Fick idag hem kabel och uttag (cat5e) från expressel.se som jag ska använda till mitt hemnätverk. I alla gudier och kopplingsscheman jag sett så finns det en rad A och en rad B med vardera åtta st slitskontakter, där man ska använda rad B.
Problemet är att på uttagen jag fått hem finns det bara fem kontakteringar i vardera rad, och de är väldigt luddigt märkta med färger. Någon som vet hur jag ska göra?
Bifogar en bild på plinten.
Problemet är att på uttagen jag fått hem finns det bara fem kontakteringar i vardera rad, och de är väldigt luddigt märkta med färger. Någon som vet hur jag ska göra?
Bifogar en bild på plinten.
Är det oklart så finns det en patentmetod. Ta en gammal kontakterad kabel som du kan tänka dig att ofra och klipp av den. Koppla in "stumpen" i uttaget och mät sen respektive tråd i stumpen mot uttaget. På så sätt ser du var respektive färg ska in i uttaget
lyckades lista ut hur det skulle sitta.. dock ger jag inte mycket för det plastverktyg jag fick med, funkade bättre med en vanlig skruvmejsel!
Kan jag också rekomendera!mats_o skrev:
Beställde från kjell och råkade få en sådan av misstag istället för en annan del för 15kr :
Klicka här för att svara