ja okej.. missförstånd..

när du har köpt en 42" så har du en 42".. köper du en proj så kan du lixom välja bildstorlek tex 100" i dag 40 " i morrgon.. ;) Vilket är bra om man tex i framtiden måste flytta, byta rum, möblera om V-rummet..

Det var så jag menade.. dåligt skrivet.. Sorry.. :-[
:-*
 
Jag har läst, att livslängden på en LCD tv är längre än plasman. LCD kan inte göras så stor än, tror max är ca 30" just nu? I samma artikel stod att om en plasma går sönder går den inte att laga till skillnad från LCD.

Jag tror att om du har en gammal 28" vanlig tv idag, så kommer du inte klaga på Netonets plasma som är billig. De flesta affärer har ju öppet köp, bara att testa hur det funkar hemma. Annars lämna igen.
 
Jag har haft min 42" plasma ett år snart och inte ångrat mig en sekund att jag köpte den. Ser mest på vanlig TV samt surfar ibland. Valde mellan en hög (1024x)- och en lågupplöst skärn (850x) från Sony. Tog den högupplösta för att kunna surfa bättre men.... den har en fläkt som surrar....... Så lyssna också på plasman, vissa har fläktar som hörs.

En annan fördel är att plasman är grymt snygg också även när den är avstängd vilket det inte är med en proj+duk hängande i tak o på väggen.
 
Pär A skrev:
En annan fördel är att plasman är grymt snygg också även när den är avstängd vilket det inte är med en proj+duk hängande i tak o på väggen.
Är väl ett ganska osakligt argument då det är en smakfråga. Själv tycker jag det är bra mkt snyggare att en stor vit/grå vägg än en mörk fyrkant på väggen. Men som sagt en smaksak.

/H
 
Stoffe_byggare skrev:
Tyvärr så är kvalitén på TV´n från netonnet inte så bra.
Man behöver upp i 30-40000:- klassen för att få något bra, alternativt ytterligare 10-20000:- för en TV som är HDTV förberedd.
Deras plasma är samma som Samsung PS-42P3S,endast skalet skiljer!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.