Byggahus.se

Koppla två satellitmottagare till samma horn

1. Q
    Medlem · 328 inlägg

que

Medlem
    Jag har tänkt att koppla två canal-digital mottagare till samma parabol.

Parabolen har två horn och en switch. Finns det något typ av filter som man kan sätta som splittar upp signalen till två mottagare.

Vad jag är orolig för är att det ligger ju ut matningsspänning till horn samt switch från mottagaren, vad händer då om man kopplar in en extra mottagare, borde finnas risk att spänningen går bakvägen in i denna, om det inte finns något filter som stoppar detta.

Det andra problemet är switchen, troligen måste jag sätta att båda motagarna endast tar emot från ett horn (den som canal-digital sänder på), för om jag skulle från den ena mottagaren slå över till det andra hornet så borde jag inte kunna se de andra kanalerna från den andra mottagaren heller

2. TLovskog
    Medlem · Skåne · 988 inlägg

TLovskog

Medlem

Re: Koppla två satellitmottagare till samma horn

Hej,

Vad värre är; På varje frekvens sänds informationen i 2 polarisationer. Vertikal och horisontal. Denna väljs också av mottagaren, med en signal till LNBn (hornen).

EDIT: Jag glömde att även delbandet väljs i LNBen genom olika frekvenser i lokaloscilatorn.

Vad man gör när man vill koppla flera mottagare till en parabol är att man byter LNBerna till twin LNBer. Dessa har 2 utgångar som är helt oberoende av varandra. Man behöver också 2 DiSEqC switchar. Man kopplar sedan en kabel från varje horn till switch 1 och den till mottagare 1. Likadant med den andra switchen.

3. M
    Moderator · Västernorrland · 11 185 inlägg

Mats

Moderator

För att göra det ännu mera besvärligt så måste du ha högisolerande diseq switchar. Dessa är naturligtvis "något" dyrare

4. GoForIt
    Medlem · Jönköpings · 5 079 inlägg

GoForIt

Medlem

Fungerar det inte med att koppla vidare från första mottagarens LNB-utgång till nästa mottagare..?
    Vi har bara en mottagare från C D, den enkla hyrvarianten. Men om jag fattat det rätt, så skall det väl fungera, eller?

5. Q
    Medlem · 328 inlägg

que

Medlem

Jo, det borde gå att koppla via den andra mottagaren, gissar att man har någon begränsning på vad man kan se på sub-mottagaren. Men det är nog det som jag ska prova med först. Det stod dock på min första mottagare att LNB utgången var till analog satellitmottagare men det kanske går med digital också? håller på att ladda ner en bättre instruktionsbok från nätet. Den senaste kombimottagaren ser i alla fall ut att klara en vidarekoppling så jag kan ju ha den som första mottagare och ha den andra som slav

6. TLovskog

TLovskog

Medlem

Som jag skrev innan så väljer man polarisation i själva huvudet. D.v.s den klarar bara av att "avkoda" och skicka vidare antingen vertikal eller horizontal polarisation. Polarisationen väljs med att man skiftar drifspänningen till LNBerna 14V=Vertikal och 18V=Horisontal.

Dessutom så är det bandet som används för sattelitmottagning 2,05GHz brett (10,70-12,75 GHz), och därför uppdelat i 2 delar. Lågband (10,70-11,70 GHz) och högband (11,70-12,75 GHz). Detta väljs genom en 22kHz styrsignal.

Om man kaskadkopplar mottagarna, så kommer man bara kunna se antingen horizontalt eller vertikalt på bägge och antingen lågband eller högband på bägge. Det går inte att ha båda samtidigt. Och troligen blir det den första som bestämmer band och polarisation.

Med lite tur så kan det ju vara så att de intressanta kanalerna för båda mottagarna finns på samma polarisation och band och då KANSKE det kunde fungera. Själv hade jag nog satt dit twin LNBer eller varför inte Quatro LNBer (4 individuella utgångar) så du i framtiden kan bygga ut till 4 mottagare.

7. Macke202
    Medlem · Blekinge · 415 inlägg

Macke202

Medlem

Så det går inte om jag har en sockerbit, buntband o en massa tejp?

;)

*Fredagskommentar, ta inte på alltför stort allvar*

8. B
    Medlem · 792 inlägg

brevik

Medlem

Vi skulle vilja kunna se på TV på två olika ställen men allt verkar så invecklat. Vi har idag parabol och Canal digital med digitalbox, allt fungerar bra. Om jag har förstått det rätt så skulle jag kunna byta ut mina LNBer till twin-lnb och dra ytterligare en antennkabel ner från parabolen till en annan digitalbox med ett annat abbonemang. Kommer det att fungera att titta på två olika tv apparater samtidigt på olika kanaler?? Eller behöver vi ytterligare utrsutning än nya twin LNBer, ny antennkabel, ny digitalbox och nytt abbonemang??

