7 980 läst ·
11 svar
8k läst
11 svar
Styrning av RGB-led
Jag skulle vilja göra en billigare lösning på alternativen här nedanför
Alternativ 1
Alternativ 2

Detta hade jag tänkt styra med detta här programmet

Är det någon som snickrat på någon liknande möjlighet? Hade varit urtufft att kunna ändra färg i olika rum eller i hela lägenheten! Hur många olika möjligheter som helst, ljudprogrammerat m.m.
/Alex
Alternativ 1
Alternativ 2

Detta hade jag tänkt styra med detta här programmet

Är det någon som snickrat på någon liknande möjlighet? Hade varit urtufft att kunna ändra färg i olika rum eller i hela lägenheten! Hur många olika möjligheter som helst, ljudprogrammerat m.m.
/Alex
Jag fick för mig att du fått svar på denna tråd, men det kan ju vara så att jag sett den någon annan stans.
Här är en sida med inspirerande LED byggen mm på.http://www.emanator.demon.co.uk/bigclive/makendo.htm. Jag hoppas att den kan ge något.
Här är en sida med inspirerande LED byggen mm på.http://www.emanator.demon.co.uk/bigclive/makendo.htm. Jag hoppas att den kan ge något.
hum...en spontan fråga:
Det finns ju RGB-Leds, dvs en LED som kan lysa antingen rött-grönt-blått. Visserligen är dom ju lite dyrare, men det borde väl vara enklare å använda eller?
Inget jag har nån praktisk erfarenhet av så jag bara spånar i luften.
/Hylsan
Det finns ju RGB-Leds, dvs en LED som kan lysa antingen rött-grönt-blått. Visserligen är dom ju lite dyrare, men det borde väl vara enklare å använda eller?
Inget jag har nån praktisk erfarenhet av så jag bara spånar i luften.
/Hylsan
Jag vet att jag svamlade om detta i nån tidigare tråd, men nu kan jag inte hitta den så jag postar väl länken igen: http://www.thevospad.com
Där finns ett par coola konceptinstallationer som kan ge uppslag. Däremot har dom, vad jag vet, inte kommersialiserat lösningarna än men det kanske går att få info om man mailar dem.
Där finns ett par coola konceptinstallationer som kan ge uppslag. Däremot har dom, vad jag vet, inte kommersialiserat lösningarna än men det kanske går att få info om man mailar dem.
jag har funderat lite i den riktiningen som Alex pratar om men då tittat mest på Vellmans byggsatser som Kjell o Co säljer( www.kjell.com ).
Dom har nämligen flera olika relä-kort som man enkelt kan koppla till datorn för att sedan kontrollera med diverse olika program. Dessa finns både som analoga och/eller digitala och kan kompletteras med optokopplare ifall man så skulle önska.
för den som är händig tror jag att jag har ritningar till ett reläkort nånstans.
/Hylsan
Dom har nämligen flera olika relä-kort som man enkelt kan koppla till datorn för att sedan kontrollera med diverse olika program. Dessa finns både som analoga och/eller digitala och kan kompletteras med optokopplare ifall man så skulle önska.
för den som är händig tror jag att jag har ritningar till ett reläkort nånstans.
/Hylsan
Man brukar inte vilja styra intensiteten på en LED med varierad strömstyrka. Detta för att även färgen ändras när man varierar strömstyrkan. Vad man gör är pulsbreddsmodulation. D.v.s man switchar LEDen på/av med olika tider på och av. Kort "på" puls ger svag intensitet.
Själv använder jag en switchfrekvens på 4kHz och 64 steg per färg (RGB) i mina spottexperiment. Har hållt på med dessa experiment av och till i 10års tid (eller när det nu var de blåa lysdioderna kom). Än så länge har det varit för dåligt tryck och/eller för svårt att leda bort värmen som alstras. Nu med de senaste högintensiva lysdioderna BÖRJAR det likna något, även om värmen är ett problem.
Jag har gjort så man kan sätta färgen "som i windows".

Själv använder jag en switchfrekvens på 4kHz och 64 steg per färg (RGB) i mina spottexperiment. Har hållt på med dessa experiment av och till i 10års tid (eller när det nu var de blåa lysdioderna kom). Än så länge har det varit för dåligt tryck och/eller för svårt att leda bort värmen som alstras. Nu med de senaste högintensiva lysdioderna BÖRJAR det likna något, även om värmen är ett problem.
Jag har gjort så man kan sätta färgen "som i windows".

kör man med analoga utgångat kan man ju reglera strömmen, men som TLovskog säger så är det ju inte riktgt det man kanske vill i detta fallet.MrMagic skrev:
men vad tror ni om denna?
http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx?item=90540&path=
tror ni man minskar intensiviteten ifall man ändrar strömmen på de olika pinnarna?
tyvärr är den/det en relativt dyr lösning. Eller ni kanske vet nått billigare ställe?
/Hylsan
Hej,
Jo alla lysdioder kan du ändra intensiteten genom att variera strömmen. Problemet är att du även ändrar färgen en aning när du ändrar strömmen. Därför brukar man pulsbreddsmodulera signalen istället.
Men fungerar gör det iofs.
Jo alla lysdioder kan du ändra intensiteten genom att variera strömmen. Problemet är att du även ändrar färgen en aning när du ändrar strömmen. Därför brukar man pulsbreddsmodulera signalen istället.
Men fungerar gör det iofs.
Klicka här för att svara