1 476 läst ·
18 svar
1k läst
18 svar
Antennleverantörens svammel
Sida 1 av 2
Hej
I en tidigare tråd diskuterades det antenner, då en av leverantörernas information var av karaktären oteknisk, skickade jag ett e-brev till leverantören och bad om förtydliganden. Jag ställde följande frågor:
I er beskrivning av antennen DAT-45 anges bla följande:
"Skärmad mot inkommande störstrålning genom HF-tät antenndosa i metall"
- Vad har det för betydelse om dosan är skärmad eller inte, då inkommande störstrålning påverkar antennen lika bra?
Leverantörens svar: En öppen anslutning medför bl a att mottagning sker utanför dipolen både i form av antennsignal som störningar. En störning från t ex sida begränsas av riktverkan.
Min kommentar till svaret:
Jo så är det om den störningen behagar ha samma frekvensområde som antennen har. Så är inte verkligheten.
- Ni anger antennvinsten till 16,5dB, är detta över en isotropisk- eller dipolantenn?
Leverantörens svar: Antennens konstruktion med tre bommar ger ökad antennvinst.
Min kommentar till svaret:
Det är vanligt att redovisa antennvinst i förhållande till en isotropisk antenn (dBi) eller i förhållande till en halvvågsdipol (dBd), vilket leverantören inte behagade redovisa. Förmodligen dBi då man får ett högre värde på antennvinsten, 2,15dB, jämfört mot en halvvågsdipol. Att sedan svaret tyder på liten teknisk förmåga hos han som svarade är bara tråkigt för hans arbetsgivare.
- Vad avses med "Digitalanpassad" i detta sammanhang?
Leverantörens svar: Antennen är genom sin konstruktion optimalt anpassad för digitala signaler.
Men fungerar även för analog mottaganing.
Min kommentar till svaret:
Ja jävlar, vad de kan nu för tiden... ;D
Det hela sammantaget är skrämmade, den okunnige i sitt sökande efter det bästa kan verkligen gå på pumpar, men så är det ju alltid, kunskap är makt!
Själv knåpar jag ihop mina antenner själv, och lägger dem på vinden där väder och vind inte kan förstöra.
mvh Christer
I en tidigare tråd diskuterades det antenner, då en av leverantörernas information var av karaktären oteknisk, skickade jag ett e-brev till leverantören och bad om förtydliganden. Jag ställde följande frågor:
I er beskrivning av antennen DAT-45 anges bla följande:
"Skärmad mot inkommande störstrålning genom HF-tät antenndosa i metall"
- Vad har det för betydelse om dosan är skärmad eller inte, då inkommande störstrålning påverkar antennen lika bra?
Leverantörens svar: En öppen anslutning medför bl a att mottagning sker utanför dipolen både i form av antennsignal som störningar. En störning från t ex sida begränsas av riktverkan.
Min kommentar till svaret:
Jo så är det om den störningen behagar ha samma frekvensområde som antennen har. Så är inte verkligheten.
- Ni anger antennvinsten till 16,5dB, är detta över en isotropisk- eller dipolantenn?
Leverantörens svar: Antennens konstruktion med tre bommar ger ökad antennvinst.
Min kommentar till svaret:
Det är vanligt att redovisa antennvinst i förhållande till en isotropisk antenn (dBi) eller i förhållande till en halvvågsdipol (dBd), vilket leverantören inte behagade redovisa. Förmodligen dBi då man får ett högre värde på antennvinsten, 2,15dB, jämfört mot en halvvågsdipol. Att sedan svaret tyder på liten teknisk förmåga hos han som svarade är bara tråkigt för hans arbetsgivare.
- Vad avses med "Digitalanpassad" i detta sammanhang?
Leverantörens svar: Antennen är genom sin konstruktion optimalt anpassad för digitala signaler.
Men fungerar även för analog mottaganing.
Min kommentar till svaret:
Ja jävlar, vad de kan nu för tiden... ;D
Det hela sammantaget är skrämmade, den okunnige i sitt sökande efter det bästa kan verkligen gå på pumpar, men så är det ju alltid, kunskap är makt!
Själv knåpar jag ihop mina antenner själv, och lägger dem på vinden där väder och vind inte kan förstöra.
mvh Christer
Hej
tex http://www.seattlewireless.net/index.cgi/MicroTVAerial annars kan man söka på yagi + tv.
min TV2/4 ser ungefär lika hemsk ut som den på länken.
I ditt fall får du räkna om den till de kanaler som används där du bor. Själv har jag lagt mig mittimellan kanalerna för TV2/4
tex http://www.seattlewireless.net/index.cgi/MicroTVAerial annars kan man söka på yagi + tv.
min TV2/4 ser ungefär lika hemsk ut som den på länken.
I ditt fall får du räkna om den till de kanaler som används där du bor. Själv har jag lagt mig mittimellan kanalerna för TV2/4
Att bygga sin egen TV-antenn känns ungefär som att köpa träd och hugga ut reglar med en yxa !
Varför lägga tid på sånt som finns färdigt för nästan inga pengar alls ?!?
Å andra sidan kan man ju fråga sig varför folk springer maraton också !
Varför lägga tid på sånt som finns färdigt för nästan inga pengar alls ?!?
Å andra sidan kan man ju fråga sig varför folk springer maraton också !
Just det, jag har några bekanta som inte trodde vad de såg på TVn när jag berättade om mina antenner, jag var tvungen att ta med dem upp på vinden och visa dem underverken. Tydligen retar det en del enormt att det går att omsätta teori till praktik utan mellanhänder, när de själva inte kan.
mvh Christer
mvh Christer