Quad LNBer? Det låter intressant. Jag såg twin LNB på www.satsystems.se. Tycker du att denna skulle vara ett bra val?: http://www.satsystem.se/catalog/pro...7&osCsid=5dab57ced6c7fad28c091494ed366804 eller rekommenderar du någon annan modell? Vart kan man köpa quad LNB?

9. B
    Medlem · 792 inlägg

brevik

Medlem

Tack för svaret men jag förstår inte varför jag behöver dessa switchar? Om jag tar bort mina 2 LNBer jag har idag och sätter dit 2st Twin LNBer så borde det väl bara att vara att dra kabel? Eller har jag missuppfattat det här?

Jag förstår inte hur jag ska kunna använda mina befintliga LNBer med nya Twin LNBer som du skriver ovan. Vad är en Diseq switch och vart är det lämpligast att handla dessa tillbehör?

Tack på förhand.

10. B
    Medlem · 792 inlägg

brevik

Medlem

Pratade med http://www.neptunsat.com/se/ nyss och han sa att jag kan plocka bort mina båda LNBer och ersätta dom med 2st Twin LNB och sen dra ner 2 antennkablar till de rum där TV ska finnas. Sen så måste jag ha 2st digitalboxar och 2st abbonemang. Det skulle räcka så sa han.

Jag blir dock orolig när jag hör detta med switchar...

11. TLovskog

TLovskog

Medlem

Jag antar att du bara har 1 LNB ingång på dina boxar. Har du då 2 LNBer så måste du ha någon form av switch för att välja vilken LNB som varje box skall använda.

Om du nu behöver använda båda LNBern. Det kan ju vara så att CanalDigital har alla sina kanaler på satteliter som täcks av den ena LNBn. Då går det naturligtvis att bara ha ett twin huvud och dra varsin kabel direkt till boxen.

12. TLovskog

TLovskog

Medlem

En DiSEqC switch är en switch som har 2 eller flera ingångar för LNBer och 1 utgång. Denna styrs med ett speciellt protokoll och dessa styrsignaler sänds över den vanliga kabeln. För i tiden behövde man dra extra kablar för styrning och/eller styra switcharna med olika matningsspänningar etc. mm. DiSEqC == Ny enklare teknologi. Finns även annan utrustning som styrs med DiSEqC. Ex. motorstyrda paraboler.

Dina befintliga LNBer kan du stoppa undan. De nya du köper ersätter dessa helt och hållet.

En twin LNB är som 2 LNBer i samma skal, där utgången från dessa är helt skilda åt och kan ha olika band och polarisation.

Du behöver fortfarande en switch för att välja mellan LNBerna, eftersom du antagligen vill kunna titta på varje sattelit (LNB) på varje box.

Antag 2 LNBer (nämnda A och B) riktade mot 2 satteliter (eller rättare sagt 2 sattelitpositioner). Dessutom 2 boxar benämnda 1 och 2.

LNB(A) första utgång går till Switch(1). LNB(B) första utgång går till Switch(1). Switch(1)s utgång går till box(1). Nu kan Box 1 välja vilken sattelit (LNB A eller B), frekvens, band och polarisation . Band och polarisation väljs ute i LNBn. Vilken LNB väljs av Switchen och frekvensen väljs av mottagaren.

LNB(A) andra utgång kopplas till Switch(2) och LNB(B) andra utgång går till Switch(2). Switch(2) går till box (2).

13. B
    Medlem · 792 inlägg

brevik

Medlem

Utmärkt förklaring! Tackar och bockar. Jag misstänker att jag då behöver en switch till eftersom jag bara ha en idag. Finns det då bra och dåliga switchar? :)

Vilken skulle du/ni rekommendera på denna sida: www.neptunsat.se under Sattelit tillbehör?

14. Q
    Medlem · 328 inlägg

que

Medlem

Om man har Canal digital så går alla kanaler på Thor 1grad väst, förutom SVT1 och SVT2 (och möjligen Barnkanalen?) dessa är på samma satellit som ViaSat dvs 5grader öst. Om man kan leva med att ta dessa kanaler via marknätet så kan man strunta i switchen.

Eftersom jag har två LNB'er och normalt endast använder Thor, så kanske man skulle kunna ändra fästet vid antennen så att båda LNB'erna pekar i 1grader väst? går detta? i så fall behöver man ju inte köpa mer än en plastbit att sätta fast hornen i

15. Q
    Medlem · 328 inlägg

que

Medlem

I min senaste lista så står SVT1, SVT2, SVT24, SVT extra på 5öst övriga på 1 väst. Men listan är lite över ett år gammal, ska se om jag hittar en senare.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.