Hej,

Jag har idag två antennuttag och vill komplettera med ett nytt. Det är inte möjligt att sätta det sist i serien. Ett delningsfilter (1-2) i anslutning till första uttaget behövs alltså, men de man skruvar på väggen är ju ruskigt fula och dessutom är nuvarande uttag infällda.

Så, borde det inte finnas antennuttag med inbyggd 1-2 filter? Någon som vet?

Jag har aldrig sett antenuttag med dubbla utgångar så jag är ganska säker på att det inte finns. Ligger kabeln i vp rör finns möjligheten att byta ut den mot flera tunnare kablar, då kan du dra kabeln fram och tillbaka i samma rör och på så sätt slippa ifrån problemet. Du får visserligen högre dämpning i tunnare kabel men det bör inte vara något problem då det förmodligen handlar om relativt korta kabellängder. (15-20 meter brukar inte vara några problem.

Classe

Tack för tipset! :D

Ett tips är att det finns ju inga elsäkerhetskrav eller liknande som påverkar hur man får montera antennprylar, det går bra att kasta in en såndär utanpåliggande grenlåda inne i en kopplingsdosa om man så vill.

Jag skulle inte bytt grov kabel till två tunnare. Nog borde man väl få in två av grövsta normal tv-kabel-storlek i samma VP-rör även om det är minsta röret man brukar använda? Jag tror det går bra iaf.

yxis skrev:
Nog borde man väl få in två av grövsta normal tv-kabel-storlek i samma VP-rör även om det är minsta röret man brukar använda? Jag tror det går bra iaf.
Nja, ett 16 mm VP har en innerdiameter på 13 mm. Installationskabeln ligger på 6,8 mm. Det blir nog tight. 8)

Nej det finns inte uttag med sån splitter som du efterfrågar. Om inte du kann sätta in nya uttaget sist i serien, då får du äntingen göra det först i serien, eller splitta vid antennan och skapa en andra serie

garmin skrev:
Nja, ett 16 mm VP har en innerdiameter på 13 mm. Installationskabeln ligger på 6,8 mm. Det blir nog tight. 8)

Man får ha stabil dragfjäder :) Allvarligt talat så är det ju 0.3mm varje kabel behöver klämmas ihop, det ryms inom felmarginalen och trots deformeringen så tippar jag att kabeln i alla fall får bättre egenskaper än snäppet mindre.

Vilken kabeltyp är det du menar förresten?

Att kläma ihop kabeln lite för att få in flera kablar i samma rör tycker jag verkar vara en dålig idé, förutom att det kommer att vare ett h-vette att få i kabeln kommer de elektiska egenskaperna att förändras, dessa förändringar kan om man har maximal otur yppa sig i div bildförsämringar som är betydligt svårare att hantera än att kompensera för ökad dämpning i kablaget. Förövrigt har jag själv ofta använt tunnare kabel även vid relativt långa sträckningar 50-100 meter. Det viktiga är att hålla koll på signalnivåerna och ev kompensera med förstärkare. observera att det kan behövas olika förstärkning på olika frekvensband då kabeln dämpar olika mycket vid olika frekvens.

/casse

Ett vp 16 må vara 13 innuti, men det gäller inte i en böj så tänk om och dra antingen tunnare tråd eller skaffa ett större rör

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.