Om fem år vill man ju ändå byta till HDTV och HDMI kopplade produkter.

Själv skulle jag satsa på en Panasonic 37 eller 42" (PA30) plasma med 480 linjers upplösning och hänga in den i sovrummet när HDTV har kommit på allvar och troligtvis är mkt billigare än idag!

;D

@tjosan: alla kan se skillanden på biltemas 59:- scart och en standard scart för 179:-. Fördelen med en för 299:- är bl a att kontaken är i metall och således mer hållbar. Scartkablar går trots allt relativt lätt sönder.
Skillanden upp till t ex Monster Cables Scart för 600:- kan man däremot tvista om och jag var grymt besviken på den skillnaden jag såg, det vill säga ingen  :o

@Häg.smurf: självklart finns den teoretiska möjligheten. Men jag tror att man i sin jakt efter en bra och billig scart snart landar på en total inköpssumma över 350:- ???

@Pontisen: Mja, pratar vi bättre plasma som PDP434 och PA30 så är brinntiden närmare 60000 timmar. Men  LCD har uppåt det dubbla och mer i brinntid, helt sant.

Liten sak att tänka på angående Pioneers plasmor: i Priset ingår Pioneers 3-åriga På platsen garanti. Dvs inom 72 timmar har dom fixat felet eller så har du en ny hemma och det funkar i verkligheten också  ;D

Rythm skrev:
@tjosan: alla kan se skillanden på biltemas 59:- scart och en standard scart för 179:-. Fördelen med en för 299:- är bl a att kontaken är i metall och således mer hållbar. Scartkablar går trots allt relativt lätt sönder.
Skillanden upp till t ex Monster Cables Scart för 600:- kan man däremot tvista om och jag var grymt besviken på den skillnaden jag såg, det vill säga ingen :o

@Häg.smurf: självklart finns den teoretiska möjligheten. Men jag tror att man i sin jakt efter en bra och billig scart snart landar på en total inköpssumma över 350:- ???
Jag måste tyvärr göra er besvikna på det mänskliga släktet, men det finns folk som uppenbart inte ser skillnad på nånting. Jag har i slutet av det glada 80talet jobbat extra i radio-tv-affär, och minns så väl ett tillfälle där en kund skulle köpa en liten 14"-tv. I de mer överkomliga prisområdena fanns en samsung för 1495 och en goldstar för 1795. Skillnaden i bildkvalité var verkligen slående, på den tiden körde goldstar med philips ic-kretsar för paldekoder och liknande, jag vet inte vad samsung använde. Båda tv-apparaterna står på och visar samma testbild. Kunden frågar på fullt allvar var det är för skillnad mellan dem, varpå det var bara att hålla god min, titta efter och berätta att golstar-tvn har hörlutsuttag vilket samsungen saknar. Scary.

För att återgå till scartkablar så är det inte bara kabeln som avgör bildkvalitén utan även utgång och ingång hos de två apparaterna. Olika apparater "tål" kabel med fel impedans olika mycket. De flesta apparater är rätt tåliga men det finns undantag. Kompositvideoutgången hos mitt "DVB-C 2.1"-digitaltvkort till datorn är verkligen känslig för fel last, precis när jag skaffat kortet så fick jag provisioriskt "skarva" signalen med en överbliven vhs-video som i sin tur tålde den lite mer tveksamma kabeln som gick hela vägen till tv'n.

Det har också med kabellängder att göra. Kör man 60cm så duger ofta biltemas scartkablar eller liknande, men om man ska ha fem meter så vill man ha 75 ohm impedans.

Om man behöver lång kabel så kan det vara fördelaktigt att "snickra själv", billigaste tv-antennkabeln är perfekt för att skarva video+rgb-signalerna. Se bara till att få exakt lika långa kablar, för stora skillnader i kabellängder antingen mellan röd, grön resp blå vid rgb eller luma/kroma vid s-video gör att olika delar av bilden hamnar olika i sidled, vid rgb som konvergensfel och vid s-video ligger färgen inte på samma ställe som det svartvita enkelt uttryckt.

Men, hur gör ni med era scartkablar ? Visst trillar kontaktdonet ur kåpan ibland men det är ju bara att stoppa tillbaka det om det händer, och inte är det särskilt vanligt. Visst är det en skitkontakt, men ändå, de billigaste kontakterna duger bra om man inte t.ex. ska ha kablar som används på en serviceverkstad eller så, fast i det läget är de billigaste ändå att föredra för det gör mindre när kabeln råkat hamna i stället för lödkolven och plastten smält sönder, en klassiker på tv-verkstäder :)

Hmmm, nu är det ju så att Goldstar och Samsung råkar till att vara samma apparat.....!

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.