Teknik
GoForIt: [citat] Den lösningen förstår vi nog. Problemet är att jag inte vill ha fyra Canal Digital-boxar på stapel, och betala fyra månadsavgifter... Problemet blir ju lite mer aktualiserat nu när man skall börja släcka ner den analoga utsändningen. Tydligen är det boxar till Boxer på gång som klarar flera kanaler (=flera avgifter till Boxer), men med priser på 8000 kr. Det är ju inte
windy22: Kaons nya twintuner för Boxer kanske blir något. Kan utrustas med hårddisk för inspelning. Kan spela in upp till 6 st. olika kanaler samtidigt som du tittar på en 7:e. (från max 2 olika muxar) Kommer dock att kosta 7-8000:- när den släpps. (utan abonnemang)
emwroba: tack för svaren nu har jag 100m instalationskabel hemma... Ska bara vänta på värmen så att jag får ner spaden i backen.....
OlaF: Nä man missar lätt det men det gör jättestor skillnad. Allra helst ska man ju separera reglarna så att väggskikten sitter mot var sin uppsättning reglar. [bild] Här är en bra början om man vill lära sig om ljuddämpning av konstruktioner http://www.acoustics101.com/common/acoustics101v3_0.pdf Ytterligare info finns t.ex. här
unigas: låter ju lovande! Får bara väntas till snöstormen är över då så kanske man kan få se lite BBC food och Prime igen ;-) //Markus
matshermansson: Problemet med dessa lås är som alltid, att Assa inte testar dom tillräckligt innan dom puttar ut dom på marknaden. Likadant varje gång dom lanserar nåt nytt. Om det hade funnits konkurenter hade Assa inte kunnat låta kunderna testa deras produkter. Assa får in flera hundra av dessa lås till reklamation varje vecka i dagsläget. Gäller hela evo-serien. Bara min lilla lokala grossist
matshermansson: För att vara viktigpetterniklas, så är DSC fabrikatet. Kanadensiskt, mycket bra grejor. TeleTecConnect är importören. Mats
classelagare: Klart att det finns oika kvalite på kabel, frågan är väl snarare vilken kvalite som behövs för ändamålet. Det är två parametrar jag tycker är särskilt viktiga, elektriska egenskaper (hur bra bilden blir) och mekaniska egenskaper (hur länge kabeln håller). är det bildkvaliten du är orolig för kan du oftast bara sätta en förstärkare som kompenserar för dämpning i kabeln. Vad
sofia_k: blir nog en sån iaf, ser mkt bra ut och man slipper en dator för just de ändamålet som DVD:n uppfyller. :) Tackar för tipset.
Bergling: Inte nödvändigtvis kabel, men att dra tomrör för framtida bruk är ju alltid bra.
CasaDecimal: Sockelrelä här med.. Kolla min DWG som ligger på bloggen. Fick rita socklarna och säkringarna och PLC för HAND.. Vill du ha symbolerna? Jag använder GX IEC Developer. Men eftersom jag är van vid MEdoc så va det en lite tröskel juh :-)
MrMagic: Bimetall håller aldrig. Fungerar bara på metall, trä, plast etc. Krävs som sagt hårdmetall/coromant-hålsåg.
RogerN: Telia Refill behöver inte tankas varje år längre för att kortet ska fortsätta vara aktivt! ;D Man måste dock ringa ett samtal till ordinarie taxa, ta emot ett samtal (vet ej om ett SMS räknas ?) eller som tidigare fylla på kortet 1gång per år Sitter själv och knåpar på en SMS-larmuppringare till pelletsbrännaren ;)
Mats: Vi får väl hoppas att den där antennen inte är helt hf tät. Blir ju jobbigt med bildsignalen då. Reklammakare :o
unigas: för skyddsfilm till fönster kika t.ex. på: http://www.bekaert.se/ http://www.franda.se/ http://www.solosakerhetsfilm.se/ http://www.spectratec.nu/ /Markus
jcarlen: håller med föregående talare till den del att det är bättre att lägga de största pengarna på panel och uttag. men det är stor skillnad på cat5e och cat5e. IDG gjorde ett kul test i höstats. http://arkiv.idg.se/transfer/?aid=13719 värt att läsa
fredl: Hittade Dallas i2c varianten i Texas, de skickar till sverige för "bara" $30 och enheten kostar $79. Saknar regnmätare + innetemp i basutförande. http://www.aagelectronica.com/aag/index.html Blir nog till att beställa en sådan.
OLHA: Installera Direct Connect eller DC++ som det kallas och sök. Där hittar Du både programvarorna och symbolerna. Dock ej lagligt att tanka ner programvaror och använda dom.
Mats: Ta kontakt med föreningen. Du kan röra till det rejält inte bara för dig utan för alla andra som sitter i samma tv nät. Är det digitalt så är det ännu viktigare. Du blir garanterat inte popis om du sänker bredbandet för alla i föreningen :-/
Totte_S: Varför inte be att få köpa en trådlös router på öppet köp och testa hur det funkar. En seriös handlare borde kunna ordna det. Kostar ju idag inte särskilt mycket mer att köpa ett paket med en router och ett USB eller pckort närverkskort än att tricka med kanaler, kablar och uttag. Finns paket för under 1000-lappen. Bara ett nätverksuttag kostar trots allt en 100-lapp. För att inte
para: Har haft samma problem. Köpte en fjäder på Coop-forum, kostade väl 19,90:- eller något sånt. Var försiktig när du delar på låskasetten. Jag lossade skruvarna och drog isär den oförsiktigt och då sa det pjong och en annan fjäder sköt iväg 2-3 meter ut i rummet. Tog minst en timme innan jag listat ut var och hur den satt.
M@ZE: Sweli, Du kanske har fel typ av antenn .. STV1 sänder ju på VHF bandet på de låga frekvenserna. Vet du vilka frekvenser din antenn klarar av ?
Deo: med dem nya chippen kan man spela live också.. finns en switch för org vs chippat..
TLovskog: Den TV jag har i ex. sovrummet står alltid på "EXT2", d.v.s scart. Sedan matas den från en surround receiver som agerar videoväxel. BoxerBoxen för sovrummet går också vid denna "videoväxel". Allt som komposit. Liknande i allrum/slöhörna/biorummet. Alla prylar in i en surroundreceiver som växel och sedan till projektorn. S-video eller komposit beroende på källa.
Rypos: [citat] Har du kollat på TCS VillaLAN? Mer info på http://www.eit.nu/products.asp?ProdCat=5 och http://www.eit.nu. Säljs av bl.a. Elektroscandia. Fördelen är att man använder dagens kabellösningar. 15 års systemgaranti, passiva komponenter, välj vilken switch du vill. Enkelt och billigt. Monteras i 10" skåp. Kan säkert anslutas till ELKO LinkHomes aktiva komponenter. (Tänkte testa det
Butan: Tack för tipsen,..tror denna lösning lockar mest: http://www.electroinstallation.se/kabellis.htm Att fräsa själv tilltalar inte så mcyekt då det säkert blir bra men man får inte lika lätt access för att lägga dit fler kablar då måste man ta bot listerna igen. extroinstallationlösning är helt rätt men vill helst ha lister i ekutförande Tacka iaf alla för tipsen Fick faktiskt tips