Hejsan, jag sätter upp ganska mycket kameror i mitt arbete och vi jobbar mycket med Monacor-prylar. Små smidiga kameror kopplade till en hårddiskinspelare. Systemen har i 99% av fallen motion detect dvs dom spelar endast in när något rör sig i bilden (tom 10 sekunder före). Hårddisken finns i alla möjliga storlekar och det finns ett gäng relä som kan programmeras att dra vid inspelning etc. Systemen finns i kompletta kit med 4 kameror och inspelare. Sen finns det naturligtvis större system som också drar iväg i pris och prestanda...

// Stefan

• B199860A.jpg
Kameror

• platsbyggdbokhylla4.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • B199040A.jpg
ompalompa skrev:
Hejsan Små smidiga kameror kopplade till en hårddiskinspelare.
Ja, men det fungerar inget vidare när tjuven bär med sig hårddiskinspelaren. Därav är kameror som lagrar över Internet på annan plats ett bättre val.

Läser alla era tips med stort intresse och tacksamhet, men ser att jag behöver göra ett nödvändigt förtydligande; Kameraövervakningen är inte till för att bevaka huset för tjuvar när vi inte är hemma, utan för att varna oss när vi ÄR hemma att något är på g utanför, eller att bilen i öppen carport under natten t ex försetts med en liten sak som säger pang när man kommer ut och rör den (uan att behöva kolla igenom 8 timmars videoinsplning från natten). Vi vill även se vem som ringer på innan vi öppnar ytterdörren. Det är alltså inte tjuvar vi i första hand vill skydda oss från (här finns inget av värde att sno mer än 2 stora hundar...), utan vi har ett läge med en inblandad psykopat fullt kapabel till det mesta en människa med ett långt brottsregister kombinerat med ett lysande intellekt har. Så kameror ger ingen säkerhet egentligen, men ökar i varje fall hoppeligen på tiden att förbereda sig, larma osv. Och där säger Securitas nop vad gäller utomhuslarm och kameror, och erbjuder obeväpnad väktarutryckning, vilket i detta sammanhang kan få en att stratta käken ur led - då det senast behövdes 4 biffiga beväpnade poliser för att ta hand om saken...  

Det låter som ni redan har ett trygghetslarm från polisen, eller?
Om jag förstår dig rätt vill du få en indikation på att någon rör sig utanför för att sedan kunna kolla vem/vad det är som triggar detta genom att du har övervakningskameror runt om huset.
Du skulle kunna ha en/flera utomhusdetektor/er smo vid triggning ger dig en visuell signal inomhus kompletterat med övervakningskameror som du kan "vittja" om du får en sådan indikation.
Jag antar att du även vill kunna se om dågon varit framme då du inte varit hemma, då vore ju en kamera med rörelsetriggning att föredra, troligtvis behöver du inte kolla denna om ingen har rört sig omkring området.
De inomhusdetektorer vi har (trådlösa) går att lära in till sirenen som ger ett pling-plong ifrån sig om någon triggar den vid avlarmat läge (likt en entresignal till en butik).
Det borde gå att fixa med utomhusdeckare också.

Fick just en offert från ett bevakningsföretag; 2 väderbeständiga kameror, inspelningsfunktion vid rörelse med en 5 tums skärm om man ville kolla - tja ungefär så; 34 800:- inkl moms och montage. Ganska häftigt faktiskt. OCH de var mycket noga med att framhålla att om kameran så mycket som antydde en vinkel som var utåt från carporten där man kanke kunde antyda ett ben från någon som inte hade med saken att göra, då var det ett låååågt tillståndsförfarande hos Länsstyrelsen som krävdes. - Tror jag kör med något från JULA i stället...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